Sv: Fick mig en stjärnsmäll - i huvudet
Jag har varit positiv på flertalet stället. Läs igenom mina inlägg igen. Jag hävdar att du uppträder ranghögt i flera situationer som du nämnt. Men jag ska försöka tänka på att försöka vara mer konstruktiv ändå efter som att du upplever det så. Dock var syftet att ge dig en annan bild på saker och ting, inte menat som kritik endast utan som en funderare. Tänker man väldigt olika är det kanske få punkter som man kan vara konstruktiv på. Det kan ju lika gärna vara jag som har fel.
Min tolkning har jag lagt fram, men du tycker inte att den stämmer. Därför har jag inte lagt ner ngn tanke på hur man ska gå till vidare ur min tolkning då den ju är felaktiv enligt dig. Jag kan ju inte veta, jag har aldrig sett den här hästen.
Men vill du att jag ska utgå från min tolkning så säger jag som jag sagt tidigare. Denna häst behöver en individ som är trygg, vänlig, tydlig och stabil, som hon kan lita på följa och lära av. För att nå dit behöver man granska sig själv. Så det är mitt råd och också det jag försökt bidra med. En annan vinkel på saker och ting, vad gör ni kanske fel? Ibland är lösningen inte metoder, ibland handlar det om att ta bort saker och ting i vardagen.
Jag hade tagit denna häst lina, gått till en lugn och bra plats (tex ridbana utan andra hästar som rider runt) och börjat om från noll. Lära sig (båda parter) att respektera varandra och ge varandra utrymme, att slutligen ge och ta signaler och skapa ett samarbete så att du i vardagen kan kontrollera henne utan att behöva röra henne. När du stannar så stannar hon, när du backar så backar hon. Kan ni genom kroppsspråket kommunicera så kan du be henne gå undan i boxen utan att behöva riskera att få hästen över dig, för att ni redan kommit överens om att ni respekterar varandras utrymme. Hon får flänga hur mkt hon vill, sålänge hon inte flänger ner dig.
Här instämmer jag med dig! Det tror jag också. Och orsaken till det är ju som alltid när en häst fösöker styra själv, att hon inte litar på ngn annans omdömme mer än sitt eget. Varpå det hon behöver är en trygg, vänlig och förstående individ att följa och lita på. Hon behöver trygghet från en person som är en väldigt stark och god ledare, för att hon är svår att övertyga. Med andra ord: Osäker.För mig är ranghögt och dominant samma sak. Man kan inte få folk att lyda ett dominerande beteende om man inte är ranghög. Det är min personliga tolkning. Detta är en häst som inte är ranghög i flocken men försöker vara ranghög och dominant mot människor och med vissa lyckas hon ibland, med andra lyckas hon inte. Hon fortsätter dock försöka vara ranghög och dominant.
När du blir aggressiv eller skrämmer henne visar du på samma beteende som hon (dvs ett beteende av en ranglåg häst) och ev kan du också uppfattas som ett rovdjur. Det jag menar är negativt är det aggressiva beteendet eller beteenden som gör henne osäker/skrämmer henne.I vilka skeden är det jag beter mig ranglågt?
Okej, ordet följer betyder inte "följa efter" eller "gå med". Ordet följer innebär att hästen ger dig kommandot, släpper kontrollen. Att stå på människan är raka motsatsen. Att stå på folk är ett dominant beteende, ett beteende som även jag nyttjar i vissa skeden när jag hävdar min rang. Att "ta plats". Absolut inte aggressivt dock. Min häst är likadan, ngt som jag snabbt jobbade bort för det gör både att jag fysiskt sett hamnar i underläge, och tappar mitt inflytande, och för att jag ur den positionen inte kan ge tydliga signaler själv. Steg 1 när man hanskar med en häst är att respektera varandras revir (dvs platsen där man står) och inte bli påträngande.Hästen följer alldeles utmärkt, tack. Lite för bra. Om du läser andra inlägg så har jag upprepade gånger beskrivit hur hon skall vara så nära att hon står på människan - bokstavligen. Går man ut i hagen kommer hon glatt galopperande för att kolla vad man gör. Står hästarna i grupp så tränger och knuffar hon sig igenom gruppen för att vara närmast människan. Hon står alltid först vid grinden och står ivägen när man skall ta in en annan häst.
Detta är också fullt logiskt. Det du måste göra är att förhindra att hamna i denna situation. Det är väldigt viktigt. Det är dessutom väldigt enkelt i de flesta fall. Du behöver inte ha ngn stor yta och du kan ha lina på hästen. Joba med att hästen ska flytta för dina signaler - lätta signaler. Beröm och klappa om hästen, ta för dig och ge den korta, lätta uppgifter. "Backa" är en ganska dominant handling och den tycker jag att man kan vänta med tills hästen blivit lyhörd och lyssnar till övriga signaler utan att du rör den.Det är i DOM lägena när man INTE vill ha henne på sina tår och motar bort henne som hon vänder runt för att slå. Hon accepterar inte att man puttar undan henne. Står man då ett läge där man inte kan ta sig någonstans så kommer hon få in en träff, så vida inte hon har stuckit. Med "sticka" menar jag att hon dragit sig undan några meter, står där och snurrar, bockandes och sparkandes för att sekunden senare återvända till människan och ställa sig på ens tår.
Och, ovanstående är jag inte ensam om att hon gör.
Då ber jag om ursäkt om jag varit ouppmärksam. Det händer allt för ofta från min sida. Då börjar vi om från början - vad var syftet med att berätta den versionen?Men snälla rara. Nu får du ge dig. Jag skrev själv "Om jag skulle förmänskliga beteendet". Tror du verkligen jag är så korkad att jag tror att det var vad hästen tänkte?
Ojdu, nu blir det pajkastning. Nä men ärligt talat så tkr jag att vi lättar upp stämningen lite nu. Som jag sa från början vill jag inte att du tar illa upp, vilket du sa att du inte gjorde. Säg till om ngt jag säger inte är acceptabelt så att jag vet istället.Med tanke på att du inte en enda gång har kommit med något konstruktivt mer än en massa kritik och påpekat mina fel så undrar jag varför du över huvudtaget har gett dig in i diskussionen. Är det så att du känner dig så ranglåg och utanför gruppen att du måste hävda dig på ett negativt och otrevligt sätt? Ditt beteende påminner mig, märkligt nog, om unghästens.
Jag har varit positiv på flertalet stället. Läs igenom mina inlägg igen. Jag hävdar att du uppträder ranghögt i flera situationer som du nämnt. Men jag ska försöka tänka på att försöka vara mer konstruktiv ändå efter som att du upplever det så. Dock var syftet att ge dig en annan bild på saker och ting, inte menat som kritik endast utan som en funderare. Tänker man väldigt olika är det kanske få punkter som man kan vara konstruktiv på. Det kan ju lika gärna vara jag som har fel.
Som jag skrev innan är rena metoder inget jag kommer att dela med mig av. jag menar på att din inställning behöver en ny ingångsvinkel och det är det jag försökt förmedla med mina funderingar. Om man förstår varför hon beter sig som hon gör, och vad ens eget beteende har för inflytande, så kan man också lättare lösa problemen på egen hand, på ett sätt som passar en själv bäst. Jag säger inte heller att jag har svar på alla problem. Jag har mycket, mycket, mycket kvar att lära.Jag har bett om konstruktiv kritik. Jag har bett dig tala om för mig hur jag skall göra för att det skall bli rätt. Du påpekar konstant mina fel. Det accepterar jag. Men hur skall jag göra för att göra rätt?
Kan du alls förklara det eller är du bara duktig på att påpeka fel?
Ja, jag är arg, för du är inte speciellt pedagogisk i dina svar utan enbart negativ och klankande.
Min tolkning har jag lagt fram, men du tycker inte att den stämmer. Därför har jag inte lagt ner ngn tanke på hur man ska gå till vidare ur min tolkning då den ju är felaktiv enligt dig. Jag kan ju inte veta, jag har aldrig sett den här hästen.
Men vill du att jag ska utgå från min tolkning så säger jag som jag sagt tidigare. Denna häst behöver en individ som är trygg, vänlig, tydlig och stabil, som hon kan lita på följa och lära av. För att nå dit behöver man granska sig själv. Så det är mitt råd och också det jag försökt bidra med. En annan vinkel på saker och ting, vad gör ni kanske fel? Ibland är lösningen inte metoder, ibland handlar det om att ta bort saker och ting i vardagen.
Jag hade tagit denna häst lina, gått till en lugn och bra plats (tex ridbana utan andra hästar som rider runt) och börjat om från noll. Lära sig (båda parter) att respektera varandra och ge varandra utrymme, att slutligen ge och ta signaler och skapa ett samarbete så att du i vardagen kan kontrollera henne utan att behöva röra henne. När du stannar så stannar hon, när du backar så backar hon. Kan ni genom kroppsspråket kommunicera så kan du be henne gå undan i boxen utan att behöva riskera att få hästen över dig, för att ni redan kommit överens om att ni respekterar varandras utrymme. Hon får flänga hur mkt hon vill, sålänge hon inte flänger ner dig.
Senast ändrad: