Final från Lätt Klass?

N

Norrberge

Jag ska tävla i helgen! :D
Men eftersom det är min första tävling vet jag itne så mkt än.. :crazy:
Men hur som helst så undrar jag;
Om man kommer till final från Lätta kasser ( Lätt tölt, Lätt fyrgång ) rider man samma program då eller rider man då T3 & V3?:crazy:
Hoppas ni kan svara mig så snabbt som möjligt.

Sv: Final från Lätt Klass?

Samma som i uttagningen alltså ett lättfyrgång eller lätt tölt program.

Samma program som du red när du gick till final.
Sen rids finalen med puaser och man får veta poängen direkt för varje gångart från varje domare :)

Så i lätt fyr gång blir de.
Alltså tölt, skrittpaus och poängutdelning
Trav skrittpaus och poängutdelning osv :)

Lycka till på tävlingen :D

Om du inte rider på speakers kommando i uttagning, så blir det mycket enklare i en ev final. Du följer bara precis vad speakern säger att ni ska göra, och ni kommer att visa samma moment i final som i uttagning med en skillnad. Ni kommer att rida detta i bägge varven, kort till mellantempo tölt börjar man med och rider i både höger och vänster varv. Speakern talar om när ni ska vända eftersom ni rider på tid, därefter byter ni varv och rider samma moment i andra varvet och därefter kommer en poänggivning för genomfört moment. Under tiden skrittar ni runt banan i det varv ni befinner er i tills nya instruktioner kommer, sen kommer ni att visa temposkillnader i bägge varven och poänggivning. Sist återstår hovbeslagskontrollen, därefter kommer resultatet från aktuell final.

Men det ska kanske sägas att byte av varv är enbart i lätt tölt och inte i lätt fyrgång

Jag ska tävla i helgen! :D
Men eftersom det är min första tävling vet jag itne så mkt än.. :crazy:
Men hur som helst så undrar jag;
Om man kommer till final från Lätta kasser ( Lätt tölt, Lätt fyrgång ) rider man samma program då eller rider man då T3 & V3?:crazy:
Hoppas ni kan svara mig så snabbt som möjligt.

Du rider i princip samma pogram. Det som skiljer T3 & V3 mot det lätta klasserna är att man lägger till ökad tölt, man skall oxå se tempo skilnader. Och dommarna är hårdare me poängen i fipo klasser.

Nej domarna dömmer lika hårt i lätta klasser som VM de har samma bedömningssystem o dömmer efter FIPO. skillnaderna är kraven på t.ex. arbets till mellan tempo tölt i lätta klasser istället för arbetstempo i öppna. Och självklart den ökade tölten i öppna.

En viktig sak sedan som jag måste påminna om är sedan vid ärevarvsridning, en "oskriven regel" enligt mig. Rid ärrevarvet i den ordning man placerat sig, självklart är det undantag om hästen bli laddad och tränger förbi. Men jag har sett så många på tävling som rider förbi ettorna med flit, och det tycker jag är fräckt!! :mad:

Hoho jag skäms lite... i söndags red jag final o min häst var helt crazy o trängde sig förbi ettan :angel: (vi var tvåa) Pinsamt!!

På tal om ärevarv!
Jag har aldrig vunnit men nån gång kommer det kanske, så det är bäst att fråga :angel:
På "vanliga" tävlingar rider ju alla placerade (utom ettan) ut efter ett varv och ettan tar sedan ett eget varv. Är det lika på islandshäst? Tycker det verkar lite långt att rida hela ovalbanan ett varv till om man ska rida en till final senare... Men hur brukar man göra? Är det lika i b-final?

Tycker det verkar lite långt att rida hela ovalbanan ett varv till om man ska rida en till final senare... Men hur brukar man göra? Är det lika i b-final?

Dels hänger det lite på hur tidsschemat ser ut. Tävlingsarrangören blir kanske inte jätteglad om ärevarven tar jättelång tid ifall man ligger efter. Men: det är fullt tillåtet att ta ett extra varv med hästen om man vill som etta. Man avgör själv om hästen orkar med det. De flesta tror jag låter bli just för att spara hästen lite till eventuellt fler finaler.

Men nu är vi ju nyfikan på hur det gick, eftersom jag antar att det var helgen 19-20 som du tävlade.:)

Haha, jo! Det gick jättebra för att vara min första tåvling! Jag slutade 8:a sammanlagt i lätt tölt och lätt 4-gång b/u.

Igår tävlade jag också, samma grenar. Jag låg 4:a i A-finalen i tölten!:banana: !! I Fyrgången låg jag
3:a i b-finalen tror jag. Det gick så j*vla bra i tölten!
Igårkväll tog min mamma in hästarna. Dom hade tydligen bråkat lite ute. Tyvärr hade hon fått ett sår på vänster framknä. Hon var lite svullen. Och väldigt lugn. :o När jag kom hem lite senare och kollade till henne började hon äta av sitt hö. Hursomhelst åkte vi in till besiktningen i morse. Jag var nästan inställd på att bli struken. Men då var det lite värre också, hon var lite oren. :( Hon hade även en grad i feber. Så tyvärr fick jag stryka mig, speciellt väldigt synd, när det ahde gått så bra i tölten. Det avr samma domare som helgen innan och alla tre tyckte att hon hade blivit mkt finare på bara en vecka.:crazy:

Just nu går hon i en liten sjukhage och det syns verkligen hur hon vantrivs, hon vill ju vara ute å springa i den stora hagen. :crazy:
Aja, jag får väl ladda upp över sommaren och komma igen i höst, då blir det iaf femgång. :banana: :crazy:

Liknande trådar

Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 758
Senast: xfie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka