finns det ekonomiskt stöd för sjuka hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: finns det ekonomiskt stöd för sjuka hästar?

Länsveterinärerna har du ingen hjälp av nu, eller menar du det finns fler hästar som far illa?

I varje län finns en länsveterinär, som har ett sas övergripande ansvar i länet.

Du hittar kontaktuppgifter på Länsstyrelsens hemsida för aktuellt län. T ex mitt län, Uppsala. Så kollar man på länsstyrelsen i uppsala läns hemsida så hittar man under djurskydd, och personal på veterinärenheten följande info: Ericsson Henrik, Telefon: 018-195324, E-post, Länsveterinär samt Larsson Birgitta, Telefon: 018-195290, E-post, Biträdande länsveterinär

Så vad hästen som far illa (om det finns någon kvar då) nu bor i för län, så tar du reda på vem som är länsveterinär där. Om nu det är allvarligt och djurskyddsinspektören skulle strunta i en anmälan, då kan man prova kontakta länsveterinären.

Tanken bakom är ändå inte helt galen.

4-5 tusen kan vara aldeles för mycket vid fel tillfälle eller tillfällig pressad ekonomi..

Det finns många hästar som skulle kanske behövas tas bort men av just ekonomiskäl och pass-löshet blir i stället kvar.

Angående försäkringar så går vi mer och mer åt riktningen rädda allt som går.
Det vårdas till absudum stundtals. Bolagen betalar och vi med.
Premierna höjs, vilket vi också betalar.

Osv, osv..

Det hela blir en spiral och hästsporten återgår kanske till en rikemanssport.

Klart alla skall ha betalt för sitt jobb men vad jag menar om vården inte kostar för mycket?

Detta har i alla fall jag funderat på många gånger.

Nu tar jag ett exempel på vad en av våra ägare vars märr stod hos oss.
Märren fick en spark i ansiktet och bröt av hela underkäken.
Stod på klinik tills den var uppe i 45 tusen. Försäkringen gick till 50.

Då skickades märren hem och vi nödslaktade henne dagen efter då skadorna var ju helt galet stora.

Givetvis fick ägaren sin del.
Men frågan var om inte hela arbetsgången skulle varit annorlunda.

Hästen kommer in på klinik.
Käken helt av inklusive nerver m.m..

Prognos..typ ingen alls.

Då borde bolaget kontaktas direk och så bör man ställa frågan.
Totalt avsliten käke på 15 årig fölmärr med liv på 5000.
Vet vård upp till 50.
Ägaren har noga påängterat att hon enbart bör få vård om hon kan bli helt bra.

Kan bolaget tänka sig att ställa upp?

Är du med på mina tankebanor??
Vårdar vi ihjäl våra hästar?
Eller avlivar vi för lite?

AM

Helt med. Enda jag inte är med på, är om du menar att bolaget sas från gång till gång ska bestämma om de vill ställa upp eller ej?

För det som finns idag är ju att på djurägarens initiativ kan man med försäkringsbolagets godkännande strunta i att vid dålig prognos och kostsamma us/beh välja att avliva och 'ändå' får ut försäkringspengarna.

Samtidigt, det är ju en ytterst delikat fråga. Min K gjorde jag ju av med VÄLDIGT mycket av både mina och försäkringsbolagets pengar på att rädda. Just för jag inte ville ge upp hoppet. Nu var det ju en betydligt mer 'utdragen' process, över flera år, och fanns väl hopp på ett annat sätt, men samtidigt visste vi ju alla att hoppet minskade för varje gång vi misslyckades eller det kom tillbaka.

Med fbl nu i höstas, så prognosmässigt var det svårt att säga ngt säkert iom att diagnos saknades. Dessutom varierade prognosen väldigt. När han kom in var den inte bra alls, första 1½ dygnet kostade 25 K - mer än han var livförsäkrad för. Sen såg det ju ljusare ut, sen mörkare igen. Samtidigt som pengarna tickade iväg.

Där var det ju dels en häst som för MIG betydde enormt mkt, men ffa så svårt att ta ställning utan diagnos och därmed prognos. Och ena dagen var det uppåt, nästa neråt. Eller kunde vara fyra dagar idel positiva rapporter, och sen krasch. Där gjorde jag ju inte bara av med hela veterinärvårdsdelen (100 K) i försäkringen, utan tog ju faktiskt ett banklån och sköt till pengar. Hade det inte vänt som det gjorde, och hoppet försvunnit, så hade jag skjutit till ännu mer än jag gjorde. Och det kunde ju slutat likadant.

Så, det är för mig som fäster mig väldigt vid mina hästar (jag menar absolut inte att du inte gör det, men jag har ju dem som 'husdjur' på ett annat sätt än ni har antar jag?) väldigt lätt att säga att 'jo, folk borde ge upp tidigare, absolut'. Samtidigt som jag själv har svårt att ge upp utan diagnos/prognos eller mot en hyfsad prognos/med en hyfsad diagnos.

Men det finns ju eg ingen annan försäkringsform där du kan 'laga' eller försöka 'laga' objektet för många, många ggr mer än det är värt, och om u misslyckas få ut objektets värde - också, än djurförsäkringar. Möjligen humana sjuk- och olycksfallsförsäkringar, men de är ändå lite annorlunda iom socialförsäkringssystemet, och att människor ÄR just - människor.

Jag håller helt med, men många av mina kollegor försörjersig på den här spiralen.
PL

Vad jag menar är att försäkringsbolagen kanske bör kontaktas innan det drar iväg typ 100 tusen..

Åker man in med en fölmärr fredag kväll.
Kejsarsnitt/buköppning eller vad det nu är så kan kostnader för behandling överstiga all rimlighet.

Klinikerna skall ju givetvis göra så mycket det går men frågan är om man vårdar till gränsen av försäkringsvärde och sedan ger upp.

Kliniken behandlar, bolaget betalar..eller hur var det.
Det är VI som betalar.

Jag är mycket fäst vid våra hästar trots att dom ej är våra.
Dom har stått hos oss i 10 tals år och ofta ännu längre.

Men det är klart. Man bli härdad och luttrad.

Man spar inte i det längsta med prognoser på 0,1

Tar ett exempel till.
Unge född 09 med trasigt bakknä.
Stod inne från oktober till februari.
Ny röntgen hemma visade att det hade läkt "litegrann"

Veterinär ger henne möjlighet till tillfrisknande på 15 procent.
Men då ska hon opereras då hon passerat 9 månader för att sedan stå på box i 4 månader till.

Hon avlivades hemma.

Då kan man tycka att vi inte gav henne en chans eller hur?
Hon hade trots allt 15 procents möjlighet att kanske kunna bli bra.

Så resonerade inte vi.
Vi ville inte straffsätta henne på box så länge till med tanke på att hon var en växande individ.

Det hela handlar ju om avvägning och jag tycker själv, skulle kunna rabbla upp många fler fall, att så där efteråt skulle man gett f-n i att vårda utan tagit bort.

Eller annars är det jag som är vrång just nu.
Har genomgått en fölning som inte gick nåt vidare. Började med ett felläge och slutade med att allt kom ut. Ändtarm m.m.
Även här pratades det om procent.
50 procents chans OM att stoet skulle överleva. Då med intensivvård dygnet runt och bara om hon skulle kunde ta sig upp på benen igen.

14 årigt sto med mille insprunget men aldrig kunna betäckas igen.
Då, i det läget, efteratt ha kämpat i många timmar så tog vi beslut.
Hon avlivades.

Tekniken och forskning gör ju att vården utvecklas. Vad jag frågar mig då, igen, är om vården, som är så sofistikerad, verkligen gynnar hästen ifråga..

Och allt detta är dyrt. Så pass dyrt att vissa inte ens har råd att ta ut vård till sin häst. Inte råd att försäkra. Och snart inte ens råd att avliva.
Detta p.g.a. kanske en svacka i ekonomin.
Dom kanske till och med sitter i sådan rävsax att ingen vill köpa deras häst.

Hästsporten har då tagit riktning mot rikemans folk och dom "vanliga" får göra annat.

Varför sitter jag då här och snackar en massa trams?
Jo, för TS inlägg har ett litet korn ändå.

Kanske..eller??

AM

Håller helt med dig i vad du skriver. Man borde resonera inte bara hästens eventuella tillfrisknande, utan även allt det lidande det innebär och givetvis även den ekonomiska biten. Tycker ni gjorde helt rätt med 09:an du tog som exempel.

Jag resonerar väldigt mkr som du men fattar inte vad du menar med att TS skall ha ett korn? Dålig hästhållning skall åtalas inte subventioneras.
PL

Då är vi helt överens, och det är ju det bolagen VILL också, just att man kontaktar dem i ett sådant läge, och som sagt de har då nu gjort sina villkor så att man som djuräg har möjlighet att avliva och få ut livvärdet UTAN behandlingsförsök. Förr var behförsök om det inte var 'nödslaktkört' och vet ansåg värt att behandla en nödvändighet för att få ut försäkringspengarna.

Men då är vi ganska lika du och jag ändå tror jag, i de fall du nämner hade jag också valt att ta bort. Utan större tvekan. Men de där luddiga är värre, de man sen önskat man haft en spåkula - innan.

Jag resonerar väldigt mkr som du men fattar inte vad du menar med att TS skall ha ett korn? Dålig hästhållning skall åtalas inte subventioneras.
PL

Äsch. Uttrycker mig galet kanske.

Menar inte subvention av dålig hästhållning. Menade inte ts fallbeskrivning.
Men tanken slog mig då jag läste TS rubrik.

Det plöjs ju ner så mycket pengar i hästsporten och då funderade jag på om det inte kunde finnas någon möjlighet till backup för utsatta ägare.

Någon instans där dom kan vända sig då det är noll i kassan och hästen har hostat i tre veckor..

Eller någon form av hjälp till dom som inte har råd med försäkring och bör avliva sin häst.

Osv..menar igentligen inte avancerad veterinärvård á la rymdfärja utan mer akut karaktär..

Man sitter ju ändå och läser inlägg här på Buke där ägarna inte har råd för tillfället och då väljer bort vård av häst.
Det är ju så tragiskt. :(

AM

Äsch. Uttrycker mig galet kanske.

Menar inte subvention av dålig hästhållning. Menade inte ts fallbeskrivning.
Men tanken slog mig då jag läste TS rubrik.

Det plöjs ju ner så mycket pengar i hästsporten och då funderade jag på om det inte kunde finnas någon möjlighet till backup för utsatta ägare.

Någon instans där dom kan vända sig då det är noll i kassan och hästen har hostat i tre veckor..

Eller någon form av hjälp till dom som inte har råd med försäkring och bör avliva sin häst.

Osv..menar igentligen inte avancerad veterinärvård á la rymdfärja utan mer akut karaktär..

Man sitter ju ändå och läser inlägg här på Buke där ägarna inte har råd för tillfället och då väljer bort vård av häst.
Det är ju så tragiskt. :(

AM

Fast det FINNS ju - lån? Agria har ett veterinärvårdslån, en hel massa kliniker har samarbete med olika banker och kan erbjuda kredit, man kan skaffa ett kreditkort, ta ett banklån etc.

Vi fortsatte ringa. Vi ringde. och ringde och ringde lite mer till allt och alla och till slut fick vi svar av en kille som sa att " Den där inspektören ska inte vara där ute och bedömma det stället, jag skickar ut en annan" Sedan hände det en grej. hästarna fick vatten i hagen och personalen byttes ut. Alltid nått... Tack för alla svar. vet inte om ni klickat med någon häst någon gång, det var magiskt. Därför jag var så sjukt deprimerad efteråt när jag fick reda på att hon slaktades. Nåja. Hon kanske kände sig älskad i slutet i alla fall, vad vet jag, jag måste ju inbilla mig det i alla fall..

Nu har jag en egen häst och inser att jag visst hade haft råd med henne, då allt funkar utmärkt. men det visste jag inte då... Och kanske som vissa skriver var det bäst för henne om hon fick somna in.... Hade gott folks!

Låser nog denna tråden nu. och ser helst att ni inte svarar om jag nu inte hittar var fanken man låser skiten

Bara moderatorer kan låsa tråden. Du kan PMa huvudmoderator för det aktuella forumet och be att de låser den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 109
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 349
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10