Finaste sättet att ta bort sin vän

Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Fast hinner de verkligen med att forsla bort kroppen och börja avbloda inom de 60 lagstadgade sekunderna efter bultning?
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

hur tänker du då? skulle det vara en komfort för hästen som avlivas sist/agerar komfort, att stå brevid? fattar inte riktigt utifrån ditt helhets resonemang..

Jag menar såhär: Om TS häst har så svårt för att vara ensam är det bättre att avliva den hästen först med den andra (förmodat tryggare) hästen bredvid. Om den andra hästen inte har problem att vara ensam så känns det som den bästa lösningen om båda ska tas bort samtidigt. Den andra hästen blir alltså en komfort för den otrygga hästen som ska tas bort först. För den andra hästen blir avlivningen som vilken soloavlivning som helst.

TS (med risk för jobbiga detaljer): Man gör som man känner men jag som har sett en del djur bli bultade skulle ändå inte vilja se mitt eget djur avlivas. För som sagt även om det går snabbt för hästen kan det se obehagligt ut även innan avblodningen sker. För mig skulle det bli för traumatiskt att se min döda häst ligga och sparka med benen även fast jag vet att det är dödsryckningar och att hästen redan är hjärndöd.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag är troligtvis med så länge jag orkar. Om det inte blir så att jag åker iväg innan.

Just vid sådana här tillfällen är man väldigt glad att Buke finns.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jättetråkigt men jag tycker du är stark som tar de här besluten som aldrig är lätta att ta.
Jag hade bultat hästen, det är så jag varit med och avlivat hästar och jag tycker det sättet går lungt och snabbt till. Hästarna har stått i sin beteshage och inte känt någon oro.
Ena gången hagkompisen kvar i hagen några meter bort. Jag tyckte inte heller att hästen som var kvar verkade orolig av avlivningen. Men mycket beror nog hur man själv hanterar det hela.

Däremot kan bultningen vara obehaglig för oss människor, det är ett väldigt speciellt skottljud när man bultar, sen går själva avlivningen snabbt och jag tror det kan bli en chock för vissa. Hästen faller ju direkt och sist höll både jag och bultaren på att få hästen på oss eftersom den ramlade mot oss.
När den ligger och sprattlar med benen och fortfarande tittar är väl inte heller en så vacker syn men hästen är ju hjärndöd då.
Jag vill inte avliva med spruta, känns för långsamt och osäkert.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Nu har vi bestämt så att jag åker till mormor, som varit med om detta otaliga gånger och vet att jag kommer få men av det resten av livet om jag ska se/vara med.
Jag kommer åka på morgonen på den dagen efter en massa mys och godis. Då kan man minnas dem på ett bra sätt, och slipper ha minnesbilderna kvar i huvudet.

Dessutom vill jag verkligen inte veta om något skulle gå snett eller liknande.

Tack alla som har skrivit, det känns inte lika jobbigt längre. Även om man är förkrossad.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Inte läst hela tråden.

När "min" häst skulle tas bort så bultade dom honom.
Precis när dom skjuter reser han sig och bulten träffar fel och han blir liggandes, ryckande och panikslagen. Så dom fick bulta igen och sen avbloda.
Fruktansvärt ovärdigt.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Beklagar :(
Just av den anledningen jag inte vill vara med.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Inte läst hela tråden.

När "min" häst skulle tas bort så bultade dom honom.
Precis när dom skjuter reser han sig och bulten träffar fel och han blir liggandes, ryckande och panikslagen. Så dom fick bulta igen och sen avbloda.
Fruktansvärt ovärdigt.

Av den anledningen valde jag att min skulle få lugnande. Det går otroligt fort när de rycker till:/
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jodå, med en lastmaskin som direkt forslar så fixar dom det! Väldigt bra, eftersom avlivningsplatsen slipper blodas ner inför nästa häst...
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Du gör helt rätt!

Känner man att det blir för jobbigt att vara med, så ska man inte vara det. För hästen kvittar det helt.

Enda gången jag valt bort att vara med var när dotterns ponny skulle tas bort, det var för känslomässigt jobbigt. Jag ledde ut honom och gav morötter i en hög, sen fick dåvarande maken hålla honom.....
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Det var jätte fruset i backen. Så tyvärr, så ska jag väl inte säga, måste allt vänta ett tag till...
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Det var jätte fruset i backen. Så tyvärr, så ska jag väl inte säga, måste allt vänta ett tag till...

Som jag sa innan då. Oavsett vad bönderna säger behövs det riktigt starka maskiner för att ta sig igenom tjälen:/
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Ja :(

Vad hemsk man känner sig som människa när man blir besviken över att det inte går att avliva sin häst.

Idag knoppade vi dock manen, lekte vild mustang och försökte få någon fin bild ^^
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

samma här. ger också lugnande innan bultningen.

Visst är det så men är det en duktig bultare så lär det där inte hända. Han som bultade de två hästarna jag varit med har varit en riktig djurmänniska, stenkoll på hästarnas signaler, tagit god tid på sig. Stått och sjungit/pratat med hästarna och kliat dem i pannan. Den sista vi tog bort var lite huvudskygg och började steppa omkring när han satte bultpistolen mot pannan. Då tog han det bara lugnt och väntade ut henne, sen var han snabb som attan när hon var lugn och trygg.

Men det är klart det kan gå fel, precis som vid avlivning med vätska men av två onda ting föredrar jag bultning.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Ja :(

Vad hemsk man känner sig som människa när man blir besviken över att det inte går att avliva sin häst.

Idag knoppade vi dock manen, lekte vild mustang och försökte få någon fin bild ^^

Du är inte hemsk! När jag väl tagit beslutet vill jag att det ska ske så snart som möjligt, och det gäller nog de flesta!

Just tiden från taget beslut fram till handling upplever jag som den absolut jobbigaste:(

Men du verkar hantera det bra, dvs tillbringa tid med din häst och göra det bästa av situationen:love:
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Håller med. Den allra jobbigaste tiden när man måste avliva ett djur är tiden mellan beslutet och avlivningen. Jag fick ta bort en häst för ett år sedan och råkade ut för att den som skulle avliva blev sjuk, de ringde då samma dag som det skulle ske och ville skjuta upp avlivningen till en annan dag, som det inte gick att bestämma just då. Jag fick tag på en annan som kunde komma dagen därpå istället. Jag hade aldrig orkat med att gå och vänta på ett obestämt datum för avlivningen... De som utförde avlivningen hade jag tyvärr dåliga erfarenheter av sedan tidigare och jag var inte 100% nöjd med dem nu heller, men det gick i alla fall "bra" till slut...
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Hon börjar dock tycka att jag är lite väl klängig nu... :angel: Men hon är ju så söt, ser ut som en lite ponny bebis, nu är hon ju iof 165 och 20 år men det hjälps inte ^^
Helst skulle jag vilja ta en sista lååång barbacka tur, men det går ju inte.

Håller med er båda, tiden mellan beslutet och handligen är pest.
När man tex mockar 'jaha då får jag bara mocka hennes box x antal gånger till' sånt är lite jobbigt.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Usch vad jobbigt att behöva gå och vänta sådär och sörja samtidigt som det är svårt att riktigt påbörja sorgearbetet.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Ja, det inte kul. Men jag vill verkligen inte gråta bort den sista veckan med henne, gråta kan jag göra sedan, i mängder.
Ny har hösilaget snart tagit slut så nu måste jag köpa sista balen någonsin till dessa hästar. :(
Nä, nu får jag sluta tänka så. Jag blir ju mer deprimerad än jag redan är.

Det kommer kännas väldigt skönt när det är gjort. Inte för att jag vill bli av med dom, men de flesta vet nog hur det känns.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 034
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 874
Senast: ako
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 444
Senast: skuggi
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 985
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp