Fin päls?

Sv: Fin päls?

Kan väll egentligen bara hålla med alla andra, men med ett litet tillägg: Mina hästar som är utegångshästar har jättefin päls, så att utegång dvs snö, regn och rusk gör att pälsen får en naturlig "rykt" genom att dom blir utvecklar ett fettlager i pälsen för att stöta bort fukt. Jag borstar aldrig mina hästar, och då menar jag aldrig, just för att inte störa detta fett i pälsen. Shettisen vi har går med full päls, och hon gnistar i blåsvart! Dom andra är också riktigt fina, även skimmeln glänser, något som skimlar inte brukar göra!

Så rätt foder, mycket utevistelse utan täcke och bra motion brukar göra susen. Det kan väll också tilläggas att hästar som svettas mycket och regelbundet får mycket bättre päls, så man bör rida i alla fall ett pass där hästen får svettas ordentligt.:)

Eftersom alla redan nämnt allt om fodrets betydelse tänker jag tipsa om att använda en fårskinnshandske (finns bla på Hööks och Börjes) Skitbra att få bort stöv och annat damm med efter en ordentlig rykt såklart. desutom brukar det flesta hästar tycka om den. Min häst ställer sig med hängande underläpp och slutna ögon så fort jag bara visar handsken, hon älskar den:love:

jag ger min häst i foderstaten foder kalk och chevinal plus.

då ger jag henne ca 1dl klak och 20 ml chevinal. Det har jagbivit tillsagt av ägaren att ge henne och jag får ju lyssna på hennes råd i med att jag bara lånar hästen.

Annars så får hon en och en halv liter hel korn och en liter blöt betfor, innan i sommras när jag fick henne var hon undernärd men när jag böjade ge denna foderstaten med ca 10 kg hösilage så har hon gått upp i vikt. Nu är hon i lagom hull och hon mår mycket bra.. :love:

Men det är just glansen i pälsen jag vill förbättra lite. HOn har täcke på sig dygnt runt, utom är jag rider förståss, för hon har så kort päls att hon fryser när hon är ute..

Hon är ett rätt stort halvblod på ca 600 kg.

;)

Ryckta före o efter ridning varje dag, även om hästen vilar så ryckta.
Jag har ryckta med olika borstar o tycker inte det är någon skillnad bara man ser till att ryckta noga varje dag så e hästen fin i pälsen, alla hästar jag har skött om har varit fina i pälsen o folk har oxå lagt possetiva komentarer om det. O inte har dom ätit något speciellt foder heller dom har varit glada o välrycktade hästar helt enkelt.

Oj 1 dl kalk, det är ganska mycket det! Är du säker på att det behövs?

För det mesta så måste man se över grovfoderanalysen före man tillsätter ett mineralfoder och chevinal + kalk är inget mirkaelmedel som fungerar för alla hästar trots det som står på dunken. Jag skulle se över foderstaten och analysen om det finns en sådan. Sen kanske ge henne kraffts mineraler, och tex e eller b vitamin i flytande form. Sen kan man även ge foderjäst eller linfrön för att förbättra pälskvaliten. Att komma undan kostnaden för chevinalen kan ju också vara skönt för plånboken:smirk:

Så detta är mitt råd: Räkna på foderstaten, ge tex linfrön och rykta hästen ordentligt, låt henne gärna gå utan täcke utomhus för att lufta pälsen. Att ha täcke på jämt kan göra den finaste päls ful på kort tid!

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker pälsen brukar avspegla hur hästen mår...Min nordis blir matt och trist i pälsen när han får stå för det tycker han är trist...han blev också matt i pälsen när bästisen flyttade, men nu när han flyttat till nytt stall och fått en ny bästis ser han mycket bättre ut...men det har vä mycket med foder å sånt att göra också...men har ju dessutom MYCKET vinterpäls å då ser han ju vad ska man säga mindre glansig ut :)

Fast daglig rykt brukar bli rätt bra!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har gett min ponny 1 dl rapsolja sen jag fick honom i augusti. Sen slutade jag med oljan och redan efter en vecka var den glansiga pälsen borta!! När började med oljan igen blev han lika fin som vanligt :D

Hej passa lite för mineraler! Det är jätte lätt att man överdoserar utan att tänka på det: Ofta om du ger ett helfoder så ger man ändå mineraler och utan att tänka på det så har du gett två doser med mineraler. Det är väldigt vanligt att hästar eter ett tag på det här viset få mineral förgiftning som han ha grova följder. Menar inget illa mvh Jessi

Det är tyvärr inte i alla fall dom kissar ut överskottet så man får vara lite försiktig :D

Många gånger är det för mycket mineraler bara i höet. Vad gör man då? Jag vet att min häst får i sig för mycket för vi har ett mineralrikt hö, dessutom får hon lusern.

Men jag har för mig att det finns en mineral som är farlig att överdosera!

Däremot är fettlösliga vitaminer farliga att ge för mycket av...

Är det mycke mineraler i höet så räcker det att du ger den gula saltstenen för där är det mineraler i och då vet du att den får i sig de mineralerna förutom i höet som den behöver. den slickar ju inte på saltstenen i onödan utan bara om det är så att den känner att den behöver det. Med mineraler i kraftfodret får den ju i sig mer mineraler än vad den kan behöva för dom låter ju inte bli att äta upp kraftfodret för att inte få i sig för mycke mineraler. Kraftfodret är ju så gott o går inte att lämna mvh Jessi

Vad menar du? Ditt innlägg är så rörigt att jag inte förstår. Jag ger INTE min häst gul saltsten. Varför skulle jag göra det när jag vet att hon får i sig allt hon behöver? Och skulle hon behöva extra mineraler så tillsätter jag det i fodret. (Hört om grovfoderanalyser?) Och kraftfoder får hon inget, jag skrev lusern. Det är ett grovfoder.

Så du menar att bara för att jag råkar ha ett mineralrikt hö så ska jag inte ge något annat? Jag vet exakt vad min häst behöver och skulle jag ge henne bara hö skulle hon få proteinbrist.

Förlåt, men du visar prov på väldigt små foderkunskaper. Jag kan tyvärr inte ta dig på allvar. Läs lite i foderforumet och i några böcker så kanske du lär dig lite.

Givet vis är det ju beroende på hur mycket mineraler det är i höet, det vet ju bara du om du har någon foder annalys, och det beror ju på individen också, det går inte att säga att min häst måste ha ett kg havre så det måste din också, eller hur. Min foder kunskap är det inget fel på o jag förstår inte vad du menar med luddighet. Om du vet precis vad din hast behöver varför diskuterar o frågar du då om det???

Jag har inte frågat någonting om vad min häst ska äta. Självklart har jag analys. Jag skrev det i mitt förra inlägg.

Den här diskussionen handlar om något helt annat. Du skrev att hästen kan bli förgiftad av för mycket mineraler. Jag sa emot och frågade hur man då ska göra om man har för mycket mineraler i höt. Då började du tjöta om gula stenar och att plocka bort kraftfodret när jag redan hade skrivit att min häst inte äter kraftfoder.

Däremot ska man sträva efter att det är balans mellan mineralerna (hur ska det gå om man har mineralsten hade du tänkt?).

Senast ändrad:

Jag har en nordis med medfött hud/hår/hovar i relativt dålig kvalitet, blir lätt torrt, fnasigt och mjälligt. När vi fick henne 1999 hade hon extremt mkt mjäll överallt, kunde dra bort hela kakor från bakdelen och håret var alldeles vitt av stöv, frambenen smäckfulla av rasp :(
Tidig sommar 2005:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Hastarna023.jpg

Mitt recept:

Väl komponerad foderstat med rätt nivåer av energi, protein, vitamin och mineral. Brukar ge extra av B-vitamin, ger även Hippo LinCubes som innehåller Omega 3,6 osv.
Samt regelbunden och noggran rykt/skötsel och motion (bra blodcirkulation)

Liknande trådar

Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 594
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama