Varför ger man finadyne? Vad är det bra för och vad hjälper det mot?
Bedövar det bara eller hjälper det till att läka?
Hur ger man det?
OBS! Detta är bara vanliga frågor och jag tänker inte ge min häst ngt läkemedel uten veterinärs inrådan!

Sv: Finadyne

Jag är inte veterinär, det finns säkert de som kan svara dig bättre, men som jag har lärt mig är Finadyne antiinflammatoriskt och man bör ge det i blodet. Man kan enligt tillverkaren ge det i muskeln också men många det har inträffat att hästar fått sådana där bölder inuti muskeln när man gett F i muskeln.

Finadyne eller liknande läkemedel är antiinflammatoriskt och smärtstillande. De är receptbelagda och har 14 dagars karenstid.
Det finns både i injektionslösning och i pulverform. Veterinären brukar i regel skriva ut påsar med pulver att bland i maten eller ge direkt i munnen med ingivare.

Finadyne är som flera här skrivit antiinfammatoriskt o smärtstillande (NSAID), liksom Fenylbutazon, Metacam mfl. Samtliga preparat är receptbelagda. Oftast skriver veterinären ut det som pulver att blanda i foder tex.

ges som smärtstillande och anti-inflammatoriskt vid tex. vrickning, led-inflammationer vid fång eller andra smärt tillstånd och inflammationer.

Många skriver ut det vid fång som smärtstillande. Min hovslagare (håller kurser på hovslagarskolan i skara) sa att det forskat i Finadynets påverkan vid fång och iallafall som de obducerat där finadyn använts har det visat sig att det inte haft någon påverkan på själva fången. Därför tycker han inte att man ska ge det eftersom hästen då börjar röra sig för mycket vilket kan vara skadligt för hoven.

Istället ska hästen stå på djupbädd så att den kan avlasta hovarna i bädden.

Kan även ges vid sårskador. Är ju som sagt smärtstillande och antiinflammatoriskt.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31