Finns det en husdjur för mig och mina krav?

Sv: Finns det en husdjur för mig och mina krav?

jag tänkte mest på att det finns massa kort på lilia på hennes sida;)

han vill helst ha en fågel men vill ha möss. så vi har pratat om att vi köper från en uppfödare så de är handtama :)

Minns bara att du hade en padda, hur den såg ut är en annan 5a :) så det är inget jag tänkt på.

han vill helst ha en fågel
Jag hade hellre skaffat en fågel än möss, och då är jag inget stort fan av fåglar. Men möss är ju antagligen de absolut tråkigaste husdjuren som finns. Förutom att de är små och inte så jätteroliga att hantera, kan du knappt ha de lösa eftersom de försvinner in i den absolut minsta hålan som finns.

En fågel kan ju flyga runt (och bör få göra det) i bostaden och vara lös. Det är lite mer massa i den och den är roligare att hantera.

Det blir vad man gör det till. Finns folk som har sina möss lösa dygnet runt utan problem tom, andra har öppna burar utan att ens få rymlingar.

TS: När jag hade möss lät det nästan ingenting. Då hade jag akvarie och skippade hjul - mössen är ju små så de kan ju inte möblera om på samma sätt som råttor liksom. 3-4 kullsyskon (eller varför inte från olika kullar från samma uppfödare?) tycker jag inte gjorde så stor skillnad jämfört med typ 2 heller. Däremot upplevde jag att de inte blev så handtama alla gånger - mina ensamhanar var väldigt tama iom att jag höll på mycket med de, men honorna var det lite si och så med - mitt fel förmodligen som hade de mer som titt-djur än mysdjur. Däremot tror jag ju inte att handtamheten (heter det så? :p) försvinner över en helg om ni håller på med de en stund varje dag i övrigt.

Gerbiler kanske kan vara något annars? Flockdjur, luktar tydligen ingenting typ, ska vad jag vet bli tama (om än med mycket energi). Lite svårt att dra med ett stort akvarie fyllt med strö då kanske men de kan nog utan problem bo i en duna över en helg om de ska med ut och resa.

Det blir möss, letar efter uppfödare som med de krav som jag vill ha samt helst i de färger jag vill ha. Håller på och mailar runt lite, och ev blir det en tur upp till Karlsborg i slutet av april på musutställning :)

Idag köpte vi en bur iaf, en dunabur utav märket FOP. Lätt att ta med sig, och det är dessutom mössens vanliga bur. Blir ju spännande att ha en tom bur i över 1 månad men det får blir så ;)

Vet inte om någon har skrivit detta men chinhilla!:D Underbara djur och jätte keliga (om uppfödaren har tamat in dem)

Vad dom behöver:
STOR bur högt i tak
Chinchilla sand (bad)
Foder, vatten
Lite saker att klättra på

Alltså jag fattar inte, ska ni ha husdjur som ska vara handtama men samtidigt inte aktivera dem och kela med dem varje dag? Det går inte ihop för mig...

KisseNova: Låter bra! Du får slänga upp lite bilder när du hittat ett gäng :)

lilstar: Varför skulle inte det gå ihop? Det är ju snarare bra att inse sina begränsningar och leta djur som faktiskt passar trots de begränsningarna. Möss är ett sånt djur som inte kräver gos varje dag (annat än ensamhanar då, möss är trots allt flockdjur), de kan trivas lika bra i en välinredd bur med sin flock, men det betyder ju inte att de inte kan vara handtama samtidigt.

Det kan väl jämföras med diverse terrariedjur egentligen. Själv vill jag skaffa orm i framtiden och vill då rakt inte ha en rädd bitsk liten sak utan en handtam så den blir lätt att hantera vid tex matning - och en orm ska man ju inte ens hålla på med. Just nu har jag kaniner med typ samma premisser, nästan inget kel alls - jag öppnar luckorna så får de springa löst bäst de vill. Vill de så kommer de fram för lite klapp och gos men det räcker så liksom. Får jag för mig att det ska borstas vid fällningen, klippas klor eller kollas igenom så är de så lugna så och finner sig i det tills det är klart och de får skutta iväg. De måste ju kunna hanteras trots att de inte är just keldjur.

Jag tänkte också chichilla, eller marsvin? eller de var kanske bortvalda?

men alltså möss STINKER ju. Jag hade råttor innan och såg en sååå vacker blå långhårig mus på en utställning, jag bestämde mig från 10meters håll att nu skulle jag skaffa möss för den var så vacker, lutade mig över buren och det var som att få en smocka av stanken. aldrig...

fåglar är ju ingen idé då du själv säger att du vill köpa från uppfödare så de är tama, umgås du inte med dem så blir de inte tama, en tam fågel behöver alltid sällskap av en människa för att förbli tam också.. så ska man ju ha två, det är ju en förutsättning om ni kommer vara bort mycket så de har sällskap av varandra.

Så låter de mycket, de skräpar ner pga att de ska ju friflyga, man kan ju inte spärra in dem i en bur i hela deras liv. de ksa ha som alla andra djur varierad kost, inte bara torra frön.

mina två är köpt privat, de är hanterade från dag 1 men de är bara så pass tama att de kommer till mig då jag har godis, inget mer.
det är ju så för att jag inte har tränat dem så mycket som jag skulle vilja nu på sista tiden.

Då jag läste dina krav, hur är det med reptiler? jag är ingen reptil människa, men de kanske är svåra att ta med om ni åker bort :p

såg nu att du bestämt dig för att skaffa möss, jag hade själv ökenråttor då jag var mindre, vad jag kommer ihåg stank de inte det minsta, inget som besvärade mig iaf ^^

Om jag ska ha gnagare, blir det kanske liknande igen, otroligt roliga var de ^^

måste säga också att liknande trådar är väldigt roliga :D

så man får luska ut vilket djur som passar bäst lixom ^^

Halvt kl

Nu har ju TS redan bestämt sig för möss, men jag vill ändå delge min åsikt om att chinchillan absolut inte är ett ultimat barndjur. Det finns ju mer eller mindre livliga individer, men rent överlag är det djur som IMHO är för otåliga och spralliga för barn. Dessutom är jag av åsikten att de behöver mycket tid även utanför buren (som ju ska vara _stor_) och det är inte direkt några djur man släpar med sig på resande fot. De luktar inte, men kan dock låta och skräpa ned en del i och med att de ofta hoppar och lever runt en del i buren + i många fall är nattaktiva. Man måste ju även tänka på att de lever länge och fråga sig själv om man är beredd att ha djuren i 10-15 år, även om barnet tröttnar.

Chinchillor är underbara djur, men jag ser dem inte som självklara djur för barn.

Senast ändrad:

Jag tänkte också chichilla, eller marsvin? eller de var kanske bortvalda?

men alltså möss STINKER ju. Jag hade råttor innan och såg en sååå vacker blå långhårig mus på en utställning, jag bestämde mig från 10meters håll att nu skulle jag skaffa möss för den var så vacker, lutade mig över buren och det var som att få en smocka av stanken. aldrig...

Tippar på att det var en hane du luktade på. Hanar har en tendens att lukta rätt starkt till skillnad från honor som luktar typ... Ptja, ingenting. Fast jag kan inte hålla med om att de stinker ändå, luktar mer lite speciellt tycker jag, påminner om popcorn :D

*kl*

Från vänster; Loffe, Sally och den än så länge namnlösa musen

2-kopia.jpg

(och ja, jag har mycket att lära på att fota dessa raringar men med 3 livliga musbebisar så är jag impad av att få med 2 av dom att titta framåt.)

På drygt 1 månad gick vi från 0 möss till 7, igår kom det nämligen med 4 flickor hem ifrån Svemus utställning i Karlskoga. Och mina möss hålls på med så gott som dagligen för mys och undersökning. Men nu, nu är det stopp på nya möss här hemma. Skulle ju bara köpt 2 kanske 3 igår, men blev visst 4 rara flickor som alla myste fint i handen :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Övr. Djur Nu är jag trött på att sova ensam i mitt rum varje natt, jag behöver något ludet att gosa med now and then :angel: Jag talar självklart...
2
Svar
39
· Visningar
3 054
Senast: Babe
·
Övr. Djur Jag har blivit lite småsugen på ett husdjur. Dock vet jag inte vilket djur (det är under alla omständigheter inte aktuellt just nu)...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: gosebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar