Kvinna vanvårdade hästar i väntan på slakt

Länsstyrelsen upptäckte flera brister i djurhållningen hos en hästägare i Värmland. Hästarna hade inte blivit verkade, en hade ett skadat öga och en annan en böldliknande knöl. Kvinnan menar dock att hästarna ska slaktas.
 
Vilka djurparker då? Med tanke på hur stort Sverige är så om Nordens Ark är den ena så lämnar det väldigt mycket att önska om resten ska täckas av en.
Sist jag hörde tog Skånes djurpark (Ystad?) emot. Var några månader sedan jag hörde om det senast så de borde ta emot nu med.
 
@Mia_R @sweep Djurparker registrerade hos Jordbruksverket för att ta emot slaktade djur, av olika kategorier:
20240901_193150.jpg

https://jordbruksverket.se/djur/fod...a-biprodukter-och-darav-framstallda-produkter
 
Slaktade och besiktigade djur från slakteri, det hjälper ju inte en hästägare att få sin häst slaktad.
Jag tror det är färre djurparker som slaktar djuren på plats, man får nog ringa och kolla med respektive djurpark. Om inte Jordbruksverket har en lista på djurparker som utför slakt.
 
Jag tror det är färre djurparker som slaktar djuren på plats, man får nog ringa och kolla med respektive djurpark. Om inte Jordbruksverket har en lista på djurparker som utför slakt.
Det är samma som jag tror, få om ens några gör det. Samma sak när det gäller nationella listan över slakterier som tar emot hästar, jag fick nobben av vartenda jag ringde inom rimligt avstånd från Sthlm. Fick bli avlivning hemma istället.
 
Det är samma som jag tror, få om ens några gör det. Samma sak när det gäller nationella listan över slakterier som tar emot hästar, jag fick nobben av vartenda jag ringde inom rimligt avstånd från Sthlm. Fick bli avlivning hemma istället.
Får jag fråga vad dom gav för anledning?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Östergötland såg inte till att hennes hästar fick veterinärvård när det behövdes, och vid flera kontroller har länsstyrelsen...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När länsstyrelsen kom på en oanmäld inspektion hos en kvinna med tillstånd att hålla endast ett begränsat antal djur möttes de av långt...
Svar
0
· Visningar
624
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 451
Senast: Pratsch
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 837
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp