S

Saoora

Tänkte testa att ge filmjölk till min häst under några dagar för att få ordning på hans något lösa mage. Tror ni att man kan blanda det kvällen innan tillsammans med resten av kraftfodret utan att det blir dåligt? Med tanke på att filmjölk är en kylvara.

Sv: Filmjölk

Varför tyckte din kompis att det skulle vara bra med filmjölk?

Allvarligt talat så har jag aldrig förstått varför man ska ge hästar filmjölk. Dels innehåller det en del mjölksocker som en vuxen häst inte kan spjälka och dels undrar jag om filmjölk verkligen innehåller de bakterier som man vill tillföra en hästmage. Om man har otur är de direkt onyttiga för hästens tarmar.

En av de vanligaste anledningarna till lös mage är för lite mängd grovfoder. För dåligt grovfoder kan antagligen ge samma symptom.

Ett av de bästa sätten att försöka få rätt på tarmfloran är att ge vanlig bakjäst som man använder när man bakar bröd. Jästsvamparna gör att det byggs upp en bra mikroflora i tarmen vilket sedan gör att allt fungerar bättre.

Han äter 12 kg grovfoder varje dag plus 2.5 kilo kraftfoder.

Kan man lägga i jästen dagen innan då?

Jag tror inte att det är ngn bra ide att lägga i den dagen innan. Varför kan du inte ge den när du är hos hästen?

Jag är hos hästen 5 dagar i veckan, så då skulle han inte få varje dag

Jag tror inte det gör så mkt. Du kan ju ge lite extra dagen innan du inte är där tex. Jästsvamparna kan stanna en stund även om jag inte vet hur länge så tror jag att det är OK att inte ge varje dag.

Okej, då testar jag att ge dubbelt dagen innan jag vet att jag inte ska vara där då :)

Vi ger våra hästar a-fil, vid de få tillfällen de haft lös eller orolig mage, och det hjälper alltid. Vi har även en häst som blir kraftigt stressad av att åka transport, och hon mår alltid mkt bättre när hon fått a-fil. Hon till och med väntar med att röra kraftfodret, tills a-filen är iblandad...:D

Och ja... hon får tillräckligt med grovfoder, både bra hö, lucern och fri tillgång till halm på natten. Men a-filen täcker att behov hon känner av.
Jag skulle dock inte blanda i a-fil i förväg, då den surnar.

Så det är nog helt enkelt olika, vad som fungerar. Vi har också en pålle som aldrig skulle komma på idén att röra filen, och jag tror helt enkelt inte hon har behov.

När jag höll på med galopp för många år sedan så var det en regel mer än ett undantag att man gav galoppörerna filmjölk för att lugna magen och få den i balans.

Jag har faktiskt varit med om en veterinär som ordinerat filmjölk till en shettis med återkommande kolikanfall. Den shettisen fick ett par dl varje dag och fick aldrig mer ett kolikanfall.

Vem är det som är hos hästen de andra 2 dagarna i veckan då? Kan inte den personen blanda ner det du behöver i maten?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka