Finanskrisen skickar hästar till slakt

Sv: Finanskrisen skickar hästar till slakt

tråkigt, men sådant sker ju även i sverige, tyvärr billigare att skicka en häst till slakt och få ut pengar för den, än att behandla om det är större skador. Riktigt trist:(

Senast ändrad:

Vadå giriga? Har man inte råd att ha kvar sin häst så har man inte, klart att man då kollar om det finns möjlighet till ersättning.
En skadad häst kostar väldigt mycket varje månad..

Precis.
Och en död häst lider inte - däremot om man låter hästen stå obehandlad pga pengabrist så finns det stor risk att den får lida.

Det är ju bättre att man avlivar djuret än att man bara låter det gå o lida

Att en häst kan bli sjuk är något man måste ta med i beräkningen när man köper häst, man måste ha en buffert till det. Det finns dessutom försäkringar som täcker veterinärkostnader. Men det beror ju på om man ser hästen som en statuspryl eller en kär vän.

Det ros ju faktiskt helt och hållet på hur pass sjuk hästen blir! Jag har en häst som jag älskar och är som en bästa vän för mig, utan honom hade jag inte varit lycklig.
Men skulle det vara så att det händer något med honom att man få göra tex en stor operation som kostar flera tiotusentals kronor så väljer jag hellre att avliva honom. Min ekonomi är inte så stor att jag kommer klara det och inte har jag stor lust att sitta med en massa skulder som kommer påverka hela mitt liv.
Min häst lider inte om han så somna in, men självklart kommer det göra ont i mitt hjärta.

Vadå giriga? Har man inte råd att ha kvar sin häst så har man inte, klart att man då kollar om det finns möjlighet till ersättning.
En skadad häst kostar väldigt mycket varje månad..

Artikeln handlade väl inte bara om skadade hästar? Utan att folk vill ha pengar för att dom inte har råd att ha häst.

Även en frisk häst kostar pengar. Blir man varslad är det inte säkert att man har råd att ha kvar hästen. Alternativen blir då sälja, skänka bort eller avliva, och alla vet ju hur lätt det varit att sälja den senaste tiden.

Problemet var väl att försäkringsbolaget skulle rädda dem från finanskrisen, och så är det inte uppbyggt. Sjuka hästar ok, men inte annars.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen upptäckte flera brister i djurhållningen hos en hästägare i Värmland. Hästarna hade inte blivit verkade, en hade ett...
2
Svar
27
· Visningar
2 693
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen har besökt en hästägare i Sölvesborg efter att flera av hans hästar varit i alltför dåligt skick. Det är inte första...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
12 567
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
1 010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama