Fika till allergiker

Ingela_S

Trådstartare
Dagens I-landsproblem...Jag ska sluta på jobbet och bjuda på fika på min sista arbetsdag. Bland kollegerna finns både laktosintoleranta, glutenintoleranta, nötallergiker samt veganer, och jag som själv äter allt har dålig koll på vad som finns i allergivänligt format eller som kan bytas till något annat. Skulle vilja baka något själv, typ Snoddas (kärleksmums), choklad brukar alltid gå hem, men tips på annat tas tacksamt emot. :)

Kan man man byta vetemjöl till glutenfritt mjöl utan problem? Byta smör till olja? Ta bort äggen och lägga till lite extra (havre-)mjölk? Är det andra ingredienser som kan dölja gluten, mjölk eller animaliska produkter? Vill göra mitt bästa för att inte avsluta fem års anställning med att bli ihågkommen som "hon som gav X en allergichock".... :o

Ett tips är att gå in på någon av receptsidorna och välja klicka i glutenfritt, äggfritt och vad det nu må vara.. :)

Dagens I-landsproblem...Jag ska sluta på jobbet och bjuda på fika på min sista arbetsdag. Bland kollegerna finns både laktosintoleranta, glutenintoleranta, nötallergiker samt veganer, och jag som själv äter allt har dålig koll på vad som finns i allergivänligt format eller som kan bytas till något annat. Skulle vilja baka något själv, typ Snoddas (kärleksmums), choklad brukar alltid gå hem, men tips på annat tas tacksamt emot. :)

Kan man man byta vetemjöl till glutenfritt mjöl utan problem? Byta smör till olja? Ta bort äggen och lägga till lite extra (havre-)mjölk? Är det andra ingredienser som kan dölja gluten, mjölk eller animaliska produkter? Vill göra mitt bästa för att inte avsluta fem års anställning med att bli ihågkommen som "hon som gav X en allergichock".... :o

Nej, byt inte ut mjöl, ägg och liknande i vanliga recept, leta reda på ett recept som passar istället. Gluten är byggstenen i många bakverk - ihop med ägg - så försöker man baka som vanligt men utan de delarna så riskerar man att få antingen sås eller tegelsten...

Chokladbollar på ren havre (förutsatt att din glutenintoleranta kollega tål havre, hör med personen!) och mjölkfritt margarin.

Det enda jag kan baka är cocostoppar. De är fria från nötter, gluten och laktos men innehåller ägg och smör. Nu googlade jag och tydligen funkar det bra att göra toppar utan ägg (det finns olika recept). Smöret byts mot mjölkfritt margarin.

När jag gör mina toppar brukar jag smaksätta dem med lite citron (saft + lite rivet skal) och det tycker alla är supergott. Jag vet inte om det beror på chocken att kakorna är ätbara fast jag inte kan baka, men varje gång jag bjudit på dem har de tagit tokslut. Dessutom tar det ca 20 minuter från det att man börjar till det finns färdiga toppar. Me like!

Jag använder alltid råsocker så får topparna rundare smak.:d

Chokladbollar eller rawfoodbollar gjorda på torkad frukt är lätta att göra allergivänliga. Istället för smör kan man ta kokosolja. Dyker det upp recept med nötter kan man ersätta med tex pumpa- eller melonkärnor. Jag har gjort väldigt goda bollar på torkad aprikos, pressad apelsin, riven kokos och kokosolja. Kokosolja blir flytande vid 25 grader så rekommenderar att bollarna förvaras i kylskåp tills de ska serveras.

Det enda jag kan baka är cocostoppar. De är fria från nötter, gluten och laktos men innehåller ägg och smör. Nu googlade jag och tydligen funkar det bra att göra toppar utan ägg (det finns olika recept). Smöret byts mot mjölkfritt margarin.

När jag gör mina toppar brukar jag smaksätta dem med lite citron (saft + lite rivet skal) och det tycker alla är supergott. Jag vet inte om det beror på chocken att kakorna är ätbara fast jag inte kan baka, men varje gång jag bjudit på dem har de tagit tokslut. Dessutom tar det ca 20 minuter från det att man börjar till det finns färdiga toppar. Me like!

Jag använder alltid råsocker så får topparna rundare smak.:d
Vill du dela med dig av receptet? :D :d

Tänk på att nötallergikern kan var det mot kokos. Min son reagerar på ALLA nötter så kolla det först är mitt tips.

Baka två olika saker, en utan nötter och en utan gluten?

Jag bakar rätt mycket mjuka glutenfria kakor och byter bara ut vetemjöl mot rismjöl, funkar perfekt! Bakar ofta med mjölkfritt också :)

Gluten och mjölkfri Rabarberpaj med havrevaniljsås är jättegott!
Om du är intresserad kan jag leta reda på receptet ikväll :)

Tänk på att nötallergikern kan var det mot kokos. Min son reagerar på ALLA nötter så kolla det först är mitt tips.
Ehhhh... Cocos kommer från cocosnötter, ja. Tänkte inte på det. Ser ju mer ut som ris, men något säger mig att det inte är utbytbart mot varandra.:angel:

Det är nog bra att jag håller mig undan från bakbordet. Fast jag måste erkänna att jag blev väldigt sugen på cocostoppar. Tror jag ska göra och ta med till min och väninnans picknick på Nationaldagsgaloppen.:d

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag fyller år och ska fira med lite fika den här gången. En av mina vänner kan inte äta vete, gluten, nötter, mjölk, ägg och vissa...
Svar
17
· Visningar
1 332
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama