Fina kattbilder

Sv: Fina kattbilder

Håller med AssoSarastro. En mutation är ju helt enkelt en spontan förändring av DNA, som kan ge alla möjliga effekter på kattens utseende. Allt från förändrar färg, till en sjukdom eller annat hårlag.
Defekt är däremot ett värdeladdat ord, vad som är en defekt definieras av hur man ser på mutationen, om man ser den som negativ eller positiv (eller varken eller) för individen.
En sjukdom är ju alltid negativ, och räknas därför alltid som en defekt (tex defekt i något organ eller likn). Förändrad färg är det nog ingen som ser som en defekt.
Förändrat hårlag kan ju ses på olika sätt, beroende på situationen. En katt som föds i det vilda med en mutation som gör att den inte har någon päls, får ju negativa konsekvenser av sin mutation, därför kan man kalla det en defekt. Hos våra tamkatter som lever inomhus så påverkar däremot mutationen inte kattens dagliga liv, därför kallar man det inte längre en defekt.

Perserns korta nos är inte en effekt av en mutation. Det finns ingen enkel gen som ger kort nos, utan man har istället selektivt avlat på katter med korta nosar.

932e95144511df3fa0138272f6c69ffc_480_640.jpg

8b599573c559ff6a43ab7f76a59ccfeb_640_499.jpg

25ea20fd2e16b5bb8dd1f7c4637f4b3e_389_533.jpg

ad64cabd0fa1691613e6c152ce32c2b6_404_480.jpg

a3f79403dce36ca0e313ad4043925a7b_480_640.jpg

8485b03d5f69121696091f9f8294de2f_480_640.jpg

Har bara mobilkamera så bilderna är inte av högsta klass, men det är däremot Foxy o Keyshia ;)

:bow:

precis! En mutation sker ju aldrig för att det är något som omgivningen kräver, en mutation sker ju alltid spontant och de flesta mutationer är ju dåliga/spelar ingen roll och försvinner därför. Ett fåtal (spontana)mutationer har överlevnadsfördelar och då kommer den individ med denna mutation klara sig bättre i den miljön och föra sina gener vidare, men det är stor skillnad på att mutationen uppstår för att miljön krävde det och att en mutation överlever för att miljön främjar den. En mutation som ger negativa konsekvenser för individen är en defekt. T.ex fenotyper som kort nos, och färg är ingen mutation utan finns naturligt i arvsmassan och kan renavlas genom sellektion. Men även här kan vi ju börja tala om defekt om aveln blir för extrem och uppfödare har ju ett jätteansvar, estetiska preferenser får ju aldrig gå före hälsa!

i properties står det small:foto så du har helt enkelt länkat lite fel
:)

De flesta av mina bilder har försvunnit:(, men de bästa på bäbisarna från de senaste dagarna..
PA150026.jpg

PA150023.jpg

*knapplån*

Denna bild på Isola älskar jag, fick det photoshoppat så att även den släckta lampan är tänd, men den bilden har jag inte orkat ladda upp.

isola-1.jpg

Har ingen bra bild på Dimma än, men denna är rätt söt.

200710131123.jpg

KL

Jättemånga fina bilder i den här tråden! :love:
Här är några av mina favoriter:

Måns
15644342.jpg

15644343.jpg

Lina
15644297.jpg

15644300.jpg

jätte mysiga bilder :)

Ytinity: ascool första bild :P

KL

En bidl som jag är himla nöjd med på våran förra katt :love:

79877.jpg

En Bondkatt Hane Mumin hette han :love:
Du är saknad! <3

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
824
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama