Önskar min idrott hade varit sådär på gymnasiet!
Läraren sa att hans främsta jobb var att alla skulle hitta något som de ville göra själva, på fritiden. Och då var han tvungen att servera ett mycket varierat bord av saker att göra och testa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Önskar min idrott hade varit sådär på gymnasiet!
Själv så avslutade jag min skoltid med att avsky allt vad idrott hette förutom ridsporten. Av flera olika skäl så tog det många år innan jag ens kunde gå på ett jympapass på friskis utan att få ångest. Klarade aldrig av att hänga med klasskamraterna på idrottslektionerna, kände mig alltid ful, klumpig och korkad som inte klarade av övningarna och var överviktig också. Och barn är ju som bekant inte alltid snälla mot varandra om någon inte håller måttet typ. Och idrottsläraren gav noll stöttning åt oss som blev utanför och aldrig ens blev valda i ett lag. Under hela min skoltid så fick idrottsläraren tvinga ett lag att låta mig vara med.
Men det här är inte tänkt som en skriva av mig tråd eller ångesttråd där ni ska tycka synd om mig. utan jag undrar om det såg ut så här för fler? Jag gick började skolan 1981.
Någon som vet hur det ser ut idag? Är det fortfarande så att eleverna får välja lag själva när det aktiviteter eller sporter som ska utföras i lag?
Någon som har haft en skoliidrott eller lärare som verkligen har fått ditt intresse för idrott att växa?
Nu har jag frågat nioåriga dottern och hon sa att läraren pekar ut lag genom att räkna.
Hon tycker om idrott och bäst är springa inkl springlekar typ pjätt och simma. De har ganska blandat innehåll och både hon och jag gillar läraren
Jag började i skolan 95.
Idrottslektionerna gjorde att jag fick ångest och mådde dåligt merparten av skolgången. Jag var inte med en enda gång på idrotten från första klass till nian. Jag var livrädd för bollar, och lärarens version av en varierad idrottslektion var killerball, spökboll, fotboll, basket, brännfotboll, brännboll, doppboll...
Lägg till då att jag var osäker som satan, inte gillade min kropp, avskydde att byta om bland folk med mera.
Idrottslektionerna spenderades på en bänk i gympasalen med hjärtat i halsgropen, och jag hoppade till varenda gång en boll studsade mot något. Kallsvettandes...
Min pappa fick kämpa som ett djur för att få skolan att förstå att det liksom inte bara var för mig att börja vara med på lektioner. Det satt ju himla mycket längre in än att jag inte ville. Han försökte få dem att ge mig andra övningar att göra på egen hand, men det var omöjligt för läraren att ge mig andra uppgifter än bollsporter.
I nian lyckades jag precis på gränsen få G i betyg, då hade skolan hyrt in en tant och satt upp en träningscykel i källaren. Jag fick gå dit två kvällar i veckan och cykla en timme med tanten vakandes över mig. En lektion skulle vi studsa en boll fram ochh tillbaka till varandra och jag fick panik. Vi gick över till att öva på att hålla i en boll.
Jag minns att jag mådde skitdåligt när jag skulle börja ettan i gymnasiet, bara för att jag skulle vara tvungen att gå idrott och hälsa. Minns även att jag då bestämde mig för att jag inte kunde ha det så. Bokade möte med läraren och förklarade hela grejen.
Bästa. Läraren. Någonsin
Vi gjorde en pakt bara jag och han att om jag lovade att försöka, lovade han att anpassa. Om han anpassade! Jag fick 4-5 olika grejer att välja på varje lektion utöver att vara med på lektionen. Jag gick ut med MVG i betyg varje läsår i gymnasiet. I trean var jag med på alla idrottslektioner förutom bollsporter.
Han fick mig att gilla att röra på mig. Inte bollsporter, och inte i stora grupper med människor jag inte känner, men i dag är jag en aktiv person som springer och styrketränar mer än gärna.
Så även om min resa med skolidrotten mest var ett helvete vände det och blev bra till slut, allt tack vare en enda lärare som förstod.
Skolidrotten är nog det ämnet som gett mig mest ångest genom hela grundskolan men jag har aldrig skolkat då jag är för plikttrogen. Jag kommer från en "sportig" familj, mamma spelade tex i stadslaget i fotboll några år. Gick i fem olika sporter samtidigt och la all sin fritid på alla sporter hon kunde "komma över". Pappa har lite likadan bakgrund, men med sportande föräldrar också. Och det har jag inte ärvt, jag hatar allt vad gruppaktiviteter innebär och hade alltid ont i magen och huvudet på tisdagar och torsdagar... dvs dagarna vi hade idrott på schemat.
Jag har alltid haft extremt svårt att acceptera min egen kropp och avskydde att byta om och duscha med de andra. Även att delta i gruppaktiviteter på det sättet som skolidrotten är (och var) är inte min grej. Troligen eftersom jag är autistisk.
Lärarna insåg i alla fall snabbt att det inte gick bra när eleverna fick välja lag själv. Någon blev ju alltid utfryst, så de började räkna 1, 2, 1, 2. Vilket ledde till att killarna skrek på oss "sämre" att ställa oss i en viss ordning så att de skulle slippa oss. Vilket lärarna köpte för vi kunde ju bara ställt oss någon annan stans i ledet Jag har haft över 10 idrottslärare, så det är inte bara en som gjort fel.
Som många andra nämnt var det ens prestation utan instruktioner/hjälp att förbättras som bedömdes. En gång fick vi en karta och kompass kastad till oss, sen skulle vi orientera en viss sträcka inom X antal minuter för att uppnå vissa betyg. En annan gång hade läraren lagt en liten matta i mitten av idrottshallen. En och en skulle vi gå fram och hjula, stå på händer (inte mot en vägg) och slå kullerbyttor. Vi hade inte fått öva något innan eller fått något så likt en förklaring på hur man gör. Om man inte kunde skrattade alla, samtidigt som läraren skrev ned en bokstav bakom ens namn på ett papper... jättekul. Not.
När de började prata om att utöka antalet timmar idrott i skolan fick jag panik. Jag ville inte ha mer av den plågan idrotten var och är SÅ tacksam över att jag gått ut 9an innan detta blivit verklighet.
I gymnasiet fick jag en hemsk idrottslärare. Han tex vägrar att kalla en elev hens nya namn. Hen är transexuell och bytte namn efter att hen började på skolan, men läraren använder 2 år senare fortfarande det gamla namnet. Läraren har också sagt att han ser fram emot simningen så att han "får se alla tjejer". En elev som spelar i para-landslaget fick F i idrott och hälsa 1 för att hen inte kan springa och simma pga sin muskelsjukdom...
(Ja, den läraren är anmäld!)
Jag tentade av idrotten på en annan skola förra året och det är SÅ SKÖNT att aldrig mer vara tvingad att idrotta med andra. Har alltid skyllt på att sport inte är något för mig och att jag inte kan. Men har faktiskt börjat uppskatta det efter att jag blivit av med skolidrotten, eftersom det är på mina villkor och vill jag inte göra något så behöver jag inte. Deltar inte i gruppaktiviteter än, men det går minst lika bra att träna själv. Att jag kan uppskatta att röra mig nu är dock verkligen inte tack vare idrotten i skolan för den var inget annat än en ren plåga!
Jag är född 2003 och slutade 9an Juni 2019. Tvivlar lite på att skolidrotten är så mycket bättre nu. I teorin kan jag hålla med om att det låter bättre nu än när tex min mamma gick i skolan, men i praktiken - nej. Även om jag fattar att det varierar från skola till skola och att det finns guldkorn också.
Helt fruktansvärt med lärare som sexuellt antastat elever.
Oj påmin mig inte om skridskor. Man lärade ta med sig egna eller lånade av nån man kände, annars fick man IG. Så enkelt när alla jämngamla man kände hade samma idrottsklass som en själv och ens föräldrar ansåg att det var för dyrt med skridskor. BläääääJag gillade idrott och rörelse redan innan det var aktuellt med någon skolidrott och var väldigt aktiv inom allehanda sporter på fritiden, så den påverkade inte min åsikt om fysisk aktivitet åt något håll.
Nu är det ju ca en evighet sedan jag idkade skolidrott/gympa men vi hade väldigt varierande och framförallt säsongspåverkade lektioner, både utom och inomhus. Utomhus på vinter = skidåkning/skridskoåkning/dra till pulkabacken ex.vis, blandat med vanlig innegympa, mycket konditionsbyggande övningar, mycket lagsporter, resor till badhuset för simning och sommartid blev det mycket fotboll, friidrott, löpning osv, men vi hade också flugspöteknik och såna där lite mer udda grejor ibland, som egentligen inte hade så mycket med idrott att göra
Vi hade också både långvandring med övernattning och cykelturer med övernattning, fick lära oss att använda spritkök och sån lite basic matlagning på såna mackapärer och det har ju iofs noll med idrott att göra, men ingick ändå i skolan några gånger/år, så "min" l/m-skola var en rätt aktiv sådan rent generellt och det speglade nog samhället rätt väl som det var där jag växte upp.
Så skönt att du kan delta i gruppträning nu! Trist att det ska ta sån tid att "laga" en människa baraVad tråkigt att höra att det inte blivit bättre nuförtiden. Hade ändå hoppats på att det gått framåt sen jag gick i skolan. Härligt att du kunnat börja träna lite iallafall! Själv tog det tills jag var runt 40 år innan jag kunde delta i en gruppaktivitet igen men ibland kan fortfarande ångesten komma på ett gruppass t.ex. även om det blir mer sällan. Låter verkligen som att du hade lärare på gymnasiet som hade en helt fruktansvärd människosyn. En sån person borde inte jobba i skolan alls enligt mig barn och ungdomar ska ha goda förebilder.
Kunde inte skrivit det bättre själv. Va likadant fast jag är ca 20 år äldre än dig.Hatade det från början till slut. Är född -86. Gympan i skolan var det enda ämnet där man skulle veta allt redan från början. ”Nu ska vi spela fotboll” och så förväntades det att alla skulle veta hur man gjorde.
Men så dubbelmoraliskt! Att först säga att du borde röra på dig mer och sen placera dig på bänkenFör min del var skolidrotten ett onödigt ont. Om den inte har blivit oändligt mycket bättre vore det ett fall framåt för folkhälsan att skippa den.
(När jag började på gymnasiet red jag, tränade wado kai karate tre gånger i veckan och cyklade fyra km till skolan varje dag. Men eftersom jag var rund och inte hade bollsinne fick jag ändå ständiga predikningar om vikten av att röra på sig samtidigt som jag blev placerad på bänken i lagsporter. Det enda jag lärde mig var att jag inte kunde och borde låta bli)