Filt, pad eller båda?

C

Curly

Förstår inte detta riktigt!

Ska man använda filt eller pad eller båda under westernsadel? Min medryttarhäst har båda.. men det verkar som att det inte är nödvändigt..?! :confused:

Filten kan behövas om paden inte är tillräckligt tjock. När hästen musklar sig mera eller blir tjockare kan man plocka bort filten och sadeln ligger förhoppningsvis fortfarande bra.

Sen kan det vara lättare att tvätta och torka en tunnare filt än en tjock pad. Jag har gärna en padprotector underst, lätt att slänga i maskinen och tvätta ofta.

Man behöver inte ha båda men jag har en filt över min pad bara för att jag tycker det är snyggare :). Filten är så pass tunn att jag knappast tror den har någon funktion egentligen...

Brukar ha en filt under paden. Den suger upp eventuell svett och är lätt att tvätta. sen tycker jag (inbillar mig kanske) att paden och sadeln ligger mer still med filt under. Många har även en snygg filt utanpå en mindre snygg pad för synens skull men det ger ingen direkt effekt enligt mig. :)
mvh
memmmlan

Jag har precis köpt en padprotector o då har jag en filt över. Tyckte att mina filtar bara låg o samlade damm men nu kan jag använda dom igen. Det är ju lättare att tvätta padprotector än filtarna o paddarna.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: Elbe92
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 097
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Jag tror att mitt hår är naturligt vågigt, för rakt är det inte iallafall. Jag har sett videor på nätet hur folk tar hand om sitt...
Svar
2
· Visningar
231
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama