Filmklipp - konstruktiv kritik mottages gärna :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Filmklipp - konstruktiv kritik mottages gärna :)

Jag vill bara förtydliga att jag inte tycker DU sitter som en uppgrävd furir.
Däremot ser jag problem med att positionera in ryttare i en mall innan kroppen riktigt grejar det. Det blir styvt och man blir mindre följsam.

Upplever jag!

Att man inte vill synas hur som på film kan jag också förstå. Inte för att man skäms för träningsmetoder eller sin förmåga. Utan kanske för att man vill klä sig eller sminka sig på ett visst sätt då. Eller för att man hatar att höra sin röst etc.
Jag vet flera som känner så.
Bl.a. Någon som upprepade ggr sagt nej t tv och utbildningsfilm just för att man själv inte tycker om att synas eller höras. Men gärna om någon annan klarat utföra ens metod bra nog bett den göra det och tagit fullt ansvar och velat att den pratar också.
Alla tränare är inte helt ok m att vara i fokus. De vill bara lära ut sin grej.

Ja men precis, det finns olika vägar för att nå målet och att vi väljer olika vägar att gå även om målet är detsamma.

Sedan att jag kan behöva träna mer på min egen balans, stabilitet i bålen mm. köper jag. Vi tränar bl.a. på detta avsuttet och att känna efter vad som händer när man använder olika muskler.

Själv har jag som sagt mest luffat runt i skogen sista månaderna och inte riktigt haft uppfattningen om att jag dragit upp knäna eller haft mina skänklar så långt bak. Tränaren hjälpte mig därför så att jag uppsuttet fick känna skillnaden när jag slappnade av i höfterna och hade ett mer korrekt skänkelläge men även när jag gjorde "fel". Just för att uppleva skillnaden.

Korrekt uppfattat beträffande hur tränaren känner gällande med att vara i fokus. Det handlar alltså inte om att hon inte kan stå upp för sin "träningsmetod".

*KL* det var intressant att se era kommentarer, själv trivs jag utmärkt med denna tränare och kommer fortsätta rida för h*n oavsett era åsikter :) eftersom såväl jag som hästen är nöjda.

Det här förstår inte jag.

Du skriver i första inlägget att du vill ha konstruktiv kritik. Du får det samt att folk undrar varför ni gör som ni gör. O du väljer att spela kortet att du oavsett vad folk skriver i tråden kommer att fortsätta rida för instruktören.

Jag förstår inte syftet med tråden?

Ha ha det där som cactuspower skriver har man ju hört ett antal ggr genom åren på buke..bara för att ett år senare läsa att den där tränaren är skit och jag förstörde både ridningen och hästen men tack o lov kom jag till insikt nu..typ. senast i raden var ju niela..

Ts

Till dig kan jag bara säga att om så många reagerar på filmerna är det oftast något som inte stämmer med träningen. Det är faktiskt inte såå ofta folk får sådana reaktioner på sina filmer. Jag tycker ialla fall du ska fundera över reaktionerna även om man såklart inte bara ska gå efter vad buke tycker..jag hann inte se filmerna så jag kan inte säga nått om dom.

Delvis KL

Jag fick intrycket av gapandet i tråden att TS typ bytt disciplin då jag inte heller såg filmerna .

Nu har jag sett filmerna och jag förstår inte gapandet utan tycker snarare buke blir patetiskt i fråga om gapande .

Misstaget Ts gjort är väl att öht posta film på buke .

Filmerna för mig är en återgång till grunder där filmningen filmar just skritt och det ekipaget enligt tränare behöver för tillfället ang grunder .
Tränaren lär vara några av få som som tränare vågar backa bandet till en nivå som för stunden verkar passa ekipaget , varken mer eller mindre .

Tillägg : ts rider inte alternativa skolor , om nu ngn som inte sett filmerna tror det . Jag själv som inte såg dem först trodde även jag så var fallet , med tanke på gapandet här i tråden .

backa till grunden är en sak men skritt på lång tygel?
lite längre än så måste ts ha kommit?

sen skritt på kort tygel i lågt tempo, det såg typiskt alternativt ut för mig.
men du menar att det är "vanlig" ridning?

Syftet är att hitta balans och att jag ska kunna koordinera allt och kunna hitta knapparna och behärska allt innan vi liksom går vidare till steg 2. Det är lite som att lära sig krypa innan man lär sig gå.

Ja jag valde att lägga upp klippen eftersom jag var nyfiken på vad folk tyckte. Jag vet att det skiljer sig lite mot vardagssvenskens upplägg liksom. Jag kände och tycker själv att man såg skillnad på hur hästen ändrade sig under lektionen.

Jag valde att ta bort klippen med hänsyn till att tränaren inte vill figurera på nätet. Inte för att jag själv inte kan ta kritik. Jag borde ha kollat upp detta noggrannare innan jag la upp tråden ifrån början.

fast man lär sig inte gå genom att krypa, man lär sig gå genom att träna på att gå.
du kan vara världsmästare på att skritta, ett galoppombyte kommer inte sitta för det.

men om du är nöjd är det ju toppen. jag håller dock inte med mackan om att skritt på lång tygel på dressyrlektion är
enligt "ridläran".

Jag själv anser att det är "vanlig ridning", jag ägnar mig inte åt någon särskild disciplin. Sedan rider jag inte min häst såhär 7 dagar i veckan utan vi kan också rida ett pass markarbete och kantra i skogen ibland. Men ibland behöver man gå "back to basic" och vara korrekt med grunderna för att sedan ha något att bygga vidare på, det är min egen åsikt.

Det tycker jag också men jag sätter framåtbjudning som punkt 1 i basics.
Den såg jag inte här. Men hoppas det funkar för dig.

Framåtbjudning för mig är inte bara tempo. Sedan framkommer det ju i filmerna att jag delvis "trycker på fel knapp" när jag har skänkeln så pass långt bak - något som tränaren faktiskt säger! Därför poängterar hon att jag ska ta fram skänkeln, och jag får även känna när hon håller i mina skänklar både i "rätt" och "fel" läge för att jag ska kunna skillnaden i musklerna när jag driver.

Japp, jag är nöjd och tycker det fungerar och det är det viktigaste för mig. :)

Har du tittat på filmerna ?

Nej jag anser det jag skrev .

Om ngn vill filma ett pass de enbart jobbar i skritt på inverkan utifrån vad ryttaren behöver så är det ju så . Varken mer eller mindre . Att filmen sen ligger på buke för disekerering och antaganden utifrån det är ju en annan sak . Säger inte så mycket i sig , synd om ts bara ;)

Jag har bara sett skritt på lång tygel ett klipp ? Övriga 5 klipp jobbar man på ryttarens känsla och hur denne inverkar på sin häst . I skritt . Med fokus på ryttaren inte hästen .

Jag har öht inte adresserat det du tolkar ang arbete av häst på lång tygel . Det verkar du ha läst in /tolkat på egen hand att jag skulle anse som arbete /träning av häst ?

Senast ändrad:

Mest för att understryka att vi inte bara skrittar runt jämt :meh:

b68836.jpg

b68837.jpg

Japp jag såg dem. Och jag tycker inte att folk "hoppade på" ts utan ifrågasatte helt riktigt.
Finns många bra inlägg här om vad man kan vara tveksam mot.

men detta kan vi två träta om hur länge som helst.

jag har inte sett fem filmer med skritt på lång tygel som sagt. sett en av typ fem.

därav kommentaren. och nej, jag förespråkar inte skritt på lång tygel som träning som sagt ;) däremot får man väl se till vad det handlar om, som jag skrivit tidigare, om ekipaget behöver ner på grund nivå och väljer att filma i skritt hela passet så är det ju liksom inte filmen som är grejen utan snarare vad man ansett på nivån att man behöver träna på.

ibland blir det som att dressyr forumet på bukefalos rider grand prix i teorin. fast inte ens 20 procent rider en godkänd lätt A liksom. ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka