T

Trolltyg

Hur tar man sig enklast till Åbo eller Helsingfors ifrån Stockholm med hund? Och vad kostar det om man inte bokar långt innan. Ska åka dit med en tik och para är tanken.

Sv: Finland

båt

kostar nog runt tusenlappen+ och man måste boka särskild hytt som kostar nån hundralapp mer per väg. Man behöver iof kanske inte boka hytt alls.. men då får man ju räkna med att inte komma ifrån allt folk, för det tar ju ändå ett par timmar.

Billigast blir troligtvis Seawind, men då måste man ha bil och den går bara till Åbo.

edit: kom på att det var med bil jag åkte och därför blev såpass dyrt

Falukorv: Var hittar man dessa billiga båtar då?

Räknar inte med att ta med bilen. Har också hört att man måste ha hytt och på någon båt munkorg utanför bil/bur.....
Vore trevligt om någon erfarenhet kunde berätta.

Varför munkorg?

Seawind är ju det klart billigaste alternativet. men även viking och silja line åker ju till åbo. Kanske trevligare att åka med dom.

Om det är en liten hund går det väl och flyga också, men blir nog mkt dyrare.

Viking Linje och Silja går mellan Stockholm och Åbo, viking går också direkt till helsingfors, så det är bara att välja vilken. Jag skulle föreslå att du bokar hytt eftersom det tar så många timmar.

Som sagt, för att kunna åka med Seawind måste man ha bil.

Jag åkte med Silja i somras. Hade då med mig båda mina hundar och bil.. Då fick man boka särskild hytt för djur och det kostade runt 100-lappen extra per väg.. Inte nånstans sas det något om krav på munkorg och inte en enda av de ca 5 andra hundar vi mötte ombord hade något sådant på sig

kikade lite på Vikings hemsida och där stod såhär: "Under tiden 1/1–31/5 och 1/9–31/12 2008 måste hytt-plats köpas." (gäller sthlm-helsingfors)
Väljer du att åka med dem, kvällstur lör-tors kostar det 250-315kr på sträckan Sthlm-Helsingfors

Till Åbo kör dom även dagtid och då är priset betydligt mkt billigare: dagtur lör-tors 75-85kr. Även kvällsturerna är billigare lör-tors 155-175kr.

Och till sist Vikinglines djurpolicy:
"Hund och katt måste bokas. Synskadades ledhundar reser gratis.

Pris på alla rutter utom Mariehamn–Kapellskär:
T o m 15/6 2008 110 kr
Fr o m 16/6 2008 115 kr
På sträckan Helsingfors–Tallinn är priset 120 kr
t o m 15/6 2008 och fr o m 16/6 2008 135 kr

Bokningskod PET.

Tänk på att husdjur kan inte medtas på kryssningar.

OBS: pass krävs för bl a hund, katt och iller (erhålls hos veterinär).

Hundar ombord: Vi ber vänligen alla hundägare observera att ansvaret för hunden ligger hos ägaren och att hundar alltid skall vara kopplade till en ledsagare då de vistas utanför hytten. Hundar får rastas endast på ytterdäck och skall även då alltid vara kopplade till en ledsagare. I de fall då det kan finnas risk för oberäknerligt beteende hos hunden bör munkorg för djuret användas då det är i närheten av medpassagerare. Vi tackar för visad hänsyn.

Sällskapsdjur får medföras på reguljära resor men inte på kryssningar. Hundar och katters resor skall bokas och betalas, endast synskadades ledhundar reser gratis. Bokning och pris för hund och katt på alla rutter (utom rutten Kapellskär–Mariehamn) 110 kr, på Helsingfors–Tallinn rutten 120 kr (gäller år 2007). Hundar och katter får vistas i hytten (dock ej i bäddarna) om ägaren löst biljett för hela hytten. Hundar och katter får ej tas med i restauranger med undantag av synskadades ledhundar."

Kom på en sak som du säker vet, men har du tagit blodprov på att hon har antikroppar mot rabies.

Kollade också Viking nu. Betydligt billigare än vad jag hittat (Silja).
Bara att vänta på löp nu då med andra ord.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu i helgen är det dags för Stockholms hundmässa igen :) Är det någon annan som ska dit i år? Tävla, ställa ut, publik?
2 3
Svar
57
· Visningar
1 988
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 034
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka