Film från schäferutställning

CA

Trådstartare
Kikade på denna filmen:
http://www.westminsterkennelclub.org/videos/largeplayer07.html?xml=wkc2007.xml&video=herd|germshep

Vad obalanserade hundarna verkar vara i bakbenen!
Hundarna vinglar en hel del efter att de sprungit och ska ställas upp.
Är det vanligt eller? Kan inte minnas att jag sett något liknande hos de bruksschäfrar jag sett på tävling.

Den hunden som fick BIR tycker jag gick väldigt konstig, som om varje steg var en enorm kraftansträngning :crazy:

Dessa hundar är långtifrån de mest extrema, men såhär tycker inte jag att schäfern ska röra sig. Dessa såg ut att knappt kunna gå, ännu mindre klara en dag i skogen!

Senast ändrad:
Sv: Film från schäferutställning

Nu har jag inte helt koll på hur en schäfer ska röra sig enligt rasstandarden, men tycker absolut inte att vinnarhundens rörelser såg hälsosamma ut... :crazy:
Och ska hundarna verkligen vara kohasiga bak..? Det såg ju ut som om benen skulle vikas ihop på flera. (kanske därför vissa hundar satte sig ner?)

Förresten, vilken härlig hemsida :D Hur hittar man sådana?
/Red_chili, som direkt efter schäfervideon övergick till att glo på salukis..

Senast ändrad:

Det är hemskt att se.
Jösses, dom kan ju inte gå, trampar ju igenom.
& SKK tillåter att dom ska se ut så där :confused:

Det var inte SKK som hade den där utställningen, så inget ont om dem i denna tråd.

"The Westminister Kennel Club" står det högst upp i fönstret ;)

Det var inte SKK som hade den där utställningen, så inget ont om dem i denna tråd.

"The Westminister Kennel Club" står det högst upp i fönstret ;)

Spelar ju ingen större roll vem som håller i just denna utställning, det är ju så här extriörschäfer ser ut & det är ok för SKK.
Såg du Insiders program om just sådana extrema saker, bla schäfer för & nu?
Har även varit på en del utställningar & det är ingen rollig syn att gå förbi schäferringen.
Eller se dom i samhället, fins riktigt sunda schäfrar.
Med bra vinklar & raka ryggar mm.

Ah, så långt tänkte inte jag... Du har rätt.

Tyvärr har jag inte sett insiders program om schäfer.. tittar så sällan på tv att jag missar när det väl handlar om hundar. :o

Ah, så långt tänkte inte jag... Du har rätt.

Tyvärr har jag inte sett insiders program om schäfer.. tittar så sällan på tv att jag missar när det väl handlar om hundar. :o

Ja jag vet va du menar :idea:
Jag brukar aldrig hinna se på Tv, men hade sån tur så jag blev upringd av en kompis när det höll på, insider.
Så jag såg det, la ner allt jag borde gjort. hehe

Men åh, varför har inte jag någon sådan kompis? :mad:

Någon med koll på tv-programmen kanske kunde starta en tråd som får bli nålad här i forumet, där man kan skriva i när det blir hundar på tv?

Spelar ju ingen större roll vem som håller i just denna utställning, det är ju så här extriörschäfer ser ut & det är ok för SKK.
Såg du Insiders program om just sådana extrema saker, bla schäfer för & nu?
Har även varit på en del utställningar & det är ingen rollig syn att gå förbi schäferringen.
Eller se dom i samhället, fins riktigt sunda schäfrar.
Med bra vinklar & raka ryggar mm.

Sen tycker jag i för sig att det inte bara är SKK's ansvar att få fram sunda hundar utan mycket beror ju på vad uppfödare väljer för avelsmaterial och vad man fokuserar på i sin avel. Tyvärr har det gått för långt när det gäller en hel del raser, men för att rätta till prolemet måste ju alla jobba mot samma mål, dvs uppfödare, domare osv.

Sen så länge vanliga Svenssons (som inte har intresse för att träna) vill ha en schäfer utan att inse att det är en brukshund så finns det också en marknad för schäfrar som inte är modell aktiv hund utan bara ser ut som en schäfer utanpå. Vilket också bidrar till den aveln. Tillgång och efterfrågan (tyvärr).

Vet du inte att SKK är roten till allt ont inom hundaveln?

Rasklubbar och uppfödare har ju inget som helst med rasernas utveckling att göra :smirk:

Nej men helt ärligt SKK borde ju främja sund avel och därför sätta upp lite fler avelsregler....

Sedan att uppfödare/rasklubbar har jätte stor del i det hela betyder ju inte att SKK kan svära sig fria?

Kan Rasklubbar sätta regler för aveln föresten?

Ja precis, det är ju ändå SKK som sätter reglerna för avel & även utbildar utställningsdomarna & en "bruks"schäfer VS en "extriör"schäfer har inte en chans.
Så jag tycker nog att Skk har ett stort ansvar.
Är ju huvudorganisationen för hunderiet överhuvud taget i Sverige.

Sen håller jag med att givet så är det "extriör"uppfödarna som gör jobbet sen & det måste ju dom ta ansvar för.

Sen så länge vanliga Svenssons (som inte har intresse för att träna) vill ha en schäfer utan att inse att det är en brukshund så finns det också en marknad för schäfrar som inte är modell aktiv hund utan bara ser ut som en schäfer utanpå. Vilket också bidrar till den aveln. Tillgång och efterfrågan (tyvärr).

Jo då, jag håller med.
Men samtidigt måste vi ju även se att de problem som över lag fins med schäfer & agresivitet.
Så är det räddagresiva hundar, som den extriöra schäfern faktiskt under lätta omständigheter blir.
(pratar inte om

Jag tycker att det är fruktansvärt att se de här hundarna som är så vinkalde bak att de inte kan röra sig normalt :cry: En annan sak som slog mig var att ringarna var väldigt små, jag skulle aldrig kunna visa min flattar i en så liten ring :crazy:

Visst är det så.. Blir bara lite less ibland på att skk framställs vara de som styr aveln, när det i själva verket är uppfödare och rasklubbar som sätter ribban i mångt och mycket.

Förresten, vilken härlig hemsida :D Hur hittar man sådana?
/Red_chili, som direkt efter schäfervideon övergick till att glo på salukis..

Sökte efter videos och bilder på showschäfrar så snubblade jag på något sätt över denna :)

Vem har ansvaret för att domarna i utställningsringen dömer dessa schäfrar till champions osv?

Jag har alltid trot att det är SKK.

Sen är det ju up till uppfödaren att välja om man vill födda up en sådan hund, men om man vill ställa ut & har schäfer.
Så är det ju extriörschäfern som gäller, eller hoppa över utställningsbiten

Sen finns det ju brukskennlar, som inte alls går på dessa linjer.
Utan de gammla arbetande linjerna, där vinklarna är "friska"
& ryggen rak & fin.

Men dom vinner inget i en utställningsring, varför?

Liknande trådar

Övr. Hund Finns en schäfertik i mitt område, ja den bor till och med i huset jämte mig och vi stöter då på varandra jämt känns det som. Min hund...
Svar
13
· Visningar
2 112
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag fick ju i somras reda på att schäfern har spondylos och har inte märkt något direkt i träningen (någon enstaka gång efter hård...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Idur
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 233
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Jag har en tax på 5 år som inte går att ha lös, han får enorm jaktinstinkt och bara springer iväg och blir helt blockerad. Så tyvärr...
Svar
2
· Visningar
5 863
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka