Finadyne - Biverkningar?

CosmicQueen

Trådstartare
Vad har ni som gett Finadyne för erfarenheter vad gäller biverkningar? Så att man kan vara extra uppärksam...
Står ju inget på FASS sida vad gäller biverkningar...

Sv: Finadyne - Biverkningar?

Min pålla fick Finadyne för lymfangit, jag märkte inga biverkningar på henne. Det stora problemet var att få i henne det...

Generella biverkningar på alla NSAID-preparat är främst mag-tarmstörning tex diarréer och nedsatt aptit (inte bara att de inte vill äta maten med medicinen i blandad... :p ).

Långt ifrån alla får dock några biverkningar och om det skulle uppstå stora problem ska alltid veterinär kontaktas.

Som sagt, magtarmstörning är den vanligaste. Jag ger ALLTID någon form av magtarmbalans/bakteriebalans när jag medicinerar via munnen (oavsett om det är butta, finadyne, quadrisol, opticorten, hippotrim eller vad det nu är). GENERELLT så kan du tänka: 'ges via munnen = risk för magtarmstörning'. Det är inte sant i 100% av fallen, men i 99% av fallen så är det vid medicinering via munnen risk för magtarmstörning.

Så det du ska hålla utkik efter är tecken från magen. Dvs nedsatt aptit, diarré eller ändrad konsistens övht på bajset etc.

Och detta är taget ur Fass.vet, från produktresumen:

5.4 Biverkningar
Gastrointestinala reaktioner kan förekomma

Eftersom det är till Saga är denna rad också tillämplig kanske:
5.5 Särskilda försiktighetsmått vid användning
Behandling av föl under 6 veckors ålder eller av gamla hästar kan medföra en ökad risk. Doseringen kan i sådant fall minskas samtidigt som noggrann klinisk övervakning tillämpas.
Rekommenderad dosering bör ej överskridas.

Jo tack det märkte jag allt. :p Min gamla fjorda totalvägrade att äta krafftfoder med medicin i. Men då pappas sambo hadmatade henne gick det bra. Dagen efter åt hon dock utan protester och lika idag. Hon blev väl för sugen tillslut. ;)

Ja, kolik(mag/tarm störningar) var just vad min vet varnade för osså. men jag tänkte det kanske fanns fler biverkningar hon ej nämnt.
Men det verkar vara just kolik man ska vara uppmärksam på då.
Tack alla.

Gav mitt halvblod finadyninjektioner för ett tag sedan. Efter några dagar fick hon en stor svullnad/bula på halsen efter ett stick. Svullnaden gick ner efter några dagar men sedan dess har hon en fläck där som hon svettas mycket mer på vid ansträngning eller t ex vid transport. :confused: Min veterinär sa att det är finadynet hon reagerat på och att vävnaden skadats. Hon är/var inte öm men har fortfarande "svettfläcken" kvar.

Vad märkligt...
Min får pulver i maten så jag behöver iaf inte oroa mig för det. :D

Min pålle fick finadyne mot lymfangit i vintras, dock i injektionsform, inga biverkningar alls!

Fördelen med injektion är att det bara är den behandlade hästen som fått i sig finadynet, då detta är väldigt lättflyktigt i pulverform, och finns det tävlingshästar i stallet får man vara VÄLDIGT försiktig så att dessa inte får i sig detta p.g.a dopningsrisken!

I övrigt är väl mag/tarm störningar den vanligaste biverkningen!

/Carran

Min pålle fick Finadyne nyligen, jag lade det i hans betfor, han åt glatt upp det.
haha, lättlurade häst. :smirk:
han fick inga biverkningar alls.

har pratat med veterinär senast idag och vi diskuterade smärtstillande.jag sa att jag hade Finadyn som ska injiceras och att jag också hade Fenylbutazan. han avrådde mej stark från att spruta Finadyn då det kunde ge kraftiga reaktioner hos hästen, så "buttan" va helt klart det bättre alternativet.

Min dam som har känslig mage fick lättare kolikkänningar när hon fick finadyn dock var hon hela tiden "fin" i lortarna ingen avvikelse där. Efteråt har vi sett att hon fått en tydlig "foder/fång rand" på hovarna från denna behandling så man skall nog hålla koll på ökad värme i hovar odyl inte alltid magstörningen syns på "lortarna".

Om Finadyn injiceras så bör det göras intraveöst, vid intramuskulära injektioner finns det risk för bölder/vävnadsreaktioner (som någon användare här ovan hade råkat ut för).

Jag gav intravenöst i en vecka och märkte inte av några som helst biverkningar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som vet mer om biverkningar gällande medicin mot bältros? Vet tyvärr inte namnet på medicinen (det är alltså inte jag som...
Svar
4
· Visningar
271
Senast: gammalek
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
519
Senast: FrDrake
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025