Film och musik

turbofling

Trådstartare
Snart är vi i Sverige på lite semester och då tänkte jag köpa med mig lite filmer och musik på svenska hem. Sitter och tittar lite på cdon men det finns ju hur mycket som helst att välja på.

Vad har ni (era barn) för favoriter?

Musik tänkte jag mig lite mer sånt som man känner igen från sin egna barndom (så jag kan sjunga med), kanske med rörelser till.

Film tänker jag mig inget speciellt men det ska framförallt vara för att Emilia ska höra svenska. Astrid Lindgren har vi flera men dom verkar Emilia vara lite för liten för än.

Emilia har precis fyllt 2 år.

Sv: Film och musik

Tuva är ju 2,5 år. Här är det nästan bara Astrid Lindgren som går hem.

Vi har en film med Bamse och en med Nicke Nyfiken också som fungerar ibland. Har provat att sätta på ice age och liknande men tror det blir för svårt att hänga med i dom filmerna för henne. Bilden ändras för snabbt och dom prtar med förställda röster så knappt jag ens hör vad som sägs.

Pettson och Findus! De är vältecknade med en massa detaljer, och inget hysteriskt tempo. Båda mina barn älskar de två filmer vi har. Sen tittar vi på en del japansk barnfilm (med svenskt ljudspår) också, mest Min granne Totoro.

Åh, en till som sonen var helt tokig i förra sommaren:
Mamma Mu - den är jättebra!

Sams första favoriter var nemo och pippi.

jag tycker mamma mu har massor av bra både böcker och musik med rörelser. jag gillar språket i dem mycket. gillar också pettson och findus, bra stories och fina teckningar (sven nordkvist heter han va? sitter med telefonen)

min kompis tvååring älskar Vem böckerna, filmer finns på svt play.

Isaac älskar fem myror och bullerbyn.

Och min absoluta favoritskiva, barn på nytt. har du spotify där?

Pettson och Findus! De är vältecknade med en massa detaljer, och inget hysteriskt tempo. Båda mina barn älskar de två filmer vi har.

:bow: Inte bara min dotter utan hela familjen älskar filmerna. De är så vacker tecknade och med bra musik dessutom och är man utomlands som vi var när hon var liten så får man hemlängtan av allt det svenska i dem med röda hus och kantareller. :) Visserligen visas filmerna i Tyskland också har jag sett men varför nöja sig med dubbat.

Bamse är ju den andra höjdargrejen och där du också kan känna igen saker.

Mora träsk tipsar jag om när det gäller musik och sedan förutom filmer/serier som redan kommit som förslag;

• Lilla spöket Laban
  • In the nightgarden
  • Tecknade Pippi ( mer uppskattat i Emilias ålder skulle jag tro )
  • Barbapappa

Svt-play kan ni se det från Österrike, det borde ju gå?

Övrigt ( tips för som som har )
Vi kan koppla vårat Playstation 3 genom trådlösa nätet och kan på så sätt kolla på svt-play på TV´n och välja vilket program man vill se när som helst. Det tycker jag är super :)

Senast ändrad:

Nisse (1 år +) älskar Nu ska vi sjunga 1 & 2. Inga rörelser till, men bra arrangemang och lätt att höra vad de sjunger. (Har en del andra cd med nyare sånger, men de är inte lika bra.)

Pettson o Findus låter bra, får vi nog också skaffa sen...

kl

Här var det först Mumintrollen som gällde, sen blev Teletubbies poppis (jag tycker att det är riktigt gräsligt dåligt, men My gillar det) och nu på sista tiden är det uteslutande Pippi som gäller (spelfilmen, inte den tecknade). My tittar på samma avsnitt ganska många gånger innan hon vill byta och titta på något annat (ser ett avsnitt varje kväll) och så leker hon det som utspelar sig i filmen hela dagarna.

Så här har det bakats pepparkakor på golvet, lekts "inte nudda golv" och så letar vi efter en spunk hela dagarna och leker att My eller någon annan har fått spunk och måste gå till doktorn. Det är faktiskt jätteroligt att se hur hon bearbetar det hon får se!

Annars tycker jag att du har fått bra förslag på filmer. Musik har vi massor av olika skivor. Astrid Lindgren favoriter är alltid skoj att lyssna på likaså Mora träsk.

//julia

jag har alla fyra teckade Pettson och Findus-filmerna och jag älskar dem allihop! Milton är fortfarande för liten för att titta på dem, men jag tittar gärna på dem.
Även Mamma Mu har så fina tecknade filmer. Vet inte om det är filmer förresten, har sett något avsnitt på tv och hoppas innerligt att de finns som film också =)

kl

Tack för alla tips :)

Kanske ska prova Astrid Lindgren filmerna igen, det är nu på senare tid som Emilia börjat intressera sig för att titta och sitta mer än 2 min.
En Pettson och Findus har vi, man kan inte hitta den. Misstänker att det är den som ligger inne i DVD spelarn, inte där den ska ligga i dvd´n utan i så vi måste skruva isär spelaren för att få fram den. :)

Mamma Mu tittade på svt play, det gillade hon så en sån ska beställas. Vi kan koppla datorn till tv´n men det blir väldigt dålig kvalité på bilden.

Funderade på en annan sak. Många filmer/serier finns här också. Tror ni att det kan bli förvirrande för Emilia om hon ser en sak på Tv på tyska och sen ser samma sak på svenska?

Sam var ungefär lika gammal när han började gilla film och jag minns hur skönt jag tyckte det var! :D

Nej, jag tror inte det förvirrar henne. Inte mer än när du pratar både svenska och tyska med henne (eller vad pratar du med din sambo?)

Jag och sambon pratar mest svenska med varandra, fast vi borde prata tyska så att jag lär mig fortare.

ah ok! Hoppas Sverige bjuder på trevliga människor och vackert väder så din sambo blir sugen på att flytta!

Vackert väder säger smhi att det ska bli iaf och bara trevliga människor ska vi träffa (mina släktingar och vänner) :)

Ang musik så har min äldsta tjej (3 år) en jättefin bok som heter hujedamig och 20 andra astrid lindgren sånger (eller nått sånt). Den är inbunden och har alla sångtexter samt noter. Med boken följde självklart en CD-skiva.
Den rekommenderar jag varmt.

Som film är ju spöket laban trevlig :)

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 662
Senast: Enya
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 484
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Pluggtråden
  • Secret Santa 2024