Finns återvändo?*långt*

C

Candlegirl

Hej.
Var på kliniken med min skrutt för att hon varit stel hö bak o gått som en kratta på volt, spec hö varv.
Hon longerades o ingen hälta sågs. Böjdes o ingen hälta sågs då heller, var inte spec stel där heller(kanonunderlag). Men så böjdes kotorna på alla 4. Hästen hade 2,5 gradig hälta vä fram. Röntgades, hade en liten urkalkning i kotleden. Bedövades o böjprov gjordes igen, ngt bättre.
Fick tuppkam o kortison i leden, åkte hem, skulle vila till nästa besök, kunde skrittas några dar innan besöket som skulle ske efter 2 veckor.
Kom tillbaks, samma haltgrad, fick recept, åkte hem o hon fick gå på antiinflammatoriskt/smärtstillande i 10 dar. Skulle stå ett par dar, sen ridas igång.

Hade en ponny innan som böjdes vid 27 års ålder, som enbart var halt vid böjprov, inte annars. Reds normalt, togs bort vid 28 års ålder av annan orsak. Nuvarande hästen är endast 7 år, riden i 2,5 år.

Nu till lite funderingar.
Hur har era hästar svarat på behandling av urkalning?( i VETunderlaget står det kotledsinflammation?)
Hur länge har de kunnat ridas innan de blev halta konstant?
Hur många behandlingar har ni lagt ner?
Och behövs återbehandling med jämna mellanrum?(kortison fås ju på människor med jämna mellanrum)
Avlade ni ngt på den?
Hur gammal var den?

Tacksam för svar.:bow:

Sv: Finns återvändo?*långt*

Det absolut första som slår mig är att du skriver att hästen blev lite bättre av bedövning. Men hältan släcktes alltså inte helt? Men det las inga mer bedövningar/man försökte inte släcka hältan?

Så, jag skulle om det var min häst vilja ha en ordentligt hältutredning där man försökte släcka all hälta, eftersom all hälta inte kommer från kotleden. Alltså behöver det inte alls vara urkalkningen som är problemet.

Så, jag skulle vilja fortsätta utredningen, bedöva bort hältan (eller iag försöka), komplettera med ultraljud etc om det behövs.

förlåt att jag kapar tråden lite, men måste bara fråga: om man bedövar kotleden och hästen inte blir helt ohalt, sitter hältan då på ett ytterligare ställe eller kan det vara så att bedövningen inte lyckats bedöva överallt?

Hej.

Nej, den blev bättre, men försvann inte helt av bedövning. 2:a besöket fick hon inget i leden vilket tyckte jag va konstigt, fick "bara" antiinflammatiriskt/smärtstillande att ge i spruta via munnen i 10 dar. Blev hon sämre skulle utredning göras sa han.

Böjer du om för tidigt så visst kan det vara så att bedövningen inte tagit. Annars brukar det snarare vara så att bedövningen tar ännu lite mer (områdesmässigt) än planerat. Så första misstanken då är att det inte enbart är leden som är hältutlösande. Släcks större delen av hältan brukar man dock 'stanna där', men släcks den inte i den omfattning man förväntat sig eller bara lite så är det ide (och oftast standard..) att leta vidare och bedöva vidare för då kan t ex leden vara en sekundär hälta, och grundproblemet sitter någon annanstans (högre upp/längre ner/i mjukdelar etc)

Hej.

Nej, den blev bättre, men försvann inte helt av bedövning. 2:a besöket fick hon inget i leden vilket tyckte jag va konstigt, fick "bara" antiinflammatiriskt/smärtstillande att ge i spruta via munnen i 10 dar. Blev hon sämre skulle utredning göras sa han.

Finns det någon annan klinik du kan få en second opinion av kanske?

Det kan ju vara så att veterinären vilel prova NSAID oralt för att han misstänkte det kunde sitta i mjukdelar, men JAG skulle inte 'vara nöjd' med utredning i första läget om det vore någon av mina hästar, och på de kliniker jag använder hade de inte 'stannat' om inte hältan släckts till större delen.

förlåt att jag kapar tråden lite, men måste bara fråga: om man bedövar kotleden och hästen inte blir helt ohalt, sitter hältan då på ett ytterligare ställe eller kan det vara så att bedövningen inte lyckats bedöva överallt?

Vet inte, förmodar att VET ska beta bäst:crazy: Hon röntgades iaf i båda framkotorna samt knäna samt hö bakhas o enda sog sågs var just kotan o där reagera hon när han stod o böjde o givetvis när hon skulle springa.
Men det är möjligt att det finns nån annanstans:crazy: Vet att en tränare hon hade som unghäst sa att hon var svår att hålla fräsh i uppträning, vet dock inte vad han mena. Hon är sent utvecklad.

jag skulle köpa ett sto som endast hade blivit riden ett par månader, 4 år gammal. hon visade lite hälta ena kotan och jag röntgade då. Det visade sig att det fattades en bit på nån sena som löpte på ovansidan av kotan, och varenda gång hon rörde kotan så irriterade det, om ett par år kommer hon antagligen inte kunna gå ens. Detta var ett fel som knappt syntes på röntgenbilderna, de fick förstora MÅNGA gånger.

Tar inte bedövningen sitter säkert skadan någon annanstans med.

Finns det någon annan klinik du kan få en second opinion av kanske?

Det kan ju vara så att veterinären vilel prova NSAID oralt för att han misstänkte det kunde sitta i mjukdelar, men JAG skulle inte 'vara nöjd' med utredning i första läget om det vore någon av mina hästar, och på de kliniker jag använder hade de inte 'stannat' om inte hältan släckts till större delen.

Var i Mantorp med henne. Har inte möjlighet att åka långt. (saknar körkort o bil) Båda gångerna fick vi hyra bil:crazy:
Finns ju Strömsholm annars, det verkar betydligt bättre än mantorp. Men tänkte jag skulle åka med henne igen, så snart hon får nya skor o förhoppningsvis en ny sadel.

hm, okej. tack för svaret. men om bara större delen av hältan släcks, men inte hela, då borde väl problemet sitta på något mer ställe? eller är jag ute och cyklar?

hm, okej. tack för svaret. men om bara större delen av hältan släcks, men inte hela, då borde väl problemet sitta på något mer ställe? eller är jag ute och cyklar?

Vet inte vad jag ska göra:confused: Hon behöver ny sadel o jag vet inte hur mkt pengar jag ska lägga ner på henne. Hon är också ett vbl som inte är värt så mkt så känns inte om att framtiden ser så ljus ut. Vet inte ens om problemet går att behandla o inte rätt att kräva saker av henne när man inte vet vad det beror på, om det är urkalning el ej. Inte lätt att sälja en sån häst heller o föl har jag inget intresse av just nu.
Förvirrad:confused::confused::crazy:

Njae, nje? ;) Naturligtvis kan du då ha två ställen, men då är det mer troligt att det du bedövat, exvis kotleden, är grundproblemet, och det övriga är en reaktion på det. Dvs om du då behandlar kotleden och får bort det, så kommer sekundärproblemet läka ut med. Iaf brukar man börja resonera så.

aha, då är jag med:p du verkar ha bra koll på det här:) jag passar på att ställa en fråga till: min tant behandlades med tuppkam+kortison och butta för tre veckor sedan, fortfarande inte den minsta förbättring. Snarare försämring. Kan det vara så att behandlingen inte biter, eller är det pålagringarna hon har som helt enkelt inte kan behandlas bort? Vad tror du?

Oj, jag är absolut ingen expert. Endera kan det ju vara så att behandlingen helt enkelt inte tar, eller så sitter problemet inte i leden utan någon annanstans, och då hjälper ju inte ledbehandling.

prova att behandla med DMSO, det är det enda som tar på våra travare.

Nä men Lillan... :(

Synd att du inte åkte till Norrköping, det kan ju inte vara så mycket längre för dig och där får du en grundligare utredning.

Vänta med sadelköpet tills du vet om hon blir bra, det är bättre att lägg pengarna på henne i det här läget om det skulle gå riktigt illa.

Problemet en vet. har är att hästarna ofta dragit på sig fler hältor och att de kan behöva behandlas en efter en, men jag skulle inte i första hand välja den klinik du varit på nu när även Norrköping har digitalröntgen!

hm, vad är det för nåt? aldrig hört talas om:crazy:

Hur är hästen försäkrad? Eftersom du talar om att hästen inte är värd så mycket pengar och u inte vill lägga ner för mycket pengar blir jag lite frågande. Skaffar man häst så måste man vara beredd på att veterinävård kostar lika mycket för en dyr häst som för en billigare häst.

Jag tycker också att veterinären har gjort en märklig behandling av hältan. Nu har jag ingen erfarenhet av just urkalkning och vet inte vad man gör åt det. Men eftersom vet. har ställt diagnosen kotledsinflammation antar jag att urkalkningen inte har betydelse? Att först inte släcka hältan helt och behandla lite på måfå tycker jag är konstigt. Jag tycker dessutom att det blir ännu konstigare att han väljer att inte behandla vid återbesök utan skickar hem på smärtstillande. Vad ville han vinna på det? Är hästen mindre halt vid nästa vetkoll är det int så konstigt om den gått på smärtstillande?

Nä, propsa på för en grundlig utredning, och åk till en veterinär som tar sig lite bättre tid.

Hur är hästen försäkrad? Eftersom du talar om att hästen inte är värd så mycket pengar och u inte vill lägga ner för mycket pengar blir jag lite frågande. Skaffar man häst så måste man vara beredd på att veterinävård kostar lika mycket för en dyr häst som för en billigare häst.

Jag tycker också att veterinären har gjort en märklig behandling av hältan. Nu har jag ingen erfarenhet av just urkalkning och vet inte vad man gör åt det. Men eftersom vet. har ställt diagnosen kotledsinflammation antar jag att urkalkningen inte har betydelse? Att först inte släcka hältan helt och behandla lite på måfå tycker jag är konstigt. Jag tycker dessutom att det blir ännu konstigare att han väljer att inte behandla vid återbesök utan skickar hem på smärtstillande. Vad ville han vinna på det? Är hästen mindre halt vid nästa vetkoll är det int så konstigt om den gått på smärtstillande?

Nä, propsa på för en grundlig utredning, och åk till en veterinär som tar sig lite bättre tid.

Hästen är fullt försäkrad i A1 som ridhäst, belopp 7000 liv, 50000 VETvård.
Klart det kostar, inte fråga om det, har pengar, men drar det iväg kanske man ska tänka på att skaffa en annan. Man måste ju se efter djurets sida att en urkalkning går utför o det kostar att bet el ett djur som kanske måste ha regelbundna vetbesök/behandlingar. Jag vill ju iaf kunna uppnå mina mål, annars kan jag lika gärna lägga av, om djuret inte fixar mina små krav. Samtidigt kanske man inte kommer längre än såhär i utb etc. Jag vet inte, därav undrar jag hur andra hästar varit för att vara lite förbered eftersom det känns lite tungt på framtiden.
Hon är påkostad en del nämligen under dessa 2,5 år som jag haft henne, klinikbesök på över 6500, massörer, rockard, 2 sadlar varav en dressyrsadel för 5500, 4 täcken, besiktning, grundvaccination, inkbehandling, tandkontroll, back on trackprylar, lyxgrimma mm mm o jag vill inte lägga ut för mkt på henne nu efter detta besked. Måste dessutom skaffa ny sadel då den nuvarande är för trång. Har tid med sadelprovarn nästa månad o det kostar runt 1000lappen + sadeln..

Jag hade inte samma VET båda gångerna ska tilläggas.

Vad är det för någon i Norrköping förresten ?:idea:

starkt är det iallafall, funkar kanon på våra.

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 971
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 640
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 727
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31