Fina rabatter?

MiniLi

Trådstartare
Hur tänker ni när ni planterar era rabatter? Vad är målet? Särskilda knep för att nå dit?
Bilder?

Jag vill ha lite halvt vildvuxna rabatter men som ändå ser vackra och harmoniska ut. Det har visat sig vara skitsvårt!
Jag är inte så bra på att planera, och ofta ångrar jag mina val i efterhand..
Har speciellt en rabatt, den går på två sidor runt vårt hus (alltså jättestor!) och där har jag kämpat i flera år men känner mig inte alls nöjd.. :cool:

Nu funderar jag på att skapa lite nytt men tänker fundera och planera noga innan jag gör något, den här gången ska det bli bra! :p

Har en båge där White New Dawn klättrar från båda sidor och tänkte göra som två planteringar på sidorna.. Vill nog hålla mig till vitt/rosa/lila. Men vilka växter kan bli fint? Drömmer om rosor och pioner :love:

Sv: Fina rabatter?

Och när jag ändå är igång..
Min rosbåge/portal är en billig sak som vi fyndade på Lidl, nu har jag läst på en massa ställen att det är viktigt att portalen är rejält stabil för att orka bära rosorna.. Hur skulle ni gjort? Chansa på att den håller? Byta ut den? Fixa till den på något sätt?

Det är typ en sån här:
20080603-10+013.jpg

095_36855216.jpg

De där portalerna håller ganska bra, om man gräver ner dem rejält!

För övrigt rekommenderar jag att du köper boken Perenner och sedan faktiskt kollar på tex Impecta vad du kan fröså, för perenner är dyrt...

Men pioner och lökar och knölar av alla de slag tycker jag du ska försöka fynda redan nu!

Välj ut kantväxter, olika eller samma, som breder ut sig något men inte skickar utlöpare eller så. Jag gillar tex jättedaggkåpa, nepeta, lavendel eller nävor som är lite kraftigare. Sedan ska du fundera på höjder, ställ det högsta längst bak, men variera gärna höjder. Färger har du ju redan bestämt, men glöm inte den viktiga gröna grunden där du gärna ska ha gröna växter som bas, funkia är nästan oslagbart där... Kolla i en bok vad du vill ha, byt ut lite efter vad du har eller önskar och forma på!

Tillägg: Jag älskar nävor. Det finns en näva för varje läge och plantering. De är tåliga, täcker bra, blommar fint och funkar ihop med väldigt många andra växter. Nävor tycker jag är en utmärkt utfyllnadsväxt, välj en favorit eller tre och sätt på de ställen där du inte vet vad du vill ha. På jobbet sätter vi nävor runt nyplanterade träd, blir väldigt bra!

Senast ändrad:

Ja perenner är skitdyra..
Det är nog därför min stora rabatt aldrig har blivit riktigt bra. Det har liksom tagit så himla lång tid att ha råd att fylla den med växter (jag fick gräva bort så mycket när vi flyttade in pga pgräs) och då blir det lite här och lite där när man handlar. Ingen plan.

Fröså.. Jag tycker det är svårt. På friland är det klurigt med ogräsrensning och jag har inget bra ställe att ha plantbebisar inomhus.. Eller hur gör man?

Tack för tips!

Knapplån

Perenner i handeln är svindyrt. Däremot finns det en massa sätt att få tag på billigare plantor.

Här i våra trakter har trädgårdsföreningen höstmarknad vid en gårdsbutik och medlemmarna säljer av sitt överflöd. Samma sak vid hembygdsgården - även där säljer människor plantor en dag om sommaren.

Perenner är ju tacksamma att dela och jag har fått massor av vänner och grannar. En granne bad mig komma förbi när hon förstod att jag hade tomma rabatter. Jag kom hem med hela bakluckan full.

Har du vänner med trädgård? Fråga om de vill dela med sig. Högsommar och höst är bra tid att dela plantor.

När jag bodde på gård kom en granne och frågade om de fick ta syrenplantor vid åkerholmen. Självklart fick de det. Varje gång jag åker förbi deras hus och ser deras fina syrenhäck vet jag att den kommer från mig.

Ser du fina blommor hos någon - fråga om du får ta lite. De allra flesta trädgårdsintresserade säger sannolikt ja - med glädje.

Och till lady_vip

Jag känner folk med trädgård men inte så många som har stora trädgårdar som blommar i överflöd.. Finns säkert massor med folk här i byn men jag känner ingen tillräckligt väl för att våga fråga :o

Mina egna perenner är det väl lite sisådär med.. Kan inte komma på någon just nu som är stor nog för att dela och som jag också vill få fler av. Några av mina marktäckare växer så det knakar och de har jag delat en del men vill nog ha annat till just denna rabatt..

Men hur gör man när man delar? Gräver upp och klyver itu?

Såhär ser mina rabatter ut nu, och med tanke på att de i våras inte innehöll något annat än vårlökar är jag himla nöjd!
Jag fick gå lös i en vildvuxen trädgård och jag körde bara ner spaden genom plantan och tog en del och lämnade resten kvar i jorden :) Båda halvorna har då överlevt!

VARNING! Tryck inte upp bilderna större då de är gigantiska!!!!!

Två rosor, och en stor akleja längst in i hörnet som kommer vara fin till våren innan rosorna kommit igång. En lavendel vid kanten är nyplanterad (älskar lavendel och det var 2 för 99 på bl*msterlandet så då fyndar jag överblommade/övervuxna perenner till bra pris), sen är det en låg marktäckare jag inte kan namnet på, lite styvmorsvioler längre bort i kanten och en liten buske med vit löjtnandshjärta. + massa stora dahlior länre bort, som jag fick av en styvsläkting.
20120918074417-89.160.122.173.JPG

Den här rabatten är jag långt ifrån nöjd med än, men jag hoppas att perennerna som är satta iår kommer att pigga till sig och bli rejälare till nästa år, de tre närmsta är sommarblommor som jag tänker byta ut mot mera lavendel. Och nästa år tänkte jag så blomsterkrasse runt kanterna. Sen är det en dahlia i mitten som inte blir något av i sommar, den har levt ett hårt liv och till majoriteten blivit uppäten av kor en gång. Står nog för oskyddat så det var riktigt sen igång. Mina gladiolus därimot har varit toppensnygga under flera veckor! Men nu är det dags ta upp lökarna igen, dock kommer jag nästa sommar he dom mer i mitten (visste inte hur de skulle bli och se ut när jag satte ner dom)
20120918074809-89.160.122.173.JPG

Senast ändrad:

Glömde ju min favoritrabatt!
Den har en tvilling också som har några likadana perenner och några olika, men de börjar se hyffsat välfyllda. Men ska fixa någon fin kantväxt till nästa år, och resten biffar nog till sig till nästa år och fyller ut hålen. Samma år som de planterats så händer det ju inte så mycket.. :)
20120918075225-89.160.122.173.JPG

Så jag vill alltså rekomendera lavendel, akleja (vårväxt) och styvmorsviol som enkla perenner. + den mörkrösa växten jag har 2 av i rabatten här ovan, tror den hette lobelia någonting. Höstanemonen jag har tycker jag är väldigt skir och fin :), den syns dock dåligt på bilden.

Jag tänker gräva upp och gräva igen alla rabatter i nya husets trädgård och satsa på berså, buskar och blombord i stället. Och stenar! Stenar är fina och kräver väldigt lite tillsyn. Det känns mycket mer hanterbart. :angel:

Min mamma är trädgårdsnörd, men hon har tid och lust och intresse att gräva och flytta och planera.
I have not. En syrenhäck och några pionöar räcker fint för mig.

Och på tal om var man kan få tag på blommor (kanske inte alltid perenner, men ändå):
En mycket bra grej med att bo i Karlstad:
"Med början 4 juni tar teknik- och fastighetsförvaltningen upp penséer och förgätmigej ur rabatterna för att göra plats för de sommarblommor som ska planteras ut. Istället för att kasta bort dem får nu de Karlstadsbor som är intresserade ge växterna ett nytt hem. Från och med den 4 juni finns de att hämta utan kostnad..."

Ett inflikande, pioner är endast vackra en kort stund tidig sommar, sen är de fula gröna buskar. Satsa på rosöar istället så blir det finare en längre tid :) (ytterst personliga värderingar i detta inlägg)

KL

Just nu har Ica och Willys m.fl höstastrar i kruka för billig peng (19,90 här på lokala butiken). De är små eftersom de är behandlade. Låt dem stå kvar i rabatten, de växer upp till höga plantor nästa sommar.

Det är lätt att glömma bort att man vill ha färger på hösten också.

Ett inflikande, pioner är endast vackra en kort stund tidig sommar, sen är de fula gröna buskar. Satsa på rosöar istället så blir det finare en längre tid :) (ytterst personliga värderingar i detta inlägg)

Jag vet, men jag älskar pioner :love:
Älskar rosor också och jag tycker de kompletterar varandra bra eftersom pionerna blommar tidigt och rosorna kommer igång relativt sent :)

Jag har nog gjort som nästan alla gör, gått ut hårt, kommit till insikt och ändrat taktik. Tre aspekter som jag inte riktigt räknat med från början: växters stora solbehov, om man inte täcker jorden med växter så tar ogräset över och rådjursjävlar. Så nu satsar jag mer på växter som rådjuren inte gillar och jag försöker inte chansa med solväxter i halvskugga. För att inte deppa över ogräs så är min taktik att ha fina kanter som håller samman rabatterna. Flocknäva, alunrot i olika färger och jättedaggkåpa är tacksamma till detta. De är också bra eftersom de är lätta att dela och göra många plantor av.

Sen försöker jag att gilla de växter som funkar snarare än tvärtom. Jag har tex omvärderat Ölandstok, särskilt den rosa varianten är jättefin och likaså Bergenia är en riktigt bra växt som tar sig tidigt och håller sig fin länge. Jag har alltid en stenkant runt alla rabatter och gör dem gärna lite upphöjda, det gör också sitt till att det blir en tydlig gräns mellan rabatt och gräs. Ett sätt att variera höjden i rabatter är också att ställa höga krukor i dem, har tex en grå kruka med vitkantad Hosta i som är väldigt fin. Fördelen med krukor är att de är lättare att flytta runt om det inte ser bra ut. Formklippta buskar är ett annat sätt att skapa prydlighet i rufsiga rabatter som inte riktigt sköter sig. Tyvärr har ju buxbom fått en sjuka men annars gillar jag verkligen dem, fina färger och vintergröna. Idegran är också fina men lite för mörka för min smak.

Sen tror jag att även proffsen håller på och flyttar runt och får inte riktigt till det. Det är mycket som ska funka i rabatter för att de ska bli fina, dels färg och form i förhållande till omgivning, men också tillväxt, höjd, hur de ser ut under olika delar av säsongen. Just det där med säsong funderar jag en del på, helst vill man ju att alla rabatter alltid ska vara intressanta men det funkar verkligen inte att få ihop det från april till oktober. Jag tror att en bättre strategi är att satsa på säsongsrabatter, iaf om rabatterna är mindre än 3-4 m2, annars är de aldrig riktigt fina.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?