Sv: Filmklipp - konstruktiv kritik mottages gärna
Ok. Om man är hästbehandlare och genom att testa ledens rörlighet och sedan lossar det med manipulation och sen testar rörligheten igen kan jag köpa det.
Däremot tycker jag att man inte behöver börja med kärnfysik om man börjar gymnasiet och ska läsa Fysik A. Och lite så ser jag såna här träningar.
Man gör det så in i helsikes svårt för både sig själv och häst.
Det går säkert i slutändan.. Men jag tror det finns enklare vägar till målet.
Det jag tycker med hästen är att man ber om mer än den klarar riktigt. Så den faller isär och "dör".
Jag har dock en annan syn på formgivningoch skulle därför börja den i lägre och rundare form. Jag hade också, trots att även jag är för att inte rida fortare än man grejar, ridit i lite friskare tempo. När man låser dem i rörelserna och stryper gunget tycker jag man dragit ner mer än de grejar.
Jag vill ha mer och mer rörelser, inte mindre och mindre.
Däremot är jag helt med på att man kan välja att dra ner tempot för att kunna styra etc.
Men en första lektion tycker jag att man gör lite mer basic. Varken häst eller ryttare grejar mer.
Ang skänkeln och höften så tror jag det är en balansfråga. Så jag hade attackerat problemet genom balansövningar skulle jag tro. Bålstyrka, koordination och balans..
Att justera endast skänkeln gör jag sällan. Det är oftast en sekundär grej.
Däremot kan man behöva mekaniskt lära in att "sitta i rätt varv", dvs innerskänkel fram och ytter ngt bak. Men det är igen kroppskontrollen/koordination.
En första lektion har man dock så mycket annat att pillra med.
För mig är tanken att jag ska bli överflödig. Eleven ska ha verktyg att arbeta hästen självständigt, iaf tom nästa lektion.
Endast sån jobb som är på filmerna ihop med fri skritt ser jag inte hur en frisk häst skulle bli smidig, mjuk och stark av - gymnasticerad.
Och även konvalecenter har jag annat upplägg med. Mer mjukhetstänk, genom mer stretch.
Dock köper jag att man har olika tänk. Men så här tänker jag.