Fiffiga flyttstädtips efterlyses

honung

Trådstartare
När jag hade stopp i köksavloppet i vintras och skapade en tråd om det här var det någon som skrev något jättesmart om hur man rensar själva kranens filter genom att trä en påse över kranen...nånting...med nånting i...vad? Jag hittar inte tråden nu med allt nytt här!

När vi ändå håller på, så tar jag gärna emot andra fiffiga och smarta tips apropå flyttstädning. Hur i hela friden får jag isär spisens glaslucka tex, där något har runnit in emellan glasskivorna? Parkettgolvet behöver lyster, olja eller något annat? Fönstren, jag har en fönsterputsare till granne en bit bort som tar 20:- per fönster så där lägger jag inte ned någon energi. Men fönsterbrädorna, ute - hur få bort algerna?
Hur får man bort fettfläckar på tapet där små barnhuvuden har lutats emot? Omtapetsering?

Ge mig era bästa tips!

När jag hade stopp i köksavloppet i vintras och skapade en tråd om det här var det någon som skrev något jättesmart om hur man rensar själva kranens filter genom att trä en påse över kranen...nånting...med nånting i...vad? Jag hittar inte tråden nu med allt nytt här!

När vi ändå håller på, så tar jag gärna emot andra fiffiga och smarta tips apropå flyttstädning. Hur i hela friden får jag isär spisens glaslucka tex, där något har runnit in emellan glasskivorna? Parkettgolvet behöver lyster, olja eller något annat? Fönstren, jag har en fönsterputsare till granne en bit bort som tar 20:- per fönster så där lägger jag inte ned någon energi. Men fönsterbrädorna, ute - hur få bort algerna?
Hur får man bort fettfläckar på tapet där små barnhuvuden har lutats emot? Omtapetsering?

Ge mig era bästa tips!

Var det inte ättika som man skulle ha mot kranens filter? Det testade jag och det funkade riktigt bra. Jag använde aluminiumfolie som jag böjde runt kranens topp så att säga.

Yes diskmedel löser fett, men på tapet är det ju värdelöst.

På alger vet jag inte vad man tar, men Yes powerspray tar allt, testa.

20 kr per fönster, det är superlätt att putsa fönster och tar inte många minuter per fönster att göra själv ju! :angel:

det finns ju alg-tvätt för trädgårdsmöbler och sånt, går inte det att prova på fönsterbrädorna?

Glasluckan på spisen brukar sitta med ett par skruvar eller vars fast "klickad" så att det bara är att hålla in ett par knappar så släpper den. Oj vilken bra förklaring det där blev kände jag... Hoppas du förstår!

Fettfläckar på tapeter är det nog värre med :( jag fick höra att det var omtapetsering som gällde när jag skvätt lite olja på väggen i köket :(

Var det inte ättika som man skulle ha mot kranens filter? Det testade jag och det funkade riktigt bra. Jag använde aluminiumfolie som jag böjde runt kranens topp så att säga.

Yes diskmedel löser fett, men på tapet är det ju värdelöst.

På alger vet jag inte vad man tar, men Yes powerspray tar allt, testa.

20 kr per fönster, det är superlätt att putsa fönster och tar inte många minuter per fönster att göra själv ju! :angel:
Ättika? Aluminium? :confused: Jag har som för mig att det var en blandning typ med bikarbonat eller vad det nu var! Attans, man ska skriva upp såna där saker direkt när man ser dem. Men du har provat ättika och det löse upp? Kranen i badrummet är en såndär vattenkvast som spretar åt alla håll vissa dagar, jag skulle tro den behöver rensas men det går inte att skruva av något i krantippen så annan lösning måste göras.
Det blir en kostnad på 220:- och det är det värt tycker jag, jag har liksom en hel del annat att göra då. :)

@honung - på tapeten skulle jag testa fläcksuddare från Ica, det ska vara effektivt. I övrigt så är mitt bästa tips att anlita städfirma! Det går på rut-avdraget och det blev bra mkt renare än vad jag hade kunnat få till! :)

Glasluckan på spisen brukar sitta med ett par skruvar eller vars fast "klickad" så att det bara är att hålla in ett par knappar så släpper den. Oj vilken bra förklaring det där blev kände jag... Hoppas du förstår!

Fettfläckar på tapeter är det nog värre med :( jag fick höra att det var omtapetsering som gällde när jag skvätt lite olja på väggen i köket :(
Jag har granskat den här förbenade spisluckan hur länge som helst och hittar liksom inga skruvskallar, och det som eventuellt skulle kunna vara klicklås rubbar sig inte. Det måste vara något slags grepp man ska göra som jag inte förstår mig på. Suck.
Jag misstänker också att det är omtapetsering som gäller.

@honung - på tapeten skulle jag testa fläcksuddare från Ica, det ska vara effektivt. I övrigt så är mitt bästa tips att anlita städfirma! Det går på rut-avdraget och det blev bra mkt renare än vad jag hade kunnat få till! :)
Vad är en fläcksuddare? Har aldrig hört talas om sån!

Jag har inte råd med städfirma, trots rut. Jag får gno själv och lyxar bara till det med fönsterputsaren.

Leta reda på bruksanvisningen till ugnen. Där står det precis hur du ska få isär ugnsluckan. Om du inte hittar den som du borde fått med, så finns den säkert att finna mha google.

Fläcksuddare som någon nämnde innan är bra till mycket när man flyttstädar, kostar inte mycket och är väldigt användbar till alla fläckar och märken.

Vad är en fläcksuddare? Har aldrig hört talas om sån!

Jag har inte råd med städfirma, trots rut. Jag får gno själv och lyxar bara till det med fönsterputsaren.

Det är som en liten magisk svamp (ja, det kan misstolkas :D) som saluförs av Ica home. Kolla närmaste butik! :)

Och har du tagit offert på städning? Det kan ju vara värt att kolla upp ändå? :)

Nej jag har inte tagit offert, men jag vet vad det kostar. Jag vet hur långt från civilisationen jag bor och jag vet hur stort det är vilket priset grundas efter. Jag har haft flera grannar som haft städfirmor och vet vad de fått betala. Det har jag inte pengar till nu, som sagt, 220 pix och egen städinsats får vara nog.

Ska kolla av mitt lokala ica alldeles strax efter svampen. Tack för tipset! :)

Ättika? Aluminium? :confused: Jag har som för mig att det var en blandning typ med bikarbonat eller vad det nu var! Attans, man ska skriva upp såna där saker direkt när man ser dem. Men du har provat ättika och det löse upp? Kranen i badrummet är en såndär vattenkvast som spretar åt alla håll vissa dagar, jag skulle tro den behöver rensas men det går inte att skruva av något i krantippen så annan lösning måste göras.
Det blir en kostnad på 220:- och det är det värt tycker jag, jag har liksom en hel del annat att göra då. :)
Ja, ättika fick jag som tips, vet inte om det var samma tråd, tror inte det, tror jag hade egen tråd. Tog aluminiumfolie och gjorde en grop där jag hällde i ättika, tryckte upp gropen på kranen där filtret sitter och virade om foliet så det satt kvar och lät det sitta så en stund. Det blev bra, upprapade det en gång till och lyckades pela ur filterna och rengöra lite extra (fick inte loss grejen) och pelade in dem igen. Klart.

Nåväl, jag är ju bra på fönsterputsning så jag är ju snål.

Använder fläcksuddare på jobbet, ska inte blöta med rengöringsmedel, bara vatten. Den är suverän, men jag tror inte den tar på tapet. Funkar alltså torr också, men inte lika bra. tar annars till och med färgen på vävtapet.....

Angående flyttstädning så kostar det billigaste runt 1300 kr beroende på hur stort du har och det är det inte värt. Inte när man själv kan flyttstäda alldeles utmärkt själv på en dag typ. Det är ju bara att börja uppeifrån med tak-väggar-lister- golv tanken.

Glöm dock inte rör och brunnar vid tex badkar. köp något som tar bort kalk, alltid bra att ha i i både, rör, brunnar, badkar- dusch, toastolen och handfat i kök och toalett. Jag slår än en gång ett slag för Yes Powerspray, det bästa på marknaden för ett par år sedan- tar rökskador, cigarettrök (gult och äckligt i min brors lägenhet blev vitt och fräscht) och färg.... Effektivt.

Glöm dock inte rör och brunnar vid tex badkar. köp något som tar bort kalk, alltid bra att ha i i både, rör, brunnar, badkar- dusch, toastolen och handfat i kök och toalett. Jag slår än en gång ett slag för Yes Powerspray, det bästa på marknaden för ett par år sedan- tar rökskador, cigarettrök (gult och äckligt i min brors lägenhet blev vitt och fräscht) och färg.... Effektivt.
Eller så använder du helt sonika bikarbonat till allting, enligt följande entusiasts anteckningar:
http://www.kennetjacobsson.se/bikarbonat 1_3.pdf

(förmodligen äger han någon stor bikarbonatsproducent...)

Diskmedel på en fuktig svamp. Dutta på fläcken försiktigt. Lägg ett kaffefilter över och stryk med strykjärnet över. Upprepa tills fläcken försvinner. Det var åtminstone vad besiktnningsmannen på min lägenhet sa. Jag betalade hellre för omtapetseringen så jag testade aldrig. Fast jag betalade hellre för städfirman som gjorde flyttstädningen också.

Brukar vara två klicklås på ugnsluckan, dom kan dock vara väldigt tröga att få isär. Glaset i sig tvättas bäst med diskmedelsvatten och sockerbitar, blir skinande rent och man får bort alla inbrända bruna grejer som inte lossnar när man skrubbar.

Till att spraya och torka lister, väggar och allt annat som ska torkas rekommenderar jag vinäger, vatten och diskmedel i en sprayflaska. Algerna åp fönsterbrädan drar du med samma.

Tapeten kan du prova att gnugga in med potatismjöl, låt ligga. Ibland funkar det, ibland inte.

Till golv (även trägolv) finns bonvax för ca 60kr. Stryk på ett lager eller två efter att du skurat, ser ut som nytt :)

Till alla i tråden! Tack för bra tips! :)
Jag hittade inte fläcksuddarsvampen idag men såg att den ska finnas på CO så jag får slinka in där i veckan! Bra tips där om att googla fram spismanualen! Så banalt enkelt, att jag inte tänkt på det!
@Enya - jag är just nu buzzador för Mr Muscle Anti-kalk som jag då alltså testar i skarpt läge just nu. Hittills är den suverän, framförallt i badrummet i duschen. :) :up:

Jag tipsade en gång i en tråd om det där med kranen:
Häll ättika eller avkalkningsmedel i en plastpåse (eller en ballong) och trä över kranen. Låt sitta kvar över natten.

Ju fler inlägg som tickar i den här tråden desto gladare blir jag att jag inför förra flytten bestämde mig för att betala någon annan för att flyttstäda. Att städa så där till vardags är väl okej, men att flyttstäda är fan värre än hela flyttprojektet i övrigt. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka