Fin päls?

Sv: Fin päls?

Immer skrev:
Ger du B-vitaminer året om?
Som att kasta pengarna i sjön, skulle jag vilja säga.:D

Om hästen behöver b-vitaminer året om är det inte att kasta pengarna i sjön...

Mitt sto får Shy Feeders b-vitamin eftersom hon haft problem med patellahakning. Hon har fått otrolig lyster i pälsen!

Hästar behöver b-vitaminer året om, men inte mer än vad som finns i vanliga sammansatta tillskott, tex vitamineral.
I samband med fällning, stallbyte och andra situationer som är "obekanta" för hästen så bör man ge ett extra tillskott av b-vit däremot.

Sen finns det ju alltid undantagshästar som behöver mer b-vitamin, som tex Amichas häst med patellaupphak.

Senast ändrad:

Vet inte varför min pålle är så fin i pälsen..på sommaren åtminstonde :angel:

Grandeihagen.jpg

Våra hästar har alltis tillgång till slat.. i alla fall i boxen då den kan bli blöt i hagen och luckras upp.. det finns alltid i boxen.. det är nästan en själv klar het...

Ja, jag blev tillsagt att ge de.. Men jag brukar bara ge det ett par ggr i vekckan... För hon mår ju bra och så.. och ser fin ut.. Men jag ska nog byta foder när vi har analyserat ensilget..

Glimfeather skrev:
.

Den här diskussionen handlar om något helt annat. Du skrev att hästen kan bli förgiftad av för mycket mineraler. Jag sa emot och frågade hur man då ska göra om man har för mycket mineraler i höt.

Det är bara SELEN, av de viktigaste mineralerna, som inte finns i svenskt hö. Och det är DEN som är farlig att överdosera.
Den enda som det brukar vara nästan för mycket av i hö är ju kalcium och den är inte skadlig att överdosera, dock ska man ju se till att kvoten Ca/P är bra. :smirk:

milly skrev:
Det är bara SELEN, av de viktigaste mineralerna, som inte finns i svenskt hö. Och det är DEN som är farlig att överdosera.
Den enda som det brukar vara nästan för mycket av i hö är ju kalcium och den är inte skadlig att överdosera, dock ska man ju se till att kvoten Ca/P är bra. :smirk:

Det var väl typ det jag skrev. Att det finns en mineral som är farlig att överdosera, men jag kom inte ihåg vilken. Jag skrev också det om kvoterna. Så du behöver inte smirka mig ;)

Snigelfarmor: Det finns tillsatt i vissa färdigfoder. Det står på säcken hur mycket det är i :)

Och jag som inte gillar färdigfoder :)

Saken är faktiskt att vår ponny har dålig päls och dålig hud. Han är torr över rygg o rumpa, och mjällar i man o svans lite. Han är rakad, men har ingen glans. Höet är oanalyserat, men vi vet att det håller höga värde. Vi tänkte inte analysera då vi snart måste köpa nytt hö ändå. Till nästa år...

Går nu på 8 kg hö, 1 kilo lusern, 200 gram havre, gul saltsten plus salt. Dricker MYCKET.

Funderar på att ge foderjäst nu, ev olja. Några tankar?
Ponnyn har varit i underhull, och har dåligt med muskler, men har nu tack vara bara 9 kg hö gått upp bra så det syns på rygg o rumpa. Nu minskat till 8 kg och lagt till lusern istället.

Lusern är super om man har oanalyserat hö eftersom proteinöverskott från grovfodret inte är farligt. Men jag vet inte vad gul saltsten innehåller, jag ger inte sån, men det är möjligt att de tär selen i. Annars kan man köpa tillskott på apoteket.

Tror du att du behöver ge både jäst och olja? Olja innehåller en massa energi, som du säkert vet :p Jäst är ju bra för pälsen och innehåller massa protein. Det är svårt att säga utan analys men jag skulle kört på jästen.

Tack, jag vet att min storhäst blev ganska tjock av 1 dl olja, och tjock är det sista vi vill ha honom.

Jäst känns mer aktuellt, både ur proteinsynpunkt och allt annat som enligt mig har fin effekt på både päls och muskler.

Min häst ser bra ut i pälsen, som sagt får hon klak och chevinal plus i fodret med.
Och det mår hon super av och hon har fint päls. kort och fn, vill bara ha lite mer glans..

en del ger bak-jäst... går det lika bra som foderjäst????

Jag ger inte min en massa mineraler eller borstar henne likväl har hon glansig päls. Har fått beröm för henne av en som har hållt på med hästar i 40 år (han tyckte hon såg ut som om hon stod på stall men hon går på lösdrift)

Så att hästen trivs o bra mat är det absolut bästa! då vet man att hästen verkligen mår bra skulle jag påstå

Jag har inte provat själv, men jag har för mig att jag läste en gammal tråd här och de kom fram till att det fungerade lika bra.

http://album.lunarstorm.se/FullSize/e4e/{E4E12ACC-7865-463A-A577-48A90A10879D}.jpg

med rätt mat blir det en fint päls med bra kvalitet!:bump:

Liknande trådar

Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 594
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30