Sv: Finadyne kräsen häst och bruten tumme
Inte sirap till fångis.
Jag fyller sprutorna bakvänt, men kanske blir svårt för dig med tummen?
Dvs, slamma upp pulvret i vad man nu ska använda, filmjölk är rätt lagom kletigt tycker jag. Plockar isär sprutan. Sen endera i med den redan uppslammade lösningen, alt så i med filmjölk först och pulvret sen. sätt försiktigt dit kolven men tryck inte in. Vänd sputan så pipen är uppåt och lösningen rinner ner mot kolven (skaka om du inte blandat innan). Tryck försiktigt in kolven så att luften mellan pip och lösning trycks ur.
Tycker hon inte om filmjölk hjälper ju inte just filmjölk, då kan du prova med t ex proviva eller liknande. Hittar du bara ngt hon tycker om (du kan ju prova utan finadyne i först) så är det ju bara blanda med det.
Jag ger lite 'rent' före och efter. T ex om du anv proviva, så ge lite okryddad proviva före och efter sprutan med finadyne i.
Min ponny som kan vara ett hår av hin att ge i spruta i munnen ÄLSKAR andapsin (en receptbelagd magsårsmedicin), så kommer det andapsinspruta gapar han själv och biter efter den för att få. Man kan tota i honom precis vad som helst (dock är det inte lämpligt att blanda vad som helst med andapsin, dvs ge samtidigt) blandat med andapsin och han får lite 'ren' andapsin före och efter. Till och med min mamma kan ge honom utan ens en grimma, bara visa sprutan och låt honom ta den och tryck till.
Så hittar du just något hon tycker är GOTT så, men det är ju just hitta det. Men raida ICA och prova lite, ibland är det förvånande vad det väljer. Hade ett sto som älskade hallon-proviva, och en valack som skulle slagit knut på sig själv för nyponsoppa.
Men kolla innehållsförteckningen, så det inte är massa socker, t ex nyponsoppa är rena sockerlösningen.
I värsta fall får ni helt enkelt byta medicin, vet hur dte är när man 7 påsar senare kastat X portioner med mat, och hästen nu helt vägrar titta på saker i krubben för det säkerligen är 'förgiftat'
Finns ingen som kan hjälpa dig hålla/ge så ni kan få i det trots tummen även om ni inte hittar ngt hon tycker är gott?