Filmklipp - konstruktiv kritik mottages gärna :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Filmklipp - konstruktiv kritik mottages gärna :)

Om nivån håller jag med men jag tycker att många här har bra poänger.
Jag rider själv inte på högre nivå men jag vet också att hasa runt i skritt inte ökar min kunskap,
jag behöver träna på det jag ska lära mig. Och är man normalbegåvad med viss balans klarar man det i trav,
att få lite fart hjälper ofta mycket.

Att jobba i skritt på kort tygel är oerhört svårt att göra utan att strypa energin.

För det första så måste jag säga att jag är mycket förvånad Mackan.
Jag trodde jag kände dig bättre än att du nu går helt emot vad jag såg på filmerna.

Filmerna för mig är en återgång till grunder där filmningen filmar just skritt och det ekipaget enligt tränare behöver för tillfället ang grunder .
Tränaren lär vara några av få som som tränare vågar backa bandet till en nivå som för stunden verkar passa ekipaget , varken mer eller mindre .

Till detta instämmer jag helt och fullt. Jag rider så själv, i undervisning också.
Det du inte klarar av i skritt bör du ej kunna klara av i trav el galopp.
Det krävs lite stake hos tränaren att gå tillbaka till basik så eleven hinner inverka och få aha upplevelser innan man går uppåt i gångarterna.
Det jag reagerade över var just effekten övningen hade på hästen....ingen effekt alls.
Om man utgår från att ryttaren gör rätt, dvs ryttaren kan inverka så ser man kvittot på hur hästen rör sig.

Kvitto finns också över en tränare, rätt upplägg av övning-instruktioner ger ryttaren rätt inverkan och hästen arbetar korrekt och detta såg du på klippen?
Detta fanns inte i klippen öht. Det förvånar mig att du missade?

ja det finns väldigt många bra poänger i tråden! absolut.

det jag kommenterat har väl som sagt varit avsett att addressera vad ryttaren behövde träna på , inte hästen i vad jag ser på filmen? därutav blir en del kommentarer och gapande rätt drastiska.

dresyrmupp: läs igen.

varför blandar ni in hästen i sammanhanget? har jag varit otydiig i det att för mig handlar det om en tränare som sett att en elev behöver jobba på grunderna och få in ett grundtänk? på allvar så kan du väl och ingen annan heller ha ngt stort bedömningsfält utöver vad som är upppenbart på dessa filmer, nämligen just att det handlar om det?

vad har jag missat? vi ser ju bara skritt filmer i korta sekvenser och det säger mig allt jag behöver se? varför lägger du in växlar på det utöver det? blir lika förvånad i min tur.

Senast ändrad:

Vad är det jag ska läsa igen?

För mig är deet självklart att blanda in hästen!
Om övningen går ut på att balansera ryttaren, plus det man hör tränaren ge instruktioner om, dvs ge ytterstöd så borde effekten av inverkan kunna ses på hästen.
Det är ju liksom därför vi inverkar öht, att få hästen i korrekt arbete med genomsläpp, oavsett gångart.

Vad anser du om detta?

Det jag reagerade över var just effekten övningen hade på hästen....ingen effekt alls.
Om man utgår från att ryttaren gör rätt, dvs ryttaren kan inverka så ser man kvittot på hur hästen rör sig.

Kvitto finns också över en tränare, rätt upplägg av övning-instruktioner ger ryttaren rätt inverkan och hästen arbetar korrekt och detta såg du på klippen?
Detta fanns inte i klippen öht. Det förvånar mig att du missade?

Det uppenbara för mig är just att det hände ingenting, verken hos ryttare eller häst oavsett hur nu tränaren på filmen sa att det var bra.
Bra, nej! Ingen effekt alls någonstans.
Just därför växlade jag upp.

du får gärna läsa igen som sagt.

jag förstår öht inte gapandet i tråden. har ni tråkigt eller vad är problemet?

det finns inget jag missat eller du behöver bli förvånad över. jag har rakt ut sett filmer på en ryttare som gjort misstaget att lägga ut film på buke på en elementär träning i skritt på sin häst , där tränaren gjort bedömningen att ekipaget, läs ryttaren behöver jobba en del i skritt för att få upp sin egen känsla.

jag förstår inte varför det blir GP nivå i fråga om kommentarer och hur ngt jag skrivit kan misstolkas att det handlar om just det jag skrivit ovan.

ja det handlar om ryttare och häst i kombination, men just dessa filmklipp verkar det gjorts överkurs deluxe av. på alla håll och kanter.

Men nu kommer du bara med ordbajseri, lektionen innehöll INTE elementär träning i skritt utan lusskritt utan inverkan.....jag lägger ner.

Låter klokt i sammanhanget .

Är inte basic ryttare välkomna på forumet menar du utifrån vad de väljer att lägga in genomtänkt eller inte ?

Finns ju dagligen dax sämre ridning överallt på buke Isåfall .

Senast ändrad:

Men det har jag väll alltid varit ;-)
Förtydligar, svart el vitt, rätt el fel...det är en DressyrMupp

Är inte basic ryttare välkomna på forumet menar du utifrån vad de väljer att lägga in genomtänkt eller inte ?

Finns ju dagligen dax sämre ridning överallt på buke Isåfall .

Missade detta...
Självklart är de som du kallar "basic ryttare" välkomna!
Det var inte det jag invände mig emot, jag rider själv basic varje dag, dvs grunder grunder grunder.
Utan basic kommer du inte vidare.
Det jag växlade upp emot, var att tränaren inte gav tydliga instruktioner som gav effekt hos ryttaren.
När effekten uteblir hos ryttaren kan den aldrig kunna inverka=rida.
Man betalar tränare genom åren en mycket stor summa pengar och jag kräver faktist att dom verktyg tränaren gerska fortplanta sig hos hästen.
Allt vi ryttare strävar efter är just att lära oss de verktyg och effekten av dessa så vi kan få hästen att arbeta så korrekt den individen kan.

Detta misslyckades totalt i de klipp jag såg.

*kl*

Jag råkade hitta en gammal bukefalist´s blogg/hemsida där denna tog betalt för att ge kritik på filmer.. man fick betala in 200 spänn och sen gav personen kritiken över telefonen. (Naturligtvis fick du själv ringa upp) Så varför anstränger ni er här gratis....

:sneaky:

*KL*

Efter som filmerna är borttagna och tråden går på tomgång och blir mer och mer OT så stänger jag den.

/Tulip

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama