Sv: Finland
Som sagt, för att kunna åka med Seawind måste man ha bil.
Jag åkte med Silja i somras. Hade då med mig båda mina hundar och bil.. Då fick man boka särskild hytt för djur och det kostade runt 100-lappen extra per väg.. Inte nånstans sas det något om krav på munkorg och inte en enda av de ca 5 andra hundar vi mötte ombord hade något sådant på sig
kikade lite på Vikings hemsida och där stod såhär: "Under tiden 1/1–31/5 och 1/9–31/12 2008 måste hytt-plats köpas." (gäller sthlm-helsingfors)
Väljer du att åka med dem, kvällstur lör-tors kostar det 250-315kr på sträckan Sthlm-Helsingfors
Till Åbo kör dom även dagtid och då är priset betydligt mkt billigare: dagtur lör-tors 75-85kr. Även kvällsturerna är billigare lör-tors 155-175kr.
Och till sist Vikinglines djurpolicy:
"Hund och katt måste bokas. Synskadades ledhundar reser gratis.
Pris på alla rutter utom Mariehamn–Kapellskär:
T o m 15/6 2008 110 kr
Fr o m 16/6 2008 115 kr
På sträckan Helsingfors–Tallinn är priset 120 kr
t o m 15/6 2008 och fr o m 16/6 2008 135 kr
Bokningskod PET.
Tänk på att husdjur kan inte medtas på kryssningar.
OBS: pass krävs för bl a hund, katt och iller (erhålls hos veterinär).
Hundar ombord: Vi ber vänligen alla hundägare observera att ansvaret för hunden ligger hos ägaren och att hundar alltid skall vara kopplade till en ledsagare då de vistas utanför hytten. Hundar får rastas endast på ytterdäck och skall även då alltid vara kopplade till en ledsagare. I de fall då det kan finnas risk för oberäknerligt beteende hos hunden bör munkorg för djuret användas då det är i närheten av medpassagerare. Vi tackar för visad hänsyn.
Sällskapsdjur får medföras på reguljära resor men inte på kryssningar. Hundar och katters resor skall bokas och betalas, endast synskadades ledhundar reser gratis. Bokning och pris för hund och katt på alla rutter (utom rutten Kapellskär–Mariehamn) 110 kr, på Helsingfors–Tallinn rutten 120 kr (gäller år 2007). Hundar och katter får vistas i hytten (dock ej i bäddarna) om ägaren löst biljett för hela hytten. Hundar och katter får ej tas med i restauranger med undantag av synskadades ledhundar."