Fil, paraffinolja, probimin

Apollo

Trådstartare
Har en fång häst som just nu står på box, Har fått vet.råd att ge henne parafffinolja. Men hur mycket ska jag ge? Och hur ger ni oljan?
Har även köpt på mig Probimin. Kan man blanda detta med fil? I så fall vilken fil är bäst. Eller tar denna blandning ut varandra?

Sv: Fil, paraffinolja, probimin

Ang paraffin vet jag inte men Probiminet hade jag inte blandat med fil. Mjölkprodukter är inte naturligt för hästar. Lite betfor kanske. Om du inte vill ha med melass så skölj den eller köp Kwikkbeet ifall hästen äter det.

Ge fil till vuxna hästar är nog inte så klokt, speciellt inte fånghästar.
Föl/ unghästar producerar själva det enzym som bryter ned Laktoset i mjölkprodukter. Vid 4 år slutar denna produktion helt och alla vuxna hästar är intoleranta mot laktos. Så jag skulle inte våga ge det till en fånghäst som redan har en tarmstörning.

Vill du blanda probiminet med något skulle jag ta "avslagen" betfor eller någon näve blöt lusern.

Själv har jag de senaste gångerna gett bakjäst blandat med avslagen betfor till min shettis som tyvärr har haft flera fånganfall. Har provat de flesta magprodukterna på marknaden men bakjästen har visat sig överlägset bäst.

Ang parrafffiniljan så hade det väl varit enklast om veterinären slangat i hästen denna. Få i så stora mängder som behövs annars kan ju vara svårt, även om det blandas med något...

Senast ändrad:

Tack till båda, nån näve betfor kan jag ju blanda Probiminet med. Paraffinoljan var ju mest för att hålla igång magen, nåt annat knep för att hålla igång magen på en häst med boxvila.

Brukar hästen få förstoppning? Annars ingen poäng med paraffin. Det bör inte heller ges under en längre period eftersom det hindrar upptaget från tarmen (och äwen en fånghäst kan behöwa lite näring...). Ska det ges så är det i litrar och inte matskedar!

Jag har alltid gett mina boxhästar ordentligt med grovfoder-fri tilllgång(fånghästen ett hö med så lågt mj som möjligt)
Betfor blandat med linfröolja (och bakjäst till fångisen).
Har aldrig haft några problem med tröga magar.

Nej inga problem med magen, hon har stått sen i söndags och ska stå åtmomstone tills på tisdag då har det gått två dagar efter sista buttagivan. Sen hoppas vi hon får komma ut i sjukhage.

Hon äter ordenligt både halm och tyvärr horsehage. Har letat mig blå på annat hö men just nu är det omöjligt att få tag på. Ska så fort det går köpa "bättre hö" åt henne.

Då skulle inte jag börja experimentera foder till en fånghäst. Ge den det grovfoder den är van vid och blanda probiminet med lite avslagen betfor. Lycka till med pållen.

Tack :laugh:hon tycker själv att hon är frisk. Tack och lov var det ett lätt
fång anfall så vi hoppas på det bästa.

Din veterinär sa alltså att hon skulle stå i boxen? Hmm min säger att jag ska ha hästen ute i en sjukhage utan gräs + något mjukt att stå på.. Vad ska man tro egentligen när en veterinär säger si o den andre så :confused:

Jo du alla säger olika. :crazy:
Den första vetten (distriktvette) som var ute tyckte hon kunde gå i rasthage, som i och för sig har minimalt med gräs. Hon fick finadyn utskrivet och en metacamspruta. Efter en vecka ringde vi igen då hon inte svarade på behandlingen.
Pratade då med en annan vette som inte blev så glad åt den ordinationen.

Det var vila, inget gräs som gällde, av med skorna, torvbädd etc etc
Vi fick butta istället.
Så hade den första sagt så, hade vi inte klantat till det så i början.

Vi har ingen erfarenhet av fånghästar så vi litade ju på den första vetten, nu när vi läst på så förstår vi vilken korkad ordination det var.

*kl*

Det är ju underlaget och att de får stå i stillhet (inte riskera att bli föst av en annan häst) som är det avgörande, inte om det är inne eller ute.
Min förra häst fick under den senare delen av ett fånganfall stå i en liten hage (lite större än en boxhage med mindre ligghall) som hade ett mjukt lerigt parti där han kunde gräva ner tårna och dessutom få en avkylning. Även sand är ett bra material.

Jo vi hoppas ju på att hon snart får stå i sjukhage. Måste förbereda hagen först då det finns gräs i och runt om. Bonden har sand som jag hoppas få ta till hagen och lägga ut där. Än så länge finns det en annan häst på boxvila, tack och lov, så dom är två.
Den sista vetten sa att det var promenaden till och från sjukhagen som var det mest kritiska inte själva vistelsen i hagen. Till vår hage är det ca 15 meter.

Annars ingen poäng med paraffin. Det bör inte heller ges under en längre period eftersom det hindrar upptaget från tarmen (och äwen en fånghäst kan behöwa lite näring...). Ska det ges så är det i litrar och inte matskedar!

Jag trodde att man kunde ge det till en fånghäst om man visste att den tex hade ätit massor av havre. Om man då ger massor av paraffinolja så "skjuter" det ut all havre ur kroppen eftersom oljan åker rakt igenom utan att tas upp.
Men jag vet egentligen inte om jag har fattat det rätt. Jag har nog förstått det som att man måste slanga detta i hästen (inte jag utan en veterinär). Egentligen kan jag tycka att det borde nollställa hela tarmen på alla nyttiga mikroorganismer men det är kanske bättre än massor av stärkelse? Och att man gör detta vid ett tillfälle i anslutning till att hästen ätit ngt mkt olämpligt?

*kl*

Det är ju underlaget och att de får stå i stillhet (inte riskera att bli föst av en annan häst) som är det avgörande, inte om det är inne eller ute.
Min förra häst fick under den senare delen av ett fånganfall stå i en liten hage (lite större än en boxhage med mindre ligghall) som hade ett mjukt lerigt parti där han kunde gräva ner tårna och dessutom få en avkylning. Även sand är ett bra material.

Vi hade precis fått en rundcoral med sand i fjol när en häst fick fång. Den räddade nog den hästen för i år är den hur fin som helst.
Men dom som ville träna sina hästar där fick vänta.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 382
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka