Fina kattbilder

Sv: Fina kattbilder

Denna tycker jag är fin på muppi, vet inte vad andra tycker dock :>
15328676.jpg

haha sötöra :D gullig bild, ser lite yrvaken ut ^^

Jag är tillräckligt klok för att se skillnad på en fråga och ett påstående vilket du tydligen inte kan.

Ingenting förvånar mig inom djuravel.

Det finns absolut raser som uppkommit efter att man avlat på defekter, t.ex. nakenkatter och katter utan öron och svans. På perser och exotic har man inte avlat på en defekt från början men på en kort profil och det har till slut gått till överdrift och det finns absolut individer som lider av detta. Som tur är så krymper nu dessa raser i popularitet i Sverige och vissa uppfödare har börjat avla på "riktiga" näsor igen.

Som YlvaG sa- Det är skillnad på defekter och mutationer. Långhår är också en mutation likställbar med exempelvis nakenhet som du angett som defekt ovan. Rexade pälsar, som mina, är också något som uppstått genom mutation.

Avla på defekter? Det är väl klart att man inte gör? Är du inte riktigt klok?
Alla raser avlas (förhoppningsvis) mot sunda och friska katter.

Ovanstående är inget svar på frågan jag ställde alltså tolkade jag det som att du tog frågan som ett påstående. Kallar du det för att döma borde du slå upp ordet eller gå en kurs i retorik.

haha. jaa.. ;) det är nog tur att det inte finns någon honkatt i närheten för hon hade något fått något att må riktigt dåligt över :)

Som YlvaG sa- Det är skillnad på defekter och mutationer. Långhår är också en mutation likställbar med exempelvis nakenhet som du angett som defekt ovan. Rexade pälsar, som mina, är också något som uppstått genom mutation.

Då har vi haft olika lärare. En mutation är något som tillhör evolutionen, att en katt utvecklar lång päls för att klimatet där den bor kräver det, detta är alltså något katten kan dra nytta av. En defekt såsom nakenhet eller "tappade" öron och svans är däremot ett "misstag" som uppkommit och som sedan människan valt att fortsätta avla på. Rex-pälsen vet jag inget om för den har jag aldrig läst om, men man kan ju få fram massa olika pälsar genom att korsa katter med olika päls, så i mina ögon är det varken en mutation eller en defekt, bara något människan ville ha på sina katter och därmed avlade fram det. Det är ju samma med alla tabby-varianter på birma, där finns perser bakom i alla birmor som är tabby, det är ju inget som uppkommit genom mutation utan från inblandning av andra raser för att människan tyckte det skulle vara roligt med en ny färg.

Senast ändrad:

Min Älskade Simba:love:

15308437.jpg
15312336.jpg
15108408.jpg

12995758.jpg

O Timon som är försvunnen troligtvis död :cry:

4884643.jpg
11471386.jpg

De Två tillsammans

7487037.jpg
1481740.jpg

Då har vi haft olika lärare. En mutation är något som tillhör evolutionen, att en katt utvecklar lång päls för att klimatet där den bor kräver det, detta är alltså något katten kan dra nytta av. En defekt såsom nakenhet eller "tappade" öron och svans är däremot ett "misstag" som uppkommit och som sedan människan valt att fortsätta avla på. Rex-pälsen vet jag inget om för den har jag aldrig läst om, men man kan ju få fram massa olika pälsar genom att korsa katter med olika päls, så i mina ögon är det varken en mutation eller en defekt, bara något människan ville ha på sina katter och därmed avlade fram det. Det är ju samma med alla tabby-varianter på birma, där finns perser bakom i alla birmor som är tabby, det är ju inget som uppkommit genom mutation utan från inblandning av andra raser för att människan tyckte det skulle vara roligt med en ny färg.

:bow::bow: Precis vad jag tänkte skriva

Nja- gör skillnad på defekter och mutationer.
Defekter är ju ingenting vi vill ha i aveln, det förekommer, men förhoppningsvis så tas dom katterna ur aveln.

Man kan jämföra det med chinese crested dog, där man avlat på hundar med en defekt gen för att få fram önskat utseende.
Inget konstigare än att människan mer än att människan ofta sätter fåfängan före sundheten.

Vad som är skillnad på defekt och mutation är väl egentligen inget klart? Det som viss a människor anser vara nått vi tycker om kallas ju oftare för mutation, medan dom som inte tycker om det kallar samma sak för defekt.
Korta svansar, vikta öron, extra tår osv är väl egentligen defekter, dvs inget som katten egentligen har nån nytta av utan en missbildning som människan tagit sig an och fortsatt avla på. Precis som nakenheten, en naken katt skulle knappast klara sig i vilt tillstånd.

Ta scottarna t.ex, deras vikta öron vill man inte ha i dubbel uppsättning för att det då kan bli enorma missbildningar på andra delar av kroppen. Är det verkligen en mutation? Manxarnas svansar har ju länge sagts vara letala i dubbel uppsättning (anlaget alltså, inte svansarna ;) ) men nu har jag läst att så inte alls är fallet.

Då har vi haft olika lärare. En mutation är något som tillhör evolutionen, att en katt utvecklar lång päls för att klimatet där den bor kräver det, detta är alltså något katten kan dra nytta av.
Du har fel. En mutation innebär inte alls att det nödvändigtvis är ngt fördelaktigt för individen. Tex är letalgener en mutation.
Många defekter har sitt ursprung ur mutationer.

Kolla upp definitionen själv om du inte tror på mig...

/Asso - biolog

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
824
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama