Finns det en hjälptygel till bockande häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kim152
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 9 797
Sv: Finns det en hjälptygel till bockande häst?

Nja, jag gjorde tvärtom på min. Sa NEJ!! och tvärstannade.
Läxan var med andra ord, bockar du så tar det roliga (galoppen) slut!

Att driva på skulle vara livsfarligt på honom, han bockar utan problem i full galopp! :eek:

Men jag har iaf lyckats få bukt med hans bockfasoner, numera händer det bara ibland att han gör ett litet skutt. Han vet att han inte får.

Då har du nog aldrig suttit på en häst som Verkligen Bockar ala rodeo!!!!!

Tänkte precis säga det. Har aldrig suttit på någon själv (tack gode gud) men såg senast i går och där kan jag säga, hade jag inte suttit kvar genom ens första språnget.. Inte hur mkt jag än hade ställt mig upp i sadel eller drivit framåt :crazy:

Kan hålla med om att det hjälper att ställa sig lite lätt upp för att klara sig genom en vanlig, liten glädjebock, men inte om hästen verkligen ska ha av en.. Då krävs det nog lite mer och att man klarar häva det redan från början, innan det tar fart..

är du helt säker på att hästen inte har ont i ryggen...min häst har börjat slå och bocka i galoppen, och stapplar i traven i v varv. allt detta pga en dåligt passande sadel, så idag bär det av att köpa en ny sadel...

Min gör sâ här just nu....(han byter taktik ibland och har nu efter att ha stegrat sig rakt upp:eek: vilket jag vant mig vid och som inte innebär seger fôr hans del) bockar typ pâ stället, och det är inga snälla smâ skutt.

Det börjar med att han bara vill gâ som han tycker och när han inte fâr sâ börjar cirkusen....man stegrar sig(men kommer ingen vart) man vill inte gâ(men dâ blir man backad ialla fall ât det hâll man skulle) man har fattat att backningen slutar med att man mâste iväg i alla fall....dâ stâr vi still och slâr"suckar". Tror jag ska prova gramanen i sadeln. Vill ju gärna vara kvar i sadeln...

Halsringen hindrar ju inte hästen från att bocka. Det hindrar kanske möjligen att man åker av. Inte heller säkerhetsväst och hjälm hindrar hästen.

Min poäng är att det finns inte så mycket mer att göra än att ta på sig störtkrukan och hålla i sig för att sig igenom problemet.

Med min som bockar spelar varken graman eller martingal någon roll eftersom han tycker att det går ypperligt att bocka med näsan i bringan också...

Det är inte meningen att du ska ha IN näsan (i bringan), det är meningen att du ska ha UPP näsan, vilket omöjligör bockande (d v s köra ner huvudet och slå samt krumma rygg). Ryggkrummandet och slåendet kan man inte göra så mycket åt, men huvudet kan du ju få upp. Och då tycker jag det är lättare att sitta kvar i resten av rörelsen.

Hur får du upp huvudet med hjälp av gramanen? Mina erfarenheter är ju att den tar ned huvudet inte upp.Oberoende om man skulle fästa den mellan frambenen eller sidorna.

Till TS - för att få bukt med bockningen, jag har inga direkta råd om hjälptyglar att ge dig men försöka ha någon med dig när du rider som kan skrika och peppa dig. Ibland kan det vara lättare för någon på backen att se när hästen börjar än när man sitter på. Upp med handen och driv hästen framåt. Gör det så jobbigt för hästen som möjligt. ta gärna in den på volt också och när du känner att hästen slutar med sina bockfasoner kan man sänka handen och låte den jobba på i en trevlig form. Sitt dock inte och tjuvhåll (vilket är väldigt lätt gjort om man vet att hästen är bockbenägen) våga lätta på handen.
Hoppas du får bukt med problemet
/Diabetikern som haft exploderande bockmaskin till ponny och en likadan bockmaskin på stor häst :D

Men hon skrev ju att hon fäste gramanen i ringarna högst upp och fram på sadeln!! Då får man upp huvudet och inte ner! :angel:

Det finns på Hööks om de inte slutat sälja den. Grannen hade en sån på sin ponny under en period för att få honom sluta bockandet.
Den extraremmen sitter i bettringen, löper genom ringar på nackstycket och fästes i ringarna vid sadelns framvalv. Den inverkar endast när hästen försöker dra ner huvudet för att bocka, annars hänger den så den stör inte ridningen för övrigt.
När hästen inte kan få ner huvudet orkar den inte bocka.

Hur får du upp huvudet med hjälp av gramanen? Mina erfarenheter är ju att den tar ned huvudet inte upp.Oberoende om man skulle fästa den mellan frambenen eller sidorna.

Min GUD! Läser INGEN vad man skriver!? Jag skrev FÄSTA I RINGARNA VID FRAMVALVET. Det innebär att man fäster HÖGT. Inte lågt.För att jag vill ha UPP huvudet, inte NER.

Vill man hitta en lösning får man helt enkelt titta på vad man vill åstadkomma, inte hur man traditionellt använder ditt eller datt som hjälpmedel. Annars kommer man ALDRIG framåt.

Eftersom hästar aldrig utan anledning stegrar sig, bockar eller på annat sätt visar ett avvikande beteende, är det naturligt att ta reda på orsaken först innan man börjar sätta på graman, uppkäk, skarpare bett eller vad man nu kan komma på. Hästen har långt innan allt detta inträffar visat med finare signaler att något är fel eller att den reagerar på något.
Jag vill bara ge dig rådet att vara uppmärksam och lyssna på din häst, när du tagit reda på varför hästen bockar, är det lättare att göra något åt det sedan. Det är alltid orsaken till reaktionen som ska åtgärdas inte själva reaktionen.
Eftersom hästar inte kan prata med oss människor på vårt språk måste vi vara lyhörda och ta reda på vad våra hästar vill säga när dom reagerar på det här sättet.

Eftersom hästar aldrig utan anledning stegrar sig, bockar eller på annat sätt visar ett avvikande beteende, är det naturligt att ta reda på orsaken först innan man börjar sätta på graman, uppkäk, skarpare bett eller vad man nu kan komma på. Hästen har långt innan allt detta inträffar visat med finare signaler att något är fel eller att den reagerar på något.
Jag vill bara ge dig rådet att vara uppmärksam och lyssna på din häst, när du tagit reda på varför hästen bockar, är det lättare att göra något åt det sedan. Det är alltid orsaken till reaktionen som ska åtgärdas inte själva reaktionen.
Eftersom hästar inte kan prata med oss människor på vårt språk måste vi vara lyhörda och ta reda på vad våra hästar vill säga när dom reagerar på det här sättet.

Ja och vissa hästar bockar för att dom lärt sig att det är ett bra sätt att få av ryttaren på. Jag har nämligen en sådan.

Min erfarenhet av bockande ponnyer är att det bästa man kan göra är: Ta det lungt ifrån början, skapa aldrig cituationer där hästen blir stressad eller uppjagad. Försök att komma på VARFÖR hästen bockar. Min ponny bockar framförallt efter hinder då det blev jobbigt, hon kom fel på det eller rev. Ibland så kan man inte hitta en riktig anledning men det finns alltid en! Har man flera gånger följt med eller flugit av hästen då den bockar så lär man sig ofta förutse det eller känna det på hästen tycker jag. Ta då upp handen och dra upp huvudet på hästen så att den inte får ner det mellan benen, du måste nästan samtidigt driva på hästen för att den ska kunna svara på tygeltaget. När du har fått upp huvudet så ska du inte låta fortsätta utan ta ner hästen i skritt. Se till att hästen lyssnar på dig, i värsta fall får man styra in i en vägg. Se till så att hästen lugnat ner sig och börja sen om, men ta det väldigt lungt!

Hkälptyglarna : Ring runt halsen - visst bra du kanske kan sitta kvar, men inte stoppa bocksprången. Du tappar kontrollen. VAd gör du om det skulle hända på en åker? Grammantygel - Jag kan inte riktigt fatta hur det skulle funka, man det kanske det gör !? Gräsätarrem - har inte heller testat, man hästen kan ju inte heller gå i form och blir lösgjord.

:)

Jag har suttit på hästar som bockat av glädje. Visst, på banan kan jag "kväsa" det genom kringgående rörelse s a s , undvika en hel del. Men å andra sidan känner jag att konditionsträning i skogen är bättre än att harva på banan, och att konditionsträna i skritt känns kanske inte som en kul idé på en häst som i annat är igång.

Jag tycker det är bättre att - så länge hästen är frist och glad - försöka ge kamelen en fair chance att få lite utlopp för energin på ett bra sätt än att snigla runt i skyddad verkstad.

Inte optimalt på alla hästar, men i de fall jag haft bockmaskiner som faktiskt bara haft problem att tygla sin livsglädje, varför inte bjuda dem på en skogsgalopp lite nu och då, under hyfsat säkra förhållanden?

Kan tillägga att jag brukar fästa upp tyglarna i sadelknappen med en sporrem, om hästen skulle komma lös slipper man i alla fall att den trasslar in benen i tyglarna.

Känns fortfarande som om man nästan enbart drar ihop halsen med den lösningen. För ofta om man har handen där har man ju en låg hand.

Håller man upp handen och driver på får man upp huvudet högre och ner ryggen så hästen inte kan bocka för kung och fosterland. Göra det så jobbigt som möjligt för dem att bocka.

Fungerat på de bockmaskiner jag suttit på.

Precis det jag säger. Hålla upp handen, d v s få upp huvudet fungerar. Men MÅNGA hästar är starka när de är motiverade att bocka, gramanen fungerar då som en förstärkare, man blir starkare utan att dra in mer än tygeln drar in hästen. Gramenen fungerar på detta sätt endast som en tygelförstärkare.

Men man är ju till råttorna om hästen är stark och drar tyglarna ur handen på en, då är det bra att ha något starkare att hålla i, d v s gramanen.

Liknande trådar

Hästhantering Det här är egentligen inget stort, men jag brukar träna en häst för hand. Jag har växt ur henne och kan inte rida henne längre, men...
Svar
11
· Visningar
906
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Islaend
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka