finns det ekonomiskt stöd för sjuka hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

earthborn

Trådstartare
Finns det föreningar som hjälper till att betala veterinärs kostnaderna för en sjuk häst om ägaren inte har råd och planerar att avliva den?
Eller om hästen blir uppköpt som sjuk, finns det då hjälp för den nya ägaren att få stöd för veterinärs kostnaderna?

det handlar om en häst som ömmar i hovarna på ett stuteri och kan knappt gå. Vi har anmält detta men jag tror att med rätt vård kan hon bli en fin häst att ha och göra med då hon är grymt tillgiven. Är dock tveksam på att stuteriet kommer betala vården då hon är i ganska dåligt skick och orkar knappt bära sig själv. Hon ger även tecken på fång. Som det ser ut idag kan jag inte betala allt för stora utgifter på en gång om jag köpte upp henne, men skulle gärna se henne överleva.

såhär står hon hela tiden oberoende på vad hon gör, vi har varit och tittat till hästarna länge och mycket och har aldrig sett henne stå på något annat vis. Bakhovarna är lätt vridna åt höger och hon är hjulbent, Höger fram är svullet hovarna är extremt långa och illa medfarna. Hon ser ganska förvrängd ut.

Sv: finns det ekonomiskt stöd för sjuka hästar?

Hovarna är toklånga och det finns nog ingen förening som betalar andra hästmänniskors veterinärkostnader. Det är därför man har sin häst försäkrad...

Ju längre hästen går sådär, ju längre behandling för att få den bra, om den någonsin blir bra.

Man kan tyvärr inte rädda alla hästar hur mycket man än vill.

Hej ta kontakt med svenska hästars värn sök om de på internet för att hitta rätt kontakt i rätt län. Hoppas det löser sig.

Hovarna är toklånga och det finns nog ingen förening som betalar andra hästmänniskors veterinärkostnader. Det är därför man har sin häst försäkrad...

Ju längre hästen går sådär, ju längre behandling för att få den bra, om den någonsin blir bra.

Man kan tyvärr inte rädda alla hästar hur mycket man än vill.

Jo jag vet, det är ju hemskt, och hjärtekrossande att se en så fin häst gå till spillo. Det är inte så ofta det klicka mellan mig och en häst som det gjorde här heller. Funderar på om man kan få något bidrag.

Hej ta kontakt med svenska hästars värn sök om de på internet för att hitta rätt kontakt i rätt län. Hoppas det löser sig.

Jo jag kollade runt lite, tänkte ringa dit men ska först ringa en väninna för att se om det finns möjlighet att he en häst i hennes stall. Ska också försöka kolla upp om hon är dräktig. Stackars tösen, Hon uppskattar all uppmärksamhet så mycket att jag knappt vill gå därifrån.

Jag hade börjat med en veterinär alt. hovslagare. Möjligen är det för långt gånget för att rädda, fång i kombination med de hovarna bådar inte gott.

Innan du lägger pengar och tid - kolla med någon av yrkesgrupperna ovan först. Det kan bli sanslöst dyrt och enbart medverka till att förlänga lidandet för hästen.

har du pratat med ägaren om att du är intr av hästen.Om jag var du så skulle jag prata med ägaren om hästens tillstånd, om du inte vill göra de så ring djurskydde (De kan du göra som anonym om du vill)så kan dom åka dit och prata med ägaren.. hästen måste nog få akut hjälp el få somna in.. vi är skyldiga att hjälpa djur som lider .. så prata med ägaren el djurskydde så nått händer snart.. lycka till

Tack för alla svar, tänkte att jag kunde berätta vad som hände. Jag bestämde mig för att inte försöka köpa henne utan istället försöka få henne att bli frisk där hon var..ägaren är ganska känd inom bla avel och jag är lite orolig för att ringa honom med tanke på att han suttit inne för misshandel innan. Fick också reda på att hästen hade hovlossning och hade börjat ruttna i kronranden, om ni tittar noga kan ni se på vänster fram att den tappat allt hår och det ser grått ut, det var kronranden som var rutten och förskräcklig.

Vi samlade ihop en massa folk och ringde och anmälde det. Om det var anmälan som gick igenom eller att ägaren fick nys om anmälan vet jag inte, men en dag stod det en trailer på gårdsplanen och hon var borta. Jag fick reda på att hon åkt till ett annat stuteri. Åkte dit och frågade men de kände inte igen henne på beskrivningen. Tillbaks till ruta ett.

Jag gick till stallen där hon stod innan och frågade stallpersonalen och fick ett eventuellt namn på hästen, är det hennes namn så är hon ett sto med ganska bra stam, vilken ger en lite större chans till att hon kanske fortfarande lever. Just nu skriver jag mail och ringer dit lite då och då för att ta kontakt med ägaren. Har bestämt mig för att i alla fall se hur hon mår. Är hon frisk frågar jag nog bara om jag får komma dit och hälsa på henne någon gång ibland. Annars kanske jag köper henne, då min pojkvän gärna delar en häst med mig. Har veterinärer, hovslagare och en mängd kunniga hästfolk som givetvis ska titta på henne först, är det inte lönt så ska jag ju såklart inte ta på mig en sådan häst. De pengarna finns inte... Men ja, vi får se, nu ska jag bara få tag i människorna, det verkar riktigt svårt bara det. Busy people...

Senast ändrad:

... vilken ger en lite större chans till att hon kanske fortfarande lever.

Nu ska jag vara smärtsamt ärlig. Jag ser det som en RISK att hon fortfarande lever. Hästen har förmodligen det bättre om hon får somna in, hellre än att skeppas runt med de problem du nämner.

Men jösses människa, vad drömmer du om? Vet du inte ens vad hästen heter? Vet ägaren om att "vi har varit och tittat till hästarna länge och mycket"?

Ser man hästar som far illa går man antingen direkt till ägaren, knacka på dörren, eller om man inte vill ta det face to face så ringer man och amäler vanvård, det kan man göra anonymt.

Jag som hästägare hade blivit galen om någon "tittar till" mina hästar och har en massa synpunkter JAG inte får reda på :eek:

Nu ska jag vara smärtsamt ärlig. Jag ser det som en RISK att hon fortfarande lever. Hästen har förmodligen det bättre om hon får somna in, hellre än att skeppas runt med de problem du nämner.
Inte minst till en ny ägare som vill/måste ha bidrag för att ta hand om hästen!
PL

Tackar för alla svar igen. Hästen slaktades pga hälta. Kanske var det bäst så. Jag har även tagit reda på hennes namn. Att gå till ägaren i detta fallet är riskabelt eftersom killen suttit inne för att ha nitat andra som har sagt "fel" saker om hans hästar. Vi anmälde allt anonymt till diverse ställen, vi gick med bilder till media vi gjorde allt, tro mig.. Ingen lyssnar. Jag är nog bara lättad över att hon slipper lida...

Inte minst till en ny ägare som vill/måste ha bidrag för att ta hand om hästen!
PL

Bidragen hade ingenting med att ta hand om hästen att göra, de pengarna finns. Det var för sjukvården hon hade behövt, vilken hade blivit enorm, och nu i efterhand kan man ju vara klok och säga att den kanske blivit för enorm. Antagligen hade det blivit avlivning ändå. Det är jobbigt att se den enda hästen man någonsin klickat med på över 10 år dö. och ännu värre, ligga på någons smörgås efteråt. Förnedrande. Nåja, som sagt, hon sover nu...

Men jösses människa, vad drömmer du om? Vet du inte ens vad hästen heter? Vet ägaren om att "vi har varit och tittat till hästarna länge och mycket"?

Ser man hästar som far illa går man antingen direkt till ägaren, knacka på dörren, eller om man inte vill ta det face to face så ringer man och amäler vanvård, det kan man göra anonymt.

Jag som hästägare hade blivit galen om någon "tittar till" mina hästar och har en massa synpunkter JAG inte får reda på :eek:

Jag vet vad hästen heter, tog reda på det. Ägaren är inte kontaktbar. Han svarar inte i telefon och han har låst in sig på en gård med tillträde förbjudet och låsta grindar. Han har suttit inne för att ha nitat en människa som sa "fel" sak till honom. Inte precis den killen man börjar diskutera hans hästhållning med.

Vi anmälde det både anonymt och senare även med våra namn till djurskydd och diverse föreningar. När ingen brydde sig började vi ringa till andra människor i branschen och snacka med dem, ingen brydde sig. Då gick vi till media, inte heller dem brydde sig. Ingen bryr sig... Hon kunde knappt gå häst stackaren, usch...

Fast veterinärräkningar ingår ju (tyvärr) i begreppet 'ta hand om'. Ta hand om innebär ju att ge hästen den skötsel och vård den behöver.

HÅLLA häst är sällan besvär ekonomiskt, men att kunna ge den den vård den behöver däremot, det som brukar knäcka buffertar och ekonomier..

Men, utefter vad du skriver, så har hästen det garanterat bättre där den är nu, och du ska alldeles oavsett ha en eloge för att du inte som så många andra 'bara tittade bort'.

En annan sak, 'nästa' gång om du skulle vara i ett liknande läge. Kontakta länsveterinären i aktuellt län. Media etc anser jag bara vara dumt, det ger bara ägaren möjlighet att ana oråd och flytta hästen, INNAN myndigheterna kommer. Så, djurskyddet (dvs länsstyrelsen), och om du inte anser du får gehör där, kontakta länsveterinären.

Fast veterinärräkningar ingår ju (tyvärr) i begreppet 'ta hand om'. Ta hand om innebär ju att ge hästen den skötsel och vård den behöver.

HÅLLA häst är sällan besvär ekonomiskt, men att kunna ge den den vård den behöver däremot, det som brukar knäcka buffertar och ekonomier..

Men, utefter vad du skriver, så har hästen det garanterat bättre där den är nu, och du ska alldeles oavsett ha en eloge för att du inte som så många andra 'bara tittade bort'.

En annan sak, 'nästa' gång om du skulle vara i ett liknande läge. Kontakta länsveterinären i aktuellt län. Media etc anser jag bara vara dumt, det ger bara ägaren möjlighet att ana oråd och flytta hästen, INNAN myndigheterna kommer. Så, djurskyddet (dvs länsstyrelsen), och om du inte anser du får gehör där, kontakta länsveterinären.

som sagt, vi kontaktade dem, de brydde sig inte. De bara sa att "sålänge inte fler ringer så kan vi inte göra något". Vi sa till alla vi kände att ringa, men det blev ingen förändring. Det visade sig sedan att ägarens veterinär är gift med inspektören för länsstyrelsen som kollade på stället och han sa bara helt kallt att allt såg fint ut. Såklart. Sedan brydde sig ingen längre

Jojo, men vi pratar enorma summor, jag tror få människor hade haft råd att betala dessa skadorna. Jag kunde inte hitta något som såg liksom helt rätt ut på den hästen. Hon var helt snedställd. Förvrängd, Alla leder var svullna typ och varma, hovlossning, fång. inga muskler eftersom hon stod stilla på samma sätt hela tiden och den enda motionen hon fick var när hon haltade (nu menar jag halta på riktigt. det såg ut som galopp i skritt om du förstår vad jag menar när hon haltade, skumma språng där hon tog sats med hela kroppen och slängde upp halsen för att ta ett steg och sedan sjönk ihop igen och höll på att slå huvudet i marken, det såg ut som att hon skulle trilla när som helst.) för att komma till gräsplätten precis bredvid. Hela hästen knakade såfort hon viftade bort en fluga med svansen. Det hade ju säkert varit vård och special träning för evigt för en sådan häst. Det hade blivit hur mycket som helst. Så som sagt, avlivning hade kanske varit mitt alternativ med, det stör mig bara att hon led in i det sista. Tänk om hon bara kunde få sluta känna smärta en liten stund till i sitt liv med någon som faktiskt älskade henne. Så hon kunde dö glad. Men hon slipper ju lida mer i alla fall...

som sagt, vi kontaktade dem, de brydde sig inte. De bara sa att "sålänge inte fler ringer så kan vi inte göra något". Vi sa till alla vi kände att ringa, men det blev ingen förändring. Det visade sig sedan att ägarens veterinär är gift med inspektören för länsstyrelsen som kollade på stället och han sa bara helt kallt att allt såg fint ut. Såklart. Sedan brydde sig ingen längre

Och vad sa länsveterinären? Det är nämligen inte samma som inspektören..

Sen, att inspektören var gift med ägarens veterinär. Iaf här åker de ALLTID 2 st på anmälningar?

Sen ang pengar, det är mer än en djurägare som med MYCKET bättre prognos än det där stått inför att hosta upp enorma summor, eller avliva hästen. Så om man ska dra det väldigt strikt, varför skulle någon annan betala för ett försök att rädda den hästen? Och eg, varför skulle någon ens försöka när 'inget är rätt' på den, då är ju enda humana att avliva den. Vilket kostar cirkus 4 - 5000 kr.

Länsveterinärerna vet jag ingenting om, men länstyrelsen gjorde inte ett skit. Berätta gärna mer om länsveterinärerna, för detta slutade ju nämligen inte bara för att hon dog. Jag ska se om jag kan hitta deras hemsida.

Tack för hjälpen

Hope is the last to die. Då ville jag bara se henne må bra...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 109
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 349
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10