film/foton på körningen

Gullan86

Trådstartare
hej!
Nu har jag äntligen fixat lite film på pållen framför vagn när han drar, vet ju inte om lokselen sitter som den ska, allt annat för den delen heller.
men jag vet inte hur jag ska lägga upp filmen?!

har bara skrittbilder än sålänge med det kommer mera:banana:

här kommer iaf lite bilder från filmen + lite andra bilder, alla som vill får påpeka och komma med tips.
1584023.jpg

http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01560000-01569999/big/1568372.jpgdrar vagnen

bilderna är liteo o-ordning men ja hoppas ni kan uttala er lite om hur han drar, hur han går lite och så, om det är på rätt väg.
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01580000-01589999/big/1584030.jpgtar i och drar
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01580000-01589999/big/1584024.jpgkör lite;)
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01580000-01589999/big/1584026.jpgser mer avslappnad ut.
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01580000-01589999/big/1584022.jpgmen vad tusan gör han här? har han fel dragteknik eller samlar han sig extremt mkt eller haha:crazy:
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01580000-01589999/big/1584021.jpgdenna bilden då haha vet i tusan vad han gör vet ni? det är en liten backe men han har fel teknik va eller? ser ut som att han lättar fram och inte lägger sig i selen för att dra eller ska det se ut såhär?
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01580000-01589999/big/1584020.jpgo här blev det normalt igen ganska iaf haha.

här är ett annat moment där man ser hur mkt han tar i med bakbenet/kliver över...hm ja lite kan man kanske se.
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01580000-01589999/big/1584018.jpg

nej nu vill jag ha lite hjälp på hans utselning(om det syns)verkar den sitta bra/han kunna dra bra med den? och hur hela ekipaget verkar + hur han går vet ej om jag är på rätt väg.

Sv: film/foton på körningen

Han går fint tycker jag :smirk:
Annars lite för mörka bilder för att säga nått om selen, men jag vet ju vad du har och det funkar väl bra eller hur? :D

/Lisa

Jättefin pålle du har, ser ut som om han kunde gjort sig på en dressyrbana med vagn efter, ska ni ut o tävla nåt?

/jenny

Det är lite störande med dragline tamparna som hänger :D
Sätt på en gummisnodd det funkar som slejf.

/Lisa

Grattis Gullan! Nu är vi två som är ute å kör islänning! Kan inte uttala mig om hur det ser ut, men jag delar din körglädje...:banana:

Va fin han är bakom vagn!!!
Jag tycker han ser mycket finare ut bakom vagn än riden, du har jobbat mycket på körningen? :love:

oh va glad jag blir då thihi...ser det fint ut alltså va roligt att höra han har precis börjat att kunna jobba rätt i körningen detta är typ första gången han gick någorlunda bra.
men det bliderna jag skrev att jag tycker han går konstigt vad gör han där igentligen?

tack ennu en gång thhi...

och de tamparna ja haha vet ser dumt ut smart med gummisnodd men ja tror ja måste sy in dom alltså för jag har på innersta hålet trots att de är i ponny str hade kunnat ha shettis haha. nåt smart sätt att sy in dom på?

snigelfarmor skrev:
Jättefin pålle du har, ser ut som om han kunde gjort sig på en dressyrbana med vagn efter, ska ni ut o tävla nåt?

/jenny

oj tack va kul att du säger så blir jätteglad...tror du han kan göra sig på en dressyrbana? kan man förresten tävla enbart dressyr eller måste man tävla alla 3grenarna?

tycker du utrustningen ser bra ut då? trots icke fjädringen:devil: :rofl:

oh tack tack tack visst är det kul att köra islänning underbar, du måste ju lägga ut lite bilder ju ni är så fina ju...
går det bra förresten?

_saga_ skrev:
Va fin han är bakom vagn!!!
Jag tycker han ser mycket finare ut bakom vagn än riden, du har jobbat mycket på körningen? :love:

oh tack så mkt jasså det tycker du hehe förklara dig *fniss* har du kollat gångartstården på länge har lagt ut nya ridbilder där..
han har förbättrats avsevärt nu på sistone alltså han har börjat gå riktigt bra i form nu med.
har faktiskt inte kört så himla mkt med han men det blir kanske en liten kör stjärna av han haha...någon som vet om en islandshäst kommit långt inom körsporten någång?

Ska försöka fixa foton endera dagen! Ja, det går framåt och vi båda tycker det är så kul! Ska ner å köra honom nu, så jag får ila..

På alla bilder jag ser är han framför vagnen :angel:
Kanske skulle hyra "Fem myror" :devil:

Han ser jättefin ut, Gullan :d Kul att ni äntligen kommit så långt, efter allt kämpande med selar!

Lotta

Ja du vill inte ha draglinorna ända fram till spännet på lokorna? :D

Ja vad han gör är väl att han arbetar med rygg o bakben :smirk:
Tok, inte behöver han lägga sig i selen o dra! :D
Men han drar ju och arbetar med rygg och bakben men i en högre form än en häst med tungt lass.
Jag kan ha fel, samt en bild är ju bara ett ögonblick :smirk:

/L

Geisli:
jaha va roligt väntar med spänning filma som jag gjort och klipp ut bilder av det mkt lättare då kan man få exakt den moment man vill.
har filmat med en digitalkamera bara mkt enkelt.
gick det bra att köra idag då? hur ofta/länge kör du?
din pojke e ju lika gammal som min va? när fyller din 6?

Fia-Lina: haha hm okej nej bakom vagn det är jag det.
men det där om hyra myror???

tack jo det känns skönt nu efter allt krongel...men mkt har jag lärt mig under vägen riktigt kul och det mesta tack vare er här på buke.
jo det gick så snabbt helt plötsligt först höll ja på om leta sele + körde in han och nu har jag hela kittet helt plötlsigt...haha...tiden går snabbt när man har roligt.

_L_:

hehe nja kanske nån gång i framtiden haha än sålänge vill ja inte klippa isönder selen...förresten på tal om det är det någon nackdel när lokselen(som de flesta gör) sitter ihop med däckeln lixom det är ju det som skitselebröstor gör varför är det accseppterat på lokselar?

haha shit vilken bild de i släden håler ju på att vippa nästan haha.
näe så tungt blir det nog inte men han har rätt teknik då min lilleman?

haha jo jag anade att han jobbade rätt mkt trodde inte det såg så "bra" ut jag tycker man riktigt ser hur han är högre vid manken och lägre vid korset han sänker det på nåt sätt skulle han tölta så samlad och i den formen skulle han nog ha riktiga benlyft haha...och han som naturligt är framtung och lite överbyggd.....ja man blir förvånad;)

jag har hört av en islandshästryttare att när man kör hästarna så får de mest påskjut inte så mkt bärande är det rätt?
kan man sammla hästen lika bra framför en vagn som när man rider eller kanske t.o.m bättre?
vad ska man igentligen tänka på så hästen inte bara springer på med bakbenen och drar sig fram med frambenen och är jätteframtung?

är rädd att de ska bli så men det blir de kanske inte...tror många jag känner är negativa till körning kanske beror på att man inte kör islandshästar så ofta.

okej högre form...tycker du det är en för hög form att gå i för en unghäst? men bara han får med sig bakbenen och ryggen väl?

va kul att ni svarar:)

Gullan86 skrev:
Geisli:
Fia-Lina: haha hm okej nej bakom vagn det är jag det.
men det där om hyra myror???
Jag kan tänka mig att med där förklaras det vad som är framför och bakom... _saga_ kanske skulle behöva en genomgång med det... :angel: :rofl: ;)

Jo, Magnus, Brasse och Eva förklarar mycket om sådant som framför/bakom, högre/lägre, här/där osv i barnprogrammen "Fem myror är fler än fyra elefanter"! Det var bara som jag var spydig, alltså! :smirk:

Lotta

haha okej på så vis var så liten när jag såg den barnprogrammet fatta nog inte va de sa *asg*

Gullan86 skrev:
Geisli:
jaha va roligt väntar med spänning filma som jag gjort och klipp ut bilder av det mkt lättare då kan man få exakt den moment man vill.
har filmat med en digitalkamera bara mkt enkelt.
gick det bra att köra idag då? hur ofta/länge kör du?
din pojke e ju lika gammal som min va? när fyller din 6?

Ja just det, man kan ju filma med digitalkameran också! Sambon får hänga med ut å plåta helt klart. :)

Idag gick det sådär, han stannade tvärt hela tiden som om det var nåt som inte var bra, så jag fick kollat å ändrat och donat med sele och förspänning ett antal gånger. Slutligen så fick han knalla rundan klart oavsett vad han tyckte, för jag hittade inget fel på honom eller selningen. Ska använda svängel nästa gång!!! Får sno ardennerns sålänge, innan hans egna blir svetsad. Lovar oss själva det!:bow: Måste :D varit det han sa till mig, för han gav mig blickar som om "du MENAR inte att jag ska dra nu, du KAN inte vara allvarlig?!" :o Och han är verkligen inte den som inte gör det jag begär, så här måste jag vara lyhörd.

Har precis börjat köra nu igen efter hälta p g a stengalla. Men ska börja köra i a f varannan dag. Eller varje om det känns ok. Vi tar en så kort runda, kanske 2 km, så det borde inte bli för mkt. Längtar efter att han ska bli mer rutinerad så vi kan ut å åka utanför den trygga rundan.

Japp, han är 6 år, fyller 19 maj.

Senast ändrad av en moderator:

Geisli skrev:
Grattis Gullan! Nu är vi två som är ute å kör islänning! Kan inte uttala mig om hur det ser ut, men jag delar din körglädje...:banana:

Tre! Vi kör oxå islänning även om hon liknar ett russ;) . Jag tycker det ser fint ut Gullan, tänk om min kunde gå så fint!

Hälsningar Jenny och Litla

oh va roligt en till kan vi inte bilda klubb....spännande vet ni om det finns islandshästar som tävlar i körning jag har aldrig hört talas om det iaf?!

visa bild på din fina då jag tycker inte det liknar ett russ på bilden du har där iaf..söt.

va snäll du är din går säkert "så fint" haha min är ju nyss inkörd det han går är inte juh vi har ju knappt kommit igång..

tycker ni min ser tjock ut? bra med andra som ser bättre.

va roligt att det är fler som kör hur länge har din vatt inkörd då har du gjort det själv? hur gammal är hon? du har nog enda stoet hittils Grattis;)

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Körning jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal) och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till...
2
Svar
22
· Visningar
2 568
Senast: -Catherine-
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 372
Senast: Ingela_S
·
Körning Jag har en gammal flakvagn som jag kör med till vardags. Egentligen vill jag fästa skaklen högt men det fungerar inte med de skaklar som...
Svar
5
· Visningar
2 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka