Finaste sättet att ta bort sin vän

Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag bor i värmland, får hoppas att det går.
Vad sjutton gör man annars?

Jag kan heller inte vänta alltför länge, då bryter jag ihop helt.

Som sagt, provgräv! Men inte med vanlig spade för det kommer inte gå. Ni måste ha grävmaskin eller minigrävare.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag ringde till 'bonnen' som har koll på precis allt här omkring. Och det skulle gå bra.
Självklart ska en grav grävas innan.

Ibland är det tur att man bor i rätt komun. Behövs ingen tillåtelse att begrava hästar eller liknande här. Tur i oturen kanske man kan säga.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag ringde till 'bonnen' som har koll på precis allt här omkring. Och det skulle gå bra.
Självklart ska en grav grävas innan.

Ibland är det tur att man bor i rätt komun. Behövs ingen tillåtelse att begrava hästar eller liknande här. Tur i oturen kanske man kan säga.

Fast det kan inte stämma. Det är pga vattendrag och dricksvatten brunnar. Så nog tusan behövs det tillstånd för att gräva ner en häst. Kolla upp det noga för du kan få dryga böter! Bönder brukar gräva ner kor lite hur som helst så skulle inte lita på det ordet tyvärr!

Och som sagt, provgräv 2 v innan så ni vet säkert.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Ja just det, brunnarna tänkte jag inte alls på, det ska verkligen kollas upp. De flesta av oss här på bygden har egna brunnar. Att det ska vara så omständigt allting.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Ja just det, brunnarna tänkte jag inte alls på, det ska verkligen kollas upp. De flesta av oss här på bygden har egna brunnar. Att det ska vara så omständigt allting.

Det är 100 m från vattenbrun och man måste kolla upp lutning och annat så inte resterna rinner ner i vattendrag osv. Ring kommunen, Det är de som har hand om det ihop med länsstyrelsen.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Men tillstånd behövs väl överallt, just med tanke på vattendrag och brunnar???

Miljö och hälsa i kommunen som ska godkänna, tillståndet söks hos LS
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Om hagkompisen är lugnare än din häst men ska tas bort samtidigt hade jag tagit ut båda och stått så nära varandra det går utan att det blir en säkerhetsrisk för människorna, de som håller i hästarna få mata med favoritgodiset. Jag hade valt hagen eller någon annanstans där man slipper gå förbi och se blodfläcken. Sen hade jag bultat din häst först och avblodat med en gång så att man hinner inom de 60 sekunder som är föreskrivna. Sen skulle jag ta den andra hästen. Då får din häst sällskap ända till slutet om hon har svårt att vara ensam. Djur har en annan inställning till döden än vi människor, att se en kompis dö brukar inte alls vara traumatiskt för dem utan de konstaterar bara att den är borta. Jag tror inte på att ta ut två avlivare och försöka bulta båda samtidigt, det är svårt att synka eftersom djuret måste vara lugnt och man måste sätta bulten på rätt ställe. Även på slakterier där man har löpande band och ingen del i kedjan får ta för lång tid kan de stå och vänta länge för att djuret ska vara lugnt och för att bulten ska träffa rätt med en gång.

Gör upp tillsammans med den som ska bulta hur ni ska göra för att det ska bli så bra som möjligt, både för hästarna och för människorna som är med. Jag skulle inte heller vilja vara med, det ser rätt obehagligt ut även om det går på mindre än en sekund för hästen.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Min häst tas bort på fredag klockan 11. Jag har anlitat ett företag jag har förtroende för. Hon kommer att promeneras/ridas till sitt förra stall av/i sällskap av medryttaren och där få stå i sin gamla box och äta en hel krubba full med godis plus lite silage. När det väl är dags är den som håller stallchefen i det stallet, och hästen känner henne väl. (Vilket iofs knappast spelar roll för hästen 'är den tryggaste som finns).

För mig finns inga andra alternativ än att avliva på en för hästen känd plats, om man har möjligheten att välja.

Alandias Inka, 1999-2013.
480185_10151618281143125_1237177497_n.jpg
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Var med min ena häst när hon avlivades med bult, jag stog lite på sidan så tittade på henne lite i ögonvrån. När skottet gick han jag bara se att hon var på väg ner på knä, släppte grimman (hade bara fingrarna runt den så den liksom gled ur handen) och gick iväg.
Detta gjordes i hagen och jag kunde inte se några direkta blodspår efteråt.

I somras fick jag avliva en häst akut på betet, veterinären hade ingen bultpistol så då användes avlivningsvätska. Tog lite tid att förbereda alla sprutor vilket inte var så kul i mitt läge, men annars funkade allt bra. Hästen föll direkt efter första sprutan och ögonen var borta direkt.

Får jag chansen att välja tar jag nog ändå bulten. Är lite för nojjig med att avlivningvätska inte ska funka direkt så känns säkrare med bultning.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Det ska vara helt okej enligt dom.

Dock har jag nu, kanske, fått tag i en som kan ta henne. Som jag också vet aldrig skulle göra henne illa. Hoppas hoppas...
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Kl

En tanke angående nedgrävning och vattendrag: kan man be att få hästen kremerad och sedan jordfästa urnan?
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Det skulle ju vara optimalt.

Det kommer nog skena iväg till väldigt mycket pengar...
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Tyvärr blir det ju så :( Jag har ingen erfarenhet av avlivning med veterinär och spruta, bara nödslakt och trotjänaravlivning. När min medryttarhäst blev avlivad via nödslakt och dessutom jourtid i somras gick kalaset på 8000.. Men ägaren begravde henne inte eller så. Har ingen aning om hur mycket det hade kostat med kremering och tillstånd av Länsstyrelsen för begravning.

Har du kontaktat din lokala nödslaktsservice? Såg att du bor i Värmland, annars hade jag rekommenderat Stockholms Nödslakt. De är helt underbara, oerhört erfarna med hästar (de jag har träffat vid tre tillfällen) och empatiska, tar tid på sig och gör det hela värdigt. De erbjuder även kremering och hembegravning, så jag tänkte att liknande bolag finns runtom i landet.

Och nu kommer jag låta morbid, ber om ursäkt i förväg: kan man kremera hästen själv? Typ likbål, menar jag. Finns det juridiska motsättningar mot att helt sonika låta någon med vapenlicens skjuta hästen och sedan elda upp?
 
Senast ändrad:
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Lägg på 10 000kr för krenering, hämtning av kropp och sen hämtning av aska. Du behöver inte tillstånd att gräva ner djur aska vad jag vet
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Kl.

Jag tog bort min vackra dam i förrgår :cry:
Jag tog ut min veterinär som följde med oss till hennes grav vid en äng.
Hon fick massa gott i en hink medans hon fick lugnande.
När hon halvsov kramade jag henne en sista gång och gav grimskaftet till
Min sambo. Jag ställde mej några meter bort. När veterinären bultade vände jag bort blicken.
Efter bulten fick hon en dödlig dos av något jag inte kommer ihåg namnet på rakt in i hjärtat.
Det blev inte massa blod som när man avblodar.

Veterinären lämnade oss och vi satt bara och grät vid hennes sida.

Min bror kom sedan och lyfte ner henne i graven med sin grävmaskin.

Vi bor i skaraborg och senast dagen innan gick det på nyheterna att alla arbeten med grävmaskiner står stilla pga kälen och att det var omöjligt att gräva..
Fasiken tänkte jag! Hur ska jag kunna ge henne en begravning?
Men det var inga problem hos oss. Skopan gick lätt igenom marken.

Vi fick tillstånd på bara två dagar föt att gräva ner henne.
Jag gick in till komunen och sa att jag ville gräva ner en häst.
De visst om området runt där och jag visade på en karta vart platsen var tänkt.
Sedan skickade jag in pappret som komunen skrivit under samt jag som hästägare och markägarens godkännande till länsveterinären. Fick godkännande på posten två dagar efter.
(Sorry om det är kladdigt.. skrivet från mobil)
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Ush vad jobbigt :(
Om de ändå kunde leva för alltid..
Jag är lite avskräckt med det där avblodandet, ska höra med vet, ringer nog i morgon. Om jag klarar det, annars får någon annan ta över just den biten.

Hur har ni alla gjort för att slippa skuldkänslorna?
Jag har tagit bort en hel del djur under mina få år på jorden, allt från vandrande pinnar till,nu, häst.
Och jag har alltid fått ohyggligt mycket skuldkänslor... 'varför försökte jag inte mer.' 'varför gosade jag inte mer?' 'Om jag ändå..' Ja, ni vet nog.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag har tagit bort två hästar med den metoden. Det ända äckliga/skrämande
Tycker jag är när de bultas. De är ju tunga djur så de faller ju med en stor dunst!
När de får den dödliga dosen rakt i hjärtat går det fort det ser inte så brutalt ut som jag tycker
Att det gör med avblodning..

Det med skuldkänslor kan jag bara gå utifrån mej.
Jag kommer inte ifrån skuldkänslorna.. det spelar ingen roll
Vad det är för djur det handlar om.
Jag har jämt skuldkänslor, många i min närhet säger allt de kan
Säga med posetiva tankar och mycket bra tröstande meningar men när det
Är så tätt inpå tar man inte till sig det... men efter sörjandet vet man
Sen att det var rätt och att de hade det bra innan.
Så funkar jag iaf.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag fick akut ta bort mitt sto för några veckor sedan. Henne fick veterinären ge en spruta, det går fort och känns inte alls. Jag föredrar dock att avliva med bultpistol. Det finns skräckhistorier om hästar som avlivats med spruta och sedan inte varit riktigt döda...
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

hur tänker du då? skulle det vara en komfort för hästen som avlivas sist/agerar komfort, att stå brevid? fattar inte riktigt utifrån ditt helhets resonemang..
 
Senast ändrad:
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag är med när hästen faller, och går sen iväg vid avblodandet.

På slakteriet här avblodar de heller inte hästarna på avlivningsplatsen, utan forslar in kroppen innan, avlivningsplatsen är en fålla placerad med vacker utsikt över sjön och ängarna.

Nu har ju inte du tänkt slakt, men jag gillar hur de hanterar det på det här slakteriet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 034
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 874
Senast: ako
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 444
Senast: skuggi
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 985
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp