Finaste sättet att ta bort sin vän

Hatsune

Trådstartare
Det var planerat att min sura pissmärr skulle vara kvar hos mig tills hon dör. Inte trodde väl jag att denna dagen skulle komma så fort.
Hon halkade/snubblade i hagen och drog upp en gammal skada, det fanns ju faktiskt en anledning till att hon blev triangelmärkt. Det är inget akut, och skulle säkert gå att fixa, men det finns varken pengar eller ork.
Hon är faktiskt 20 iår.

Den 15 februari fick jag ta bort min älskade foxterrier som jag haft i 7 år, hon blev 14. Inte dåligt, det trodde man inte när man köpte henne.
Dock blev hennes eplepsi så dålig att hon inte fick sova en hel natt utan anfall.
Nu i efterhand förstår man ju att man skulle tagit bort henne tidigare än så.

Och nu i april får jag ta bort min häst. Folket häromkring måste tro att det är min nya hobby.
Sälja skulle ju gå, men med risken att det blir fel vågar jag nog inte ta.

Visst var det jobbigt att ta bort vovven också, henne har jag haft så länge jag kan minnas. Men vovven var ju dålig, det kan man väl inte riktigt säga om stoet. Det är bara rehabilitering som krävs.

Vovven hade jag i famnen när hon fick sprutan, det går inte riktigt med en häst.

Meningen med denna tråden var egentligen att få fram någon fin avlivning metod. Då hon inte vill vara själv, hon får panik och kallsvettas.
Hagkompisen är gammal den med, min foderhäst som ägaren beslutat att avliva, han är avsevärt mycket äldre än stoet.

Skulle man då kunna få tag i två gubbar med gevär, och helt enkelt skjuta dem i skallen, när de får favorit maten i en hink?
Eller skulle det vara ''fel''?
Hur har ni gjort med era hästar?
Ursäkta att jag låter så brutal, men det är lättare att prata om det då, iallfall för mig.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Det är säkert inte omöjligt att ordna!

Jag anlitar en av killarna på det lokala slakteriet, som skjuter med gevär. Skulle säkert gå att ordna en till som var med. Finns det något slakteri i din närhet?

Annars kan det säkert lösas via lantbrukstjänst.

Svårt beslut men det låter bra att de får somna in ihop
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag tog bort min första häst hemma, kom en jägare och hjälpte oss att ta bort honom. Han fick en stor hink med havre och andra godsaker. Gick fort och han begravdes hemma på gården. Han var 32 år gammal och jag kände inte för att köra iväg honom till nått slakteri då han fick panik i transporten. Jag var själv inte med utan det var min Pappa.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag har ingen koll alls på slakterier. Ska försöka få tillstånd att begrava henne, då hon ändå inte ska gå till livsmedel. Konstiga mediciner i kroppen.

Det är en sak jag undrar över. Måste man få något typ av tillstånd att skjuta dem här hemma?
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Det är just det jag menar, det är så det ska vara.
Helt klart en värdig död.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag tog ut trotjänaravlivning när jag tog bort mitt känsliga sto, hon stod o åt när de "sköt" och föll direkt till marken, det skedde mellan hagarna så hon inte behövde känns sig ensam.
Hon var lite stressad av att jag var upprörd men lugn för att vara hon.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag har ingen koll alls på slakterier. Ska försöka få tillstånd att begrava henne, då hon ändå inte ska gå till livsmedel. Konstiga mediciner i kroppen.

Det är en sak jag undrar över. Måste man få något typ av tillstånd att skjuta dem här hemma?

Nej man behöver inte få tillstånd att avliva ett djur. Däremot för att gräva ner det. Har man en stressad häst skulle jag ta ut vet som ger den lugnande. Tänk om hästen rycker till i samma stund som jägaren skjuter... Då har du en skadad häst och ingen vacker syn:/ Bult är närmare och man kan hålla hästen på ett annat sätt.

Jag tog ut vet som gav lugnande i stallet. Hon leddes till platsen där graven fanns. Bultades och avblodades och begravdes hemma på gården.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Har man geväret någon cm från pannan är det nog ingen fara.
Hon är inte värst misstänksam av sig sålänge det finns mat och kompisar.

Du får gärna förklara lite närmare hur bultning fungerar.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag lägger till med en gång.

Jag skulle väldigt gärna slippa lungnande, jag vill helst att hon ska vara som hon alltid är.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Har man geväret någon cm från pannan är det nog ingen fara.
Hon är inte värst misstänksam av sig sålänge det finns mat och kompisar.

Du får gärna förklara lite närmare hur bultning fungerar.

Man sätter bultpistolen mot hästens panna och skjuter. Sedan ska de avblodas, dvs man sticker ett hål i pulsådern så blodet rinner ut. Hästen blir endast hjärndöd av ett skott. Hjärtat fortsätter slå. Du måste göra likadant när en jägare avlivar med kula. Dvs avbloda. Man ska alltid hålla gevär/pistol mot hästens panna. Inte en bit ifrån.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag lägger till med en gång.

Jag skulle väldigt gärna slippa lungnande, jag vill helst att hon ska vara som hon alltid är.

Jag valde lugnande pga mitt sto stressar upp sig väldigt mycket, och var inte med under avlivningen utan lämnade henne i trygga händer. Jag kan leva utan att se henne falla ihop och ligga och sprattla (Ja de rycker ett bra tag efter) Och sen kan jag även leva utan att se allt blod som rinner ut. Det blir ju ganska "grisigt".
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag tänkte gå ut med hinken med godis, krama en sista gång och gå iväg sen igen. Att vara med klarar jag verkligen inte.

Hur får man tag i bultare?

Jag har verkligen noll koll, trodde inte att denna dagen skulle komma så fort. :(
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag tänkte gå ut med hinken med godis, krama en sista gång och gå iväg sen igen. Att vara med klarar jag verkligen inte.

Hur får man tag i bultare?

Jag har verkligen noll koll, trodde inte att denna dagen skulle komma så fort. :(

Vet gav lugnande först efter jag gått. Hon fick det i boxen, sen gick de som sagt ut till platsen. Hon stod och åt när jag lämnade henne. Helt lugn. Jag anlitade min lokala veterinär som hästen känner sedan innan. Det är bara veterinärer som kan ge lugnande. Nödslakt, svensk lantbrukstjänst, trotjänaravlivning kan inte ge det. Men har amn en häst man vet är lugn går det bra ändå. Jag åkte tillbaka först dagen efter när hon var begravd. Vill inte ha minnet av henne liggandes kall och orörlig i en blodpöl:(

Så här ser hennes plats ut nu:

dsc_0128red_51359d80ddf2b3460dcaccd2.jpg


dsc_0136_51359be6e087c358dbc79458.jpg


dsc_0137_51359c1be087c358c4eca1af.jpg


Det var tjäle när hon skulle tas bort. Så vi fick använda värmematta och grävmaskin för att kunna komma igenom och gräva. Sen ska du ha Halm och kalk på botten. Och likadant ovanpå hästen + Tillståndet som kostar 500:- och tar i regel 1-2 veckor att få igenom. Det är en hel del att göra innan.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Vilket fint ställe.

Tack jag ska höra mig för hur det ska gå till. Bultning låter ju faktiskt lite finare.

Är lite tveksam till om någon i området skulle klara att skjuta, de flesta har eller har haft hästar.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Vilket fint ställe.

Tack jag ska höra mig för hur det ska gå till. Bultning låter ju faktiskt lite finare.

Är lite tveksam till om någon i området skulle klara att skjuta, de flesta har eller har haft hästar.

Själva bulten lämnar ett hål och lite blod, annars är hästen orörd av just det. De skjuter under pannluggen om det finns någon. Jag hade veterinären, hästskötaren (Personlig vän ) Och en hästuppfödare på plats när hon togs bort. Alla har varit med innan. Och det var viktigt för mig att de hade det. Det värsta är om någon drar sig ur i sista sekund.

Min pappa ordnade med att hon kom ner i graven och höljde igen. Hans ord var att de hade gjort det väldigt snyggt. Men att det var mycket blod som hade runnit ner för backen. Det såg ut som hon sov och hon låg fridfullt på sidan. Det krävdes skogsmaskin för att få ner henne. Det är inte heller så trevligt att se på då man puttar ner dem i hålet. 700 kg död häst flyttar man inte på för hand tyvärr!

SÅ en traktor med skopa eller skogsmaskin bör finnas på plats.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag tog bort min häst för något år sedan och då ringde jag lantbrukstjänst. Han stod och åt mat ur en hink när slaktaren bultade för att sedan avbloda. Jag ville inte vara med när det skedde. Dels för att jag redan tyckte det var sjukt jobbigt, dels för att hästen inte skulle bli påverkad innan själva skottet och dels för slaktarens skull, kan inte vara kul att slakta någons kära djur när ägaren står bredvid och storgråter. För mig var inte slaktbil något alternativ av två själ: han kunde inte gå till livsmedel och ville inte riskera eventuella stressmoment. Ville vara med och veta med 100% säkerhet att hästen faktiskt dog på plats och inte åkte vidare någonstans där jag förlorat all kontroll om vad som skulle ske.

Något man bör vara medveten om är att det blir väääldigt blodigt efter en sådan slakt och det bör man tänka på när man väljer ut det ställe man vill avbloda hästen på.

Jag tyckte såklart att hela processen var jobbig men jag har aldrig ångrat sättet jag tog bort honom på. Mitt sista minne av honom är när han glatt står och betar i sommargräset och jag vet att han inte led en sekund. Lycka till med ditt val.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Till båda.

Tack för att ni svarat, det har gett mig många goda råd eller vad man ska kalla det. Jag har omplanerat så att jag troligtvis åker till min söta lilla mormor, dagen innan eller på morgonen dagen det ska ske.
Då slipper man liksom allt och kan komma ihåg dem när de står i hagen och käkar hö.

En grej jag kom att tänka på, det är väl tjäle i backen nu. Går det att gräva då?
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Till båda.

Tack för att ni svarat, det har gett mig många goda råd eller vad man ska kalla det. Jag har omplanerat så att jag troligtvis åker till min söta lilla mormor, dagen innan eller på morgonen dagen det ska ske.
Då slipper man liksom allt och kan komma ihåg dem när de står i hagen och käkar hö.

En grej jag kom att tänka på, det är väl tjäle i backen nu. Går det att gräva då?

Beroende på vart du bor så ja eller nej. Även platsen spelar roll- Vi kämpade i helgen i 3 timmar med att få ner en stolpe. DEt gick ca 15 cm:/ I skuggan är tjälen djup.

Provgräv 1 vecka innan och gräv graven senast dagen innan avlivning. Vi använde oss som sagt av värmematta för att ta oss igenom tjälen. Detta var en månad sedan och i södra småland.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

Jag bor i värmland, får hoppas att det går.
Vad sjutton gör man annars?

Jag kan heller inte vänta alltför länge, då bryter jag ihop helt.
 
Sv: Finaste sättet att ta bort sin vän

I januari blev jag tvungen att akut avliva min häst. Min fina själsvän.

Eftersom det var akut så kom distriksveterinären ut. Vi tog ut hästen ur hagen, gick några meter så att han fortfarande skulle se vännerna i hagen. Han fick en hink med havre vilket han inte ätit på fem år pga fång (mums!) och veterinären satte kanyl i halsen och sen fick han avlivningsvätskan.
Så fort veterinären tryckt in vätskan gick allt mkt fort, han vickade omkull på sidan, död knall fall helt enkelt.

Så för honom så tror jag det var bästa sättet att få avsluta sitt liv på. Han hade koll på sin flock som stod några meter bredvid, hans matte sen tio år tillbaka var med, han fick somna in på hemmaplan och dessutom med munnen full av havre. Det gick lugnt och fint till och ingen oro, bara trygghet och kärlek.

Min fina vän, vad jag saknar dig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 034
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 874
Senast: ako
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 444
Senast: skuggi
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 985
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp