Film från schäferutställning

Sv: Film från schäferutställning

Jätteroligt att sitta och kika på de olika raserna och i mitt fall ffa de australiska terrierna.

Av förklarliga skäl fanns där inte med några jämtar eller finska spetsar :D

Ah, så långt tänkte inte jag... Du har rätt.

Tyvärr har jag inte sett insiders program om schäfer.. tittar så sällan på tv att jag missar när det väl handlar om hundar. :o

Vill du se filmen från Insider vet jag vart du kan få tag på den. PM:a om du är intresserad!

Vem har ansvaret för att domarna i utställningsringen dömer dessa schäfrar till champions osv?

Jag har alltid trot att det är SKK.

Sen är det ju up till uppfödaren att välja om man vill födda up en sådan hund, men om man vill ställa ut & har schäfer.
Så är det ju extriörschäfern som gäller, eller hoppa över utställningsbiten

Sen finns det ju brukskennlar, som inte alls går på dessa linjer.
Utan de gammla arbetande linjerna, där vinklarna är "friska"
& ryggen rak & fin.

Men dom vinner inget i en utställningsring, varför?

SKK bestämmer väl bara över Sverige? Sen kan de säkert påverka andra länder också, men FCI måste väl vara de som bestämmer över alla länder?

SKK bestämmer väl bara över Sverige? Sen kan de säkert påverka andra länder också, men FCI måste väl vara de som bestämmer över alla länder?

Det kan nog vara så till viss del, då vi har utländska domare som dömer i utstälningsringaran i Sverige.

Men Skk är ju den organisation som står för sverige.
& som jag mfl upfattade Skk på insider är det inget fel på extriör schäfern & då tyckte dom ju att det är ok.

Jo, jag såg också Insider och höll på att få slaget över att SKKs:s vd (?) bara kunde sitta där, titta på Grim och repotagen om utställningsschäfer och inte tycka att det var något fel?!?

Ja vems fel är det? Och vad är problemet? Som jag ser det, ägare av en sk bruksschäfer är det största problemet att schäfern så som den förordas enligt rasstandarden är på väg att försvinna. De som satsar exteriört satsar på en extrem exteriör med övervinklade hundar som har alldeles för snävt mellan fram och bakbenen och är vingliga bak. Registrerar utomlands för att kunna använda föräldradjur med hd fel osv. Domarna skiter fullständigt om det är friska hundar de har framför sig. Så där är det ju både uppfödare och domare som är stor skuld till dessa övervinklade ofta hd-belastade hundar.
Sen är ju faktiskt inte bruksuppfödarna inte så mycket bättre, visst de vill ha friska hundar men lyckas de? När man kan tok-avla på en "bra" hane utan att stanna upp och kolla vad han egentligen lämnar efter sig. Sen får ju hundarna se ut hur som helst, inte heller rätt tycker jag. Sen hundköparna, som nöjer sig med vad som helst. Visst schäfern är världens mest populära hundras - idag, misstänker att det kommer att ändras. Polisen vill helst ha schäfer, men det är så svårt att få tag i friska hundar så de väljer Mallen i stället, det enligt dem näst bästa alternativet.
Vi i schäfer-världen bär faktiskt tillsammans ansvaret för hur schäfern utvecklas. Köp inte en schäfer efter övervinklade föräldrar - ja då slutar de avla på dem, för vad som än påstås så är det som alltid en enda sak det handlar om i slutändan - PENGAR. Ok, Rom byggdes inte på en dag, men man kan inte skylla på någon annan....

Det är lätt att sitta här och skylla på domarna ssk och hund ägarna.
Om du är intresserad av utställning så måste du ju ha en schäfer som ser ut så,annars kommer du ingenstans.Och som domare är det säkert inte lätt,men man frågar sig hur det kommer sig att en sån hund premieras för den är ju långt i från ras standarden.
Frågan är väll egentligen vad ska men göra åt det och hur.

Tittade på filmen och tycker att schäfrarna ser ut att ha alldeles för långa senor som inte håller ihop dem. Ser inte roligt ut. men varför har rasen blivit så här? Det måste ju finnas en efterfrågan på dessa hundar. Annars skulle de ju aldrig ha avlats fram. Och om nu bruksschäfern är den som efter rasstandard är den rätta så förstår jag ännu mindre att dessa hundar med gummiben finns. :confused:

Jag har sett den här filmen förut och kan säga samma sak nu. Det är hemskt att se dessa fina hundar avlas sönder på detta viset. Syftar alltså på schäferhunden som var en himla fin hund förut. Men så länge det finns en marknad för det så kommer det att fortsätta.

Tittade på filmen och tycker att schäfrarna ser ut att ha alldeles för långa senor som inte håller ihop dem. Ser inte roligt ut. men varför har rasen blivit så här? Det måste ju finnas en efterfrågan på dessa hundar. Annars skulle de ju aldrig ha avlats fram. Och om nu bruksschäfern är den som efter rasstandard är den rätta så förstår jag ännu mindre att dessa hundar med gummiben finns. :confused:

Ja, det är många som undrar..Varför finns raser som engelsk bulldogg med flera? Jo för att det finns ett sjukt ideal bland vissa människor som bara ser till sig själva och sina egna behov av leksaker istället för att tänka på vad som främjar hunden.

Usch det såg inte trevligt ut. Jag satt och tittade igenom de flesta raser och kom att tänka på att det var int emånga hundar som såg speciellt glada ut i ringen. Många såg verkligen uttråkade ut och jag började fundera på hur roligt hundarna egentligen tycker det är med utställning? Hur märker ni att era hundar verkar tycka det är att åka på utställningar?
( förlåt för trådkapning)

Liknande trådar

Övr. Hund Finns en schäfertik i mitt område, ja den bor till och med i huset jämte mig och vi stöter då på varandra jämt känns det som. Min hund...
Svar
13
· Visningar
2 112
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag fick ju i somras reda på att schäfern har spondylos och har inte märkt något direkt i träningen (någon enstaka gång efter hård...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Idur
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 233
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Jag har en tax på 5 år som inte går att ha lös, han får enorm jaktinstinkt och bara springer iväg och blir helt blockerad. Så tyvärr...
Svar
2
· Visningar
5 863
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka