Fina hem inte ljust och fräscht

Venus_in_Furs

Trådstartare
Sen vi flyttade till vår lägenhet har min vision varit "ljust och fräscht" ala rådande inredningsideal. Inte snabby chic, det klarar jag inte och inte new England stil eller vad det kallas? Marint med stjärnor och vitt trä. Jag gillar klassisk nordisk stil med ek/björkträ, fårpäls, sten, linnetyger som möter metaller och med ljus bakgrund. Har nu bittert fått inse att denna stil kräver sitt hus! Man måste ha ett fint, genuint hus, tror jag, för att det ska se bra ut. Min lägenhet kan inte bära upp det. Har därför ruckat på idealen och lagt till lite mer färg i inredningen och bytt material lite. Men jag har absolut ingen vision om hur det ska se ut, ingen inspiration! Någon som har bilder på hem som är fina men som inte är shabby, marint eller den stil jag hade innan? Inte klassiska mäklarfotona alltså. Jag vill inte att det ska se ut som indiska heller eller en bordell så det känns som en hårfin linje där om man väl börjar slänga in lite dova färger. Hjälp!!! :idea:

Sv: Fina hem inte ljust och fräscht

Varför inte göra det personligt? D v s sätta ihop de detaljer du själv tycker om och tycker passar ihop, utan att köpa ett helt koncept.

Personligen har jag väldigt svårt för de utställningshallar till hem där allt går i samma stil och mer ser ut som just en utställning hellre än ett hem.

Blanda och ge, våga visa vem du är.

Inred så som du tycker är fint?

Jag har en salig blandning typ modernt/gammeldags/new england/shabby chic och det tycker iaf jag är fint.
Jag gillar dock inte för mkt färger och mönster så jag håller mig mest till gråskala som går ton i ton med klassiska ränder
Har mestadels antikvaxade ekmöbler som är rätt stilrena och stela i sina linjer men har lite vita mjuka möbler också.

Just den här årstiden när det är kalla gråa färger utanför fönstret är det som allra svårast att få det hemtrevligt i ett ljust hem. Det blir gärna bara stendött.

Om man inte gillar färger men ändå vill få liv och värme i hemmet kan man kombinera olika bruna, beige och gråa nyanser med vitt som bas och svart som accentfärg. En liten touche av "naturröda" (mer åt rost) eller milda gröna nyanser till det kan också funka.

Finast brukar det bli om man inte har för mycket enfärgat för då kan det fortfarande bli lite platt och tråkigt. Hellre mönstrade mattor och plädar, kuddar i flera olika nyanser osv men fortfarande i brungråa nyanser.

Jag la upp ett moodboard åt någon annan här för ett tag sedan lite i den stilen, lägger in den igen, det kanske är något som kan inspirera? :laugh:

moodboard.jpg

Åh vad fint, tack för den!

Vet du/nån vart man kan hitta trälådor liknande den på bilden?

Jag har själv en liknande gammal sockerlåda som jag hade turen att hitta i vedboden här på gården. Den har samma patina och sådana brukar finnas emellanåt på blocket eller second-hand.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka