Fiffiga flyttstädtips efterlyses

Jag tipsade en gång i en tråd om det där med kranen:
Häll ättika eller avkalkningsmedel i en plastpåse (eller en ballong) och trä över kranen. Låt sitta kvar över natten.

Så var det! Du var det! En ballong! Jag vet att jag tyckte det lät så smart! Måste prova!

Ju fler inlägg som tickar i den här tråden desto gladare blir jag att jag inför förra flytten bestämde mig för att betala någon annan för att flyttstäda. Att städa så där till vardags är väl okej, men att flyttstäda är fan värre än hela flyttprojektet i övrigt. :p

Jotack, jag skulle gärna vara sådär glad jag också, och slippa jag också. Men jag har helt enkelt inte den ekonomiska möjligheten.

Jotack, jag skulle gärna vara sådär glad jag också, och slippa jag också. Men jag har helt enkelt inte den ekonomiska möjligheten.

Tyvärr är det ju inte gratis. Alla sju gånger jag flyttade innan senaste flytten städade jag ju själv, avgångsvederlag har sina fördelar... :D

Använder fläcksuddare på jobbet, ska inte blöta med rengöringsmedel, bara vatten. Den är suverän, men jag tror inte den tar på tapet. Funkar alltså torr också, men inte lika bra. tar annars till och med färgen på vävtapet.....

Angående det sista där så ja, sådana fläcksuddare får man vara lite försiktig med, enligt min ringa erfarenhet. De är verkligen skiteffektiva på fläckar men har man otur följer mer än bara fläcken med bort, om man säger så. Vår fina dörr - i någon mörkbrun typ faner - till fikarummet på jobbet kan nog sägas se aningen mer fläckig ut nu än vad den gjorde innan jag var på den med en sådan där svamp. :angel:

@honung - på tapeten skulle jag testa fläcksuddare från Ica, det ska vara effektivt.

Wow! De trettio kronorna jag betalade för två timmar sedan i affären för två fläcksuddare kan möjligtvis vara bland de mest välinvesterade pengarna jag någonsin lagt ut på städutrustning. Jäklar vad effektiva de var! Fläckar som jag GNOTT på i ÅRATAL på några fönsterbrädor som inte gått bort är på en nanosekund och utan ansträngning vips borta!
Fettfläckarna på tapeterna fixade de inte, men i övrigt så kommer det vara fläckfritt här om det är så här effektivt!Tack för tipset! :bow:

Hur får man bort fettfläckar på tapet där små barnhuvuden har lutats emot? Omtapetsering?

Tapetserar man över kryper fettfläckarna fram genom nya tapeten efter ett tag, men om du först målar över fettfläckarna med en oljefärg så kommer de inte fram igen.

Sen är det som andra sagt:

Torka ur alla skåp, frosta ur frys, rengöra ugnen och ev diskmaskin invändigt
Alla tak och golvlister ska torkas av
Ovanför och inuti alla skåp
Alla kontakter och strömbrytare, "mirakelsvamp" funkar fint för att få bort ev märken efter kontakter
Ev fasta taklampor ska rengöras invändigt kupan
Dra fram kyl/frys/diskmaskin/spis och skura golv, väggar och sidor
Rengöra vattenlås, duschbrunnar
"Mirakelsvampen" är ett under på krita, färg, missfärgningar av matfett på lackat trä, samt mörka spår efter kastruller odyl.
Skrubba runt alla kranar, samt hoarna på diskbänken med väl blött och löddrande svinot och avsluta med att polera med "mirakelduk", samma med kranar och blandare i badrummet och runt kokplattorna om du har "en vanlig" spis
Fönster ut och invändigt, efterpolera med "mirakelduk" om det blir flammigt efter tvätt
För parkett finns speciella medel att polera med, så att de blir glansiga och fina igen
Torka av alla väggar och tak

Kan hända att jag glömt något, men ovan är vad de flesta kollar att det är gjort vid en flyttstädsbesiktning.

@Gnist Ja, jo, nu har jag ett tiotal flyttar i vuxen ålder bakom mig, och har även ett par flyttstädningar om året som extraknäck så den vanliga städningen har jag nog koll på. Det var snarare de fiffiga detaljerna jag var ute efter. Som fläcksuddaren då som var ett otroligt bra tips. Potatismjöl och kaffefilter och strykjärns-divisionen av tips liksom. Men tack ändå. :)

Gnists flyttstädsbesiktnings-agenda kan dock vara bra för andra som följer denna tråd, trots att honung har full koll.

för lite extra blänk använder jag fönsterputs på en trasa och torkar av kranar, duschhandtaget och blandare med och oj oj vad fint och blankt det blir! det är liksom sista finishen :)

det finns något som heter Målartvätt som är bra för fläckar på t.ex. väggar m.m.

Tillägg; tejp och klistermärken (om man nu har sådana nånstans) går plättlätt att få bort om man först sprayar fönsterputs på dem och låter verka en stund.

Fönstren, jag har en fönsterputsare till granne en bit bort som tar 20:- per fönster så där lägger jag inte ned någon energi.

Det kanske bara är en felskrivning eller gör din granne annorlunda, men de flesta fönsterputsare brukar ta betalt per sida, så det blir 80 kr per fönster om 4 sidor ska putsas.

*hoppar in och ställer lite grundläggande frågor i förhoppning att det är ok*
Är det ngn som har tips på hur man får bort kalkfläckar på tex kakel? Har testat bikarbonat, vilket funkar sådär. Jag har läst att många använder ättika, men att det samtidigt fräter på fogarna... Kan man använda en såndär ruggig vit svamp, med den vita ytan? Eller repar det?

Är det ngn som har tips på hur man får bort kalkfläckar på tex kakel? Har testat bikarbonat, vilket funkar sådär. Jag har läst att många använder ättika, men att det samtidigt fräter på fogarna... Kan man använda en såndär ruggig vit svamp, med den vita ytan? Eller repar det?
Ättika säger jag! Och, eftersom jag är buzzador just nu, så provar jag mitt i min flyttstädning mr muscles antikalk, som jag tycker fungerar suveränt bra. Nu har jag inte ett spår kakel i just den här lägenheten då, men den har funkat väldigt bra på just kalkfläckar i duschen och runt diskhon.
Jag tror kanske att man ska vara lite försiktigt med kalkborttagningsmedel på just kakel eftersom fogarna innehåller kalk. Men prova med ättika, och såna där svampar brukar inte repa.

Jag har stora kalkproblem där jag bor och gillar att ha rent men inte att lägga tid på att städa.
Det blir vita pläckar på diskbänken på en dag. På en vecka ser man inte genom glasväggen i duschen. På 2 veckor blir det "kalksten" i duschmunstyckena etc, etc.
Har testat allt från bikarbonat, citronsyra, ättiksyra, Kalkosan, avfettning, Svinto, Klorin, samt nästan varenda produkt som finns i rengöringshyllorna både i bilaffären, färgaffären och matäffären.
För något/några år sedan kom en rosa flaska från Ajax som är helt magisk. Anti-Kalk & Fett står det på flaskan. Spraya på, jag brukar dra runt med en svamp och sedan är det bara att skölja av. Funkar hos mig, lycka till.

Lite maskindiskpulver gör under på de mesta ytor. Man får ju vara lite försiktig, då det är rätt starka grejer. Jag brukar tvätta handfat och diskho med lite pulver och det blir skinande rent! Funkar också på munstycken till blandarna. Tar bort kalk på en sekund.

Fönsterputs på blandare och handtag.

Ättika tar det mesta, speciellt i kombination med bikarboat/soda/bakpulver.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka