Filmer på bra ridning

Sv: Filmer på bra ridning

Imponerande vad de gör. Tycker bara det är så trist att hästen bara går i långsam galopp och inte samlad. Han tar några samlade språng här och var, men inte alls vad jag förväntade mig på den nivån det ekipaget är på...om jag inte helt missuppfattat vem det är.

Men riktigt läcker att se!! :love:
 
Sv: Filmer på bra ridning

Hihi jag väntade mej någon sådan kommentar...

Jag är stum av beundran och imponerad. Oavsett hur samlad andra anser att hästarna är, så ter de sej i mina ögon mycket ridbara och framme för hjälperna även i kort ram. Det kan de inte vara om de inte har en bra (vältränad/välskolad) balans och bärighet.

Sedan vad som är samlat eller inte... Nå....
HELT ointressant tycker jag! :D
Det handlar ju om att ta sej genom banan på bästa sätt.
Annan femma om hela poängen med alltihop var att få ut så mycket samling som möjligt - typ dressyrtävling med den sortens bedömning eller något....

Det är flera ekipage med på filmen, vet ej vilken du menar eller tror det är.
 
Sv: Filmer på bra ridning

Jag blir alldeles stum av beundran och mycket inspirerad. Det ser så harmoniskt och framför allt ändamålsenligt ut.

Verkligen härligt att se! :bow: :bow:
 
Sv: Filmer på bra ridning

Ja Spider, det är verkligt trist att dom inte kan rida hela banan i samlad galopp :( Eller ännu hellre skolgalopp.
Du får lägga ut en video när du rider en sådan bana för att visa oss och portugiserna hur det ska se ut :angel:
 
Sv: Filmer på bra ridning

Så för att jag tycker den är läcker att se på, men trist att det inte går i samlad galopp utan bara långsam galopp måste jag göra det bättre själv? Härlig logik.

Som sagt riktigt läcker video, sen att jag hade önskat mig ännu mer av en ryttare på den nivån är väl inte direkt konstigt? Vad är han världsmästare i sin gren ett antal gånger om? (om jag inte helt krånglat ihop det).

Jag har aldrig påstått att jag är på den nivån...då hade ju jag varit världsmästare flera gånger om. :idea:
 
Sv: Filmer på bra ridning

Det är trist att det alltid ska komma såna kommentarer :mad:

Varför kan inte alla här någon gång bara njuta av något bra och hålla inne med okunninga kommentarer. Du vet ju inte ens vilka som rider på videon och har aldrig prövat på tävlingsformen, men ändå ska du leka expert och kräva perfektion av ryttarna :devil:

Det är ingen som bryr sig om vad du förväntar dig. Ryttarna gör vad som förväntas av dom enligt tävlingsreglerna, det räcker.
 
Sv: Filmer på bra ridning

Det var lite häftigt med westernvariant av Ar :idea: Skickligt i alla fall.
 
Sv: Filmer på bra ridning

Poängen med working equitation är väl att kunna utföra allehanda moment. Och för att kunna utföra dem perfekt måste hästen vara med ryttaren, stark och kunna både korta sig och öka blixtsnabbt.

Det känns inte ändamålsenligt att rida hästen supersamlat i galoppen och slösa energi om man inte måste. Att rida samlat tänker jag är stärkande och uppbyggande och-jobbigt som fan.
Den här ryttaren ska ju utföra ett arbete och hästen ska jobba ett tag. Ganska korkat att pressa den till mer extrem samling då det inte är målet med tävlingen utan en väg att forma hästen till sin uppgift.

Har jag aldeles fel?
 
Sv: Filmer på bra ridning

Poängen med working equitation är väl att kunna utföra allehanda moment. Och för att kunna utföra dem perfekt måste hästen vara med ryttaren, stark och kunna både korta sig och öka blixtsnabbt.

Det känns inte ändamålsenligt att rida hästen supersamlat i galoppen och slösa energi om man inte måste. Att rida samlat tänker jag är stärkande och uppbyggande och-jobbigt som fan.
Den här ryttaren ska ju utföra ett arbete och hästen ska jobba ett tag. Ganska korkat att pressa den till mer extrem samling då det inte är målet med tävlingen utan en väg att forma hästen till sin uppgift.

Har jag aldeles fel?


:love: :bow:

(tiotusentalsbokstäver)
 
Sv: Filmer på bra ridning

Jag tycker du är helt rätt ute.
Samling är ju inget självändamål heller. De här hästarna blir så samlade som uppgiften kräver.
Det är ju det som är så häftigt! :D

Skulle det krävas levad-samling för att klara uppgiften, så har jag i alla fall inget tvivel om att alla hästarna på filmen, skulle ha visat levad-samling!

Å andra sidan kan jag inte riktigt förstå hur man kan påstå att hästarna på filmen inte är samlade. Hur fasen man klarar såna banor på det viset med en avslappnad häst (se den nöjda blicken, den stilla svansen, mjuka balansen i nersättningen av hovarna, detaljerna?!) utan att ha samling, övergår mitt förstånd.
Men alla har vi olika glasögon på!
 
Sv: Filmer på bra ridning

Poängen med working equitation är väl att kunna utföra allehanda moment. Och för att kunna utföra dem perfekt måste hästen vara med ryttaren, stark och kunna både korta sig och öka blixtsnabbt.

Det känns inte ändamålsenligt att rida hästen supersamlat i galoppen och slösa energi om man inte måste. Att rida samlat tänker jag är stärkande och uppbyggande och-jobbigt som fan.
Den här ryttaren ska ju utföra ett arbete och hästen ska jobba ett tag. Ganska korkat att pressa den till mer extrem samling då det inte är målet med tävlingen utan en väg att forma hästen till sin uppgift.

Har jag aldeles fel?


Svarade du mej? Jag har inte sagt något om detta:confused: Jag har inte haft synpunkter på mer samling mm men spider84 hade det så kanske svarade du på fel inlägg?
 
Sv: Filmer på bra ridning

Jag måste ha missuppfattat hur man gör inlägg, känner mig helt korkad. Har kommenterat fel stackars person förr som gått i taket utan att jag förstod något.
Jag svarar längst ner och hoppas att det inte ska riktas till någon alls utan bara allmänt likssom...
 
Sv: Filmer på bra ridning

Jag måste ha missuppfattat hur man gör inlägg, känner mig helt korkad. Har kommenterat fel stackars person förr som gått i taket utan att jag förstod något.
Jag svarar längst ner och hoppas att det inte ska riktas till någon alls utan bara allmänt likssom...

Nu kanske du vet- men om det inte är specifikt till den du skriver när du trycker längst ner så skriv

kl = knapplån :idea: ;)
 
Sv: Filmer på bra ridning

håller med! Min syster har tränat för honom i snart två år, hänger med varje träning och tittar på och lär mig. Skall bli så kul när jag är klar med grundinridningen av mitt sto och kan börja ta lektioner själv!
 
Sv: Filmer på bra ridning

då hade ju jag varit världsmästare flera gånger om. :idea:

Inom vilken gren då? Trodde inte man tävlade i vad det nu heter, "Klassisk barock konst" :angel:

Jag är impad av att de kan rida med en lång stav över huvudet taget :D Jag som knappt kan sitta kvar på mitt djur :D
 
Sv: Filmer på bra ridning

Jag förstod nog egentligen inte heller vad som var så speciellt med de korta filmsnuttarna.. Hade gärna vilja sett lite längre snuttar för att kunna bilda mig en uppfattning!
Någon som vet ifall det finns filmer på Julio Borba när han rider? Nästa gång jag e på Clinic ska jag ta med mig filmkameran! ;) HAN är MIN idol!

Man får inte filma på hans clincis tyvärr (lite töntig regel men men). Har varit på två av hans clinics dpå jag själv övervägde att börja rida för honom , men då dog hästen :( . Nu rider iaf min bästa vän för honom och jag förstår mycket väl varför. En riktigt skicklig karl är det! Kan vara möjligt att man får filma på en vanlig träning ..vet inte. Fråga TwiggyM för det är hennes syster som är min vän:D
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 196
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
898
Senast: Lars L
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 468
Senast: Enya
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp