Filmklipp - konstruktiv kritik mottages gärna :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

cactuspower

Trådstartare
Här kommer lite små filmsnuttar på mig och min häst från torsdagens ridlektion. Öppen för konstruktiv kritik :) Endast skritt dock men "petmojsridning" är ack så nyttigt :D

Det blev flera små snuttar eftersom det tog så lång tid att ladda upp dem från mobilen. Inte världens bästa kvalité heller men lite ser man väll :)

Efter önskemål från TS har jag tagit bort klippen då hennes tränare inte vill förekomma på internet.

Tulip, moderator

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Filmklipp - konstruktiv kritik mottages gärna :)

Det blev lite osammanhängande med snuttarna så jag måste fråga vad målet var från tränarens sida med lektionen?

Kan du beskriva bakgrunden lite mer? Varför skrittar ni bara? Varför så försiktigt? Vad är "frågeställningen" så att säga och vad är målet?

Jag förstår inte helt enkelt. Jag förstår inte vad ni vill uppnå eller varför ni valt de övningar (?) ni gör? Jag tycker det händer väldigt, väldigt lite.

Det var mest fokus på min sits och inverkan samt att få hästen att släppa igenom hela kroppen. Vi fokuserar mest på skritten tills vi känner att allt sitter där helt enkelt och hästen är i balans. Känns onödigt att göra saker och ting ännu mer komplicerat genom att rida i högre tempo än vad vår dagsform pallar helt enkelt. Det var mycket fokus även på att få ut hela halsen då min häst satt fast i två kotor som tränaren fixade till under lektionen.

Första gången jag rider egen häst för denna tränare. Gällande sitsen var det mest fokus på att jag skulle använda skänkeln mer korrekt eftersom jag ha velat dra upp knäna och dra bak skänkeln. Samt att få mig att slappna av i höfterna.

jag brukar tycka om att ta ned tempot för att låta hästen hitta sin balans i ett läge där den bär sig och vilar på steget istället för att bara gå på i ett tempo som är lite för högt som gör att den hamnar på bogarna. Men utifrån det lilla man kan se på filmerna så tycker jag att det ser bäst ut på del 8. på de andra filmerna så tycker jag att det ser ut som att hästen går i ett så pass lågt undertempo att det nästan stjälper balansen snarare än att hjälpa balansen. Men filmerna är så pass korta och suddiga att det är väldigt svårt att komma med någon riktigt konstruktiv kritik.

Tycker det ser trevligt ut, tror jag är med på syftet/tränarens tänk (omöjligt att veta såklart av bara dessa snuttar), det jag reagerade på var att hästen verkar vilja gå lite vänsterställd genom kroppen mest hela tiden (alltså i högervarvet också). Kanske extra försiktig med att inte hästen får ställa utåt i h.varvet? Och att man inte har mer i vänstertygeln.
Annars verkade bakbenen kliva på bra teknikmässigt av jobbet. Skulle nog också tänka att man varvar det långsamma med skritten ni hade på slutet (lång, fri, inte för låg, och lite kvickare) för att få med sig bättre energi och lite kvickare ben så småningom.
Kul att se lite annorlunda träning! :)

VARFÖR tror du att du drar upp skänkeln och spänner i höfter etc?
Det vore min fråga istället för att börja korrigera skänkelläget i det här stadiet.

Ingen fråga för att sätta dig i skiten.. Utan för att tänka ett steg till..:)

Hur visste tränaren att hästen satt fast mellan två kotor?
En annan fråga..

Jag skulle säga att det blir tvärtemot tanken. Du håller fram och hästen får inte gå framåt alls. Då får du ingen energi att balansera. Det är MYCKET svårare att arbeta korrekt utan energi och lite fart.

Det du behöver tänka på med skänkeln ör att använda den när det behövs. Och till att ge energi. Nu ligger den emot konstant men säger hästen ingenting.

Det jag reagerade på direkt är att du drar tillbaka din inre skänkel.

*KL* gällande formen så fick hon gå i en friare form på längre tygel ett flertal gånger men det syns inte så mycket på snuttarna som filmades.

Ang skänkelläget så har jag inte tänkt så mycket på det själv, har inte ridit lektion för någon på typ två-tre år och hästen har inte varit i ridhus sedan slutet på maj.

Ang. kotorna så kände/såg hon det på hästen att hon släppte delen av halsen mot öronen bra (dåligt förklarat), men den delen s.a.s närmare bogen satt hon fast en del i.. hon behandlar både hästar och folk så hon hjälpte till att rätta till de två kotorna under själva lektionen.

En del av arbetet vi gjorde på volterna syftade till att jag skulle kunna rida henne mer för sittbenen och att hon ändå gick kvar på spåret då jag till en början ville korrigera alldeles för mycket med tyglarna. Det märks att man är ringrostig..

Ja det reagerade jag också på när jag såg filmen. Himla bra att se sig själv då och då!

Jag förstår inte heller vad som skulle vara bra med att göra hästens skritt seg som sirap. Innan man kan få någon lösgjordhet och genomsläpplighet så måste man ha takt, energi och framåtbjudning.

Är med på att ni vill börja med skritten men varför kan det inte göras i en aktiv skritt?
För mig känns träningen jag ser på filmsnutterna väldigt counter productive i förhållande till de mål jag jobbar mot/tycker är viktiga i dressyren. Ett idealisk skritt-träningspass innehåller i min bok kvicka växlingar i tempo och steglängd, skolor, bakdelsvändingar, skänkelvikningar, skritt/halt övergångar.

Vad är det ni vill uppnå och på vilket sätt leder träningsmetoden till det målet? Min reaktion när jag ser filmerna är ungefär såhär :confused:

Ok. Om man är hästbehandlare och genom att testa ledens rörlighet och sedan lossar det med manipulation och sen testar rörligheten igen kan jag köpa det. :)

Däremot tycker jag att man inte behöver börja med kärnfysik om man börjar gymnasiet och ska läsa Fysik A. Och lite så ser jag såna här träningar.
Man gör det så in i helsikes svårt för både sig själv och häst.
Det går säkert i slutändan.. Men jag tror det finns enklare vägar till målet.

Det jag tycker med hästen är att man ber om mer än den klarar riktigt. Så den faller isär och "dör".
Jag har dock en annan syn på formgivningoch skulle därför börja den i lägre och rundare form. Jag hade också, trots att även jag är för att inte rida fortare än man grejar, ridit i lite friskare tempo. När man låser dem i rörelserna och stryper gunget tycker jag man dragit ner mer än de grejar.
Jag vill ha mer och mer rörelser, inte mindre och mindre.
Däremot är jag helt med på att man kan välja att dra ner tempot för att kunna styra etc.
Men en första lektion tycker jag att man gör lite mer basic. Varken häst eller ryttare grejar mer.

Ang skänkeln och höften så tror jag det är en balansfråga. Så jag hade attackerat problemet genom balansövningar skulle jag tro. Bålstyrka, koordination och balans..
Att justera endast skänkeln gör jag sällan. Det är oftast en sekundär grej.
Däremot kan man behöva mekaniskt lära in att "sitta i rätt varv", dvs innerskänkel fram och ytter ngt bak. Men det är igen kroppskontrollen/koordination.

En första lektion har man dock så mycket annat att pillra med.
För mig är tanken att jag ska bli överflödig. Eleven ska ha verktyg att arbeta hästen självständigt, iaf tom nästa lektion.
Endast sån jobb som är på filmerna ihop med fri skritt ser jag inte hur en frisk häst skulle bli smidig, mjuk och stark av - gymnasticerad.
Och även konvalecenter har jag annat upplägg med. Mer mjukhetstänk, genom mer stretch.

Dock köper jag att man har olika tänk. Men så här tänker jag. :)

Det var mest fokus på min sits och inverkan samt att få hästen att släppa igenom hela kroppen. Vi fokuserar mest på skritten tills vi känner att allt sitter där helt enkelt och hästen är i balans. Känns onödigt att göra saker och ting ännu mer komplicerat genom att rida i högre tempo än vad vår dagsform pallar helt enkelt. Det var mycket fokus även på att få ut hela halsen då min häst satt fast i två kotor som tränaren fixade till under lektionen.

Jag har ingen aning var din tränare fått sin utbildning men när det gäller din sits så missades mycket som avgör hur du kan inverka.

Du satt hela riden till hö i sadeln och drog upp och bak dina underskänklar.
Om du ska kunna inverka med sätet är det viktigt med en bra bålstabilitet, någon som låstes av dina underskänklar och att du svankar.
Tränaren missade totalt att genomsläpp kommer genom energi, att hästen aktiverar sina bakben.
Din tränare missade också att skritten medför att hästen pendlar med sitt huvud, inte en enda gång hörde jag att du skulle rida på eftergift, pendlande hand så skritten kan få den 4 takt och genomsläpp den måste ha i arbete.

Sen avslutar jag med att häpna över konsten att en tränare skulle kunna få ett ekipage till att räta ut 2 st kotor under rörelse i lusskritt :/
Tränaren sa flera gånger att det du gjorde var bra och jag ska ärligt säga att jag såg ingen förändring, absolut inget som var rätt i mitt sätt att se.

Väldigt synd att du luras av en sådan här s.k tränare. I mina ögon är det rena lurendrägeri!

Själv satt jag på en åker och tränade i skritt ikväll.
Fokus var framåtbjudning, rund och djup form med ryggaktivitet.
Öppnor med övergångar till diagonalslutor där jag kämpade med att kunna reglera steglängd och variera formen som jag ville.

Jag tycker det farliga med viss typ sitsträning är att man fokuserar så benhårt på var idealet är att man placerar ryttare i statisk form som gör att de puttas runt på hästen. Åt sidan, ramlar fra, ramlar bak etc..
Och just för att grundproblematiken kommer sig av balansproblem. Som i sin tur påverkas av om man är för svag i bålen eller för stel i höfterna(musklerna kring).

Om man istället börjar arbeta med roten till den onda får man en följsam ryttare.
Som sen kan bli en ledande ryttare.

Att sitta som en "uppgrävd gammal jääävla furiiiir!!" vill man inte höra. Det fick en vän som tränat för sån sitstränare och bytte till min. ;)

Ja, mycket ska man höra och se....
Naturligtvis måste man arbeta med grundproblemet.
Först och främst stretcha i sadeln, släppa ner knäna för att kunna hamna i balans och för att inte ens egna korta muskelatur hindrar.
En sitsträning för mig med någon som inte ridit för mig innan innehåller tex svänga för vikthjälper på lång tygel, öka och minska skritten för sätet dvs med bålstabilitet som följer och stoppar hästens rörelse., att leda som du beskriver.

*KL* det var intressant att se era kommentarer, själv trivs jag utmärkt med denna tränare och kommer fortsätta rida för h*n oavsett era åsikter :) eftersom såväl jag som hästen är nöjda.

Anledningen till att klippen är borttagna är för att jag även hade lagt ut dem på fb men sedan var det en bekant till mig som påpekade att tränaren inte ville figurera på nätet (inte i något sammanhang). Detta kände jag inte till, men det var därför JAG valde att respektera detta och ta bort filmerna innan jag hört mig för med personen själv ifråga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka