film/foton på körningen

Sv: film/foton på körningen

Jag tyck att selen ser lit stor ut. Rut.

Hej och tack!

Hon är tretton i sommar och vi har kört in henne i sisådär fyra, fem år någonting! Vi har gjort det själva och har likt dig haft lite problem med utrustningen, den har vi skaffat allteftersom och "modifierat" efter behov! Vi är inga stressade typer så hon är mycket markarbetad och tömkörd. Lite då och då har vi kopplat lite olika åkdon bakom henne och det har hon alltid klarat med bravur, men det är inte förrän i höstas vi fick tag i en bra rockard. Så sedan i höstas anser vi henne vara inkörd.

Vi har problem med att hon blir för hög i formen och går emot tömmen när hon blir lite het, och det är rätt ofta. Det är nog därför jag blir så imponerad av din häst som går med så fin eftergift i nacken och trampar väl under sig!

Vår målsättning är därför inte att tävla dressyr, utan att skola om henne till travponny:rofl:

Sedan detta om att köra islänning. Jag tror att det är jättebra att varva. T.ex: min är fyrgångare och lite springig och hon hamnar lätt på framdelen och fyrsprångsgallopperar i 190 km/h när vi tränar fattningar, men hänger vi något bakom henne så höjer hon ryggen och skottar in bakbenen långt under sig och galopperar långsamt, runt och tretaktigt! Dessutom har vi det så kul när vi leker, arbetar, kör och rider, allt i en salig blandning:D

Hälsningar Jenny och Litla

_L_ skrev:
Du spänner draglinan i spännet på lokan!

Jaså :eek: Är det så?
Vi har en parloksele från kronan, omgjord så det passar vår islänning. På den selen är det spännen där man fäster draglinorna (jättefina i läder), och dessa spännen sitter i samma position där man fäster skacklarna, dvs där däckelen och remmen från lokan möts. Skall vi hellre fästa draglinorna i lokan och skacklarna i spännet/ringen?

Hälsningar Jenny

Jag skulle tro att spännets bygel håller för det :)
Jag har mina draglinor direkt till lokan, har iof inte kört sen i sommras, men då fungerade det ju utmärkt!
Bild
Körningen fungerar ju bäst när draglinor/svängel drar vagnen, bakselen bromsar och skaklarna är till stryningen! :)

På bilden har jag en baksele, gjord av en bakåtvänd kortbrösta för trav i full strl! Billigt och fungerar mkt bra till lättare motions körning! :D
Jag vände jag på spännena och satte dit en extra rem iof :smirk:

Har du några bilder på ditt ekipage/häst/sele?

/Lisa

Ja du har en loksele fast det är spännen på draglädren?
Skakel och draglina sätter du i samma ring?
Man får ju alltid rak draglinje om man har draglinan direkt till loken!
Samt skakel o draglina slipper krocka och trängas i dragringen :D

/Lisa

Nämen åh tack! Vilken aha-upplevelse du gett mig!!!:bow: Och suverän bild dessutom! Jag blir alldeles till mig...

Måste erkänna att vi kör inte med draglinor när vi kopplar henne för rockarden, linorna använder vi till allt annat skoj. Bilder har jag inga bra där man ser sele och anspänning men jag skall nog försöka ta några till helgen om föret blir bättre. Än en gång, tack! Snart blir det svängel och baksele på vårt ekipage och då får vi väl lägga travplanerna på hyllan;)

Jenny och Litla

Hej igen! Nu har jag ordnat en bild i a f på Geisli som jag kan visa här, i full mundering!

Draglinorna är fortfarande provisoriska, därför det sitter ett rep virat kring skakeln.

Fick ta bild själv, så jag har ingen i rörelse än, men det kommer!

Håll till godo, å alla kommentarer är välkomna!

L? ;)

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1628355.html

Har du LUDD på lokan? haha Härligt!

bakselen ser tight ut...och kan du få upp skakeln lite till eller tar det stopp där?

Hihi! Ja, har ludd på lokan bara för att lokorna hade så dålig stoppning. Inga lösa välstoppade bossor som det är på de bra arbetsselarna, utan bara lite knölig stoppning under tunnt skinn fastspikad PÅ lokan. Har under luddet virat ett suveränt mjukt isoleringsmaterial som dämpar tryck bra och TEJPAT med silvertejp direkt på lokan. Skitfult, därför lite finare med ett par vrängda fårskinnsrocksärmar på... Plus att fårskinnet skyddar isoleringsmaterialt från att bli perforerat/skadat.... *duckar för skällsord typ: jävla hemmabyggare eller nåt* ;-) Inte från dig snigelfarmor alltså, utan från allmänheten som tycker att man enbart ska ha proffsgrejer...

Tvekade först inför att ha ludd på då jag aldrig sett det förut, och jag tänkte på friktionsrisken osv. Men nu är han ju vinterlurvig så han är skyddad från skav av sig själv, får se hur det funkar till sommaren. Men då kan jag hitta på nåt liknande fast i slätt skinn i så fall (slakta en gammal skinnjacka?? ;-))...

Bakselen är inte så tajt egentligen, det är gott om utrymme när han rör sig. 1-2 nävar bak låret. Nu är rockarden något framskjuten. Syns på skackelhållaren som pekar lite framåt.

Det tar stopp på selen vad gäller höjning av skacklar, men skackelhållarna är ju lite långa. Dessutom så lättar rockarden nog snart vid högre "höjder". Men vad tycker du jag skulle vinna om jag höjer skakeln? *nyfiken* Kanske går att ordna om goda skäl finnes.

Senast ändrad av en moderator:

haha, det är bara snyggare med högre skakelfäste än draglinor :)

Diggar hemmafixare, och jag diggar fortfarande luddet!!

Härligt! Angående hemmafixare alltså och att du gillar mitt ludd! :bow: :) Problemlösning är skoj!

Tror det var av dig jag lärde mig hur jag kan fästa en svängel i sulkyn med hjälp av ett kobindsle! Har praktiserat detta Snigelfarmor-knep på både rockarden och miniminisulkyn. Började med att fästa bensnören å andra resårspännbandstyper i ändarna för att stabilisera svängeln, men vid körning hittills så upplever jag inte att det svänger såpass att de verkligen behövs ens vid trav, så jag har tagit bort dem. Har väl inte så vidlyftiga rörelser på mina hästar kan jag tro... :bump: Fast jag har ju inte galopperat än då förstås... :bump: :bump: :bump:

Ang högre skakelinfästningar så kan jag se en fördel (tror jag), och det vore väl att vid svängande så skulle skakeländarna kanske peka högre och mer "förbi" bogarna - istället för rakt in i dem som vid lägre infästning??

Men nu kör inte jag som en blådåre i svängarna utan skrittar mest. Och killen kan gå på snedden (kryssar benen) när det gäller U-svängar så vi klarar oss bra såhär. :)

Jag såg ju den bilden å har undrat vad du har gjort med loken! :D
Bakselen var ju inte så tight som det ser ut, då är det bra.
Draglinjen rak.
Ser lite roligt ut, med vad är det, resten av draglinan?
Lindad runt skakeln, det kan nog vara en säkerhets risk om det skulle lossna :eek: åtgärda bums :rofl:
" Hmps vilken hemmabyggare... :mad: " *rynkar näsan*

Haha nej jag :love: hemmabyggen!
Själv är jag expert ala hemmabyggare och jag framstår nog allvarligare än vad jag eg är! :o :D
Det är roligt att göra själv och det blir ju allra bäst då! ;)
Att köpa en sak å bara låta den passa som den är, går inte, lite måste man göra om den :D

/Lisa

_L_ skrev:
Ser lite roligt ut, med vad är det, resten av draglinan?

Draglinan är ett polyester rep som min sambo haft till båten tidigare, å jag ville inte kapa den i bitar förrän jag bestämt mig för vilken sorts draglinor jag ska ha. :p

Själv har jag ju en lite mjukare variant på nylonband till draglinor på shettisvagnen (fd hundkoppel) :D

/Lisa

Hähä, jag gjorde Geislis första träns av ett (nytt) hundkoppel. Det är fortfarande mitt favoritträns! :D

Tror att jag kommer göra draglinorna av samma sorts nylonband (har en hel rulle) som jag gjorde till Ragnar, måste bara till Granngården å köpa taggspännen som används till kogrimmor! ;) De fäster helt suveränt i mina nylonband som är lätt ribbade till strukturen, så jag behöver inte använda sölja och bränna fula hål i bandet, eller skarva med läder någonstans. :idea: :banana: Å sen använder jag typ "snabbspännen" eller uppbindningshakar för typ kor att fästa i dragringen med...

Är det detta som kallas "sunt bondförnuft"?? ;) För nog är Ko-grejer bra användbara när man tänker efter.... :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Ja ko-grejer har man faktiskt mkt nytta av! :)
Bindslering, karbinhakar, spännen, bultar, mm

Aha Regges draglinor är i nylon! Därav den olika färgen! :)
Ja jag köpte börjes billiga draglinor först, men dom var så trista.
Och när jag fick se hundkopplen, svarta med en lila rand i mitten kunde inte jag hålla mig! :D
Jag vill ha spänne med torne/nål så man kan ställa in exakt lika på båda sidor :smirk:
Vad är "taggspännen"? Är det sånt här?
Ja sölja är ju som jag kallar det "spänne med torne/nål" :D

/Lisa

Japp, nylon fick det bli på draglinorna. Blir de smutsiga är de ju bara att slänga in i tvättmaskinen! :idea:

Taggspännen är liknande det på bilden, fast i mitt fall fyrkantiga och med Taggar på insidans utkanter så att materialet hindras att glida bättre. Sitter som berget ihop med mina band. Å nog kan jag ställa in exakt lika med dessa, men det gör jag ju inte varje gång jag kör. Använder ju snabbspänne när jag spänner för.

Bra du kopplade Torne/Nål till mitt begrepp Sölja, för jag blev lite ställd där ett tag å tänkte VAD? Ett beslag jag inte begriper vad det är, hur är det möjligt...?! :eek: ;) :D

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Körning jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal) och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till...
2
Svar
22
· Visningar
2 568
Senast: -Catherine-
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 372
Senast: Ingela_S
·
Körning Jag har en gammal flakvagn som jag kör med till vardags. Egentligen vill jag fästa skaklen högt men det fungerar inte med de skaklar som...
Svar
5
· Visningar
2 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka