Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ah, så långt tänkte inte jag... Du har rätt.
Tyvärr har jag inte sett insiders program om schäfer.. tittar så sällan på tv att jag missar när det väl handlar om hundar.![]()
Vem har ansvaret för att domarna i utställningsringen dömer dessa schäfrar till champions osv?
Jag har alltid trot att det är SKK.
Sen är det ju up till uppfödaren att välja om man vill födda up en sådan hund, men om man vill ställa ut & har schäfer.
Så är det ju extriörschäfern som gäller, eller hoppa över utställningsbiten
Sen finns det ju brukskennlar, som inte alls går på dessa linjer.
Utan de gammla arbetande linjerna, där vinklarna är "friska"
& ryggen rak & fin.
Men dom vinner inget i en utställningsring, varför?
SKK bestämmer väl bara över Sverige? Sen kan de säkert påverka andra länder också, men FCI måste väl vara de som bestämmer över alla länder?
Jätteroligt att sitta och kika på de olika raserna och i mitt fall ffa de australiska terrierna.
Av förklarliga skäl fanns där inte med några jämtar eller finska spetsar![]()
Det finns ju fortfarande ett stort antal kvar av den äldre varianten.Syftar alltså på schäferhunden som var en himla fin hund förut.
Tittade på filmen och tycker att schäfrarna ser ut att ha alldeles för långa senor som inte håller ihop dem. Ser inte roligt ut. men varför har rasen blivit så här? Det måste ju finnas en efterfrågan på dessa hundar. Annars skulle de ju aldrig ha avlats fram. Och om nu bruksschäfern är den som efter rasstandard är den rätta så förstår jag ännu mindre att dessa hundar med gummiben finns.![]()
Det finns ju fortfarande ett stort antal kvar av den äldre varianten.
Man skulle främjat aveln på dom!