Fick mig en stjärnsmäll - i huvudet

Sv: Fick mig en stjärnsmäll - i huvudet

Precis det är samma alla flockdjur, faktiskt ofta även människor emellan:angel:
Man kan lära sej en del av djur när det gäller mänskligt beteende, :idea:

Tintilar, ang dominant så anser jag inte hästen vara det, men den vill vara det, kan vara en hårfin skillnad och man kan definiera olika. Dessutom väcker tanken att den är dominant fel känsla i hur den ska hanteras anser jag, kanske låter lite flummigt, svårt att förklara......

Vissa beteenden är självklart inte okej, men hur man kommer tillrätta med det kan delvis variera, beroende på orsak, som jag ser det. Hos vissa måste man höja grundtryggheten, hos andra finns den i övermått!

Kan bli lång diskussion.....:D

Lyfta bak i stallgången var i September förenat med sparkar och slag från henne. Hovis och jag for som vantar hängandes i bakbenen. Nu står hon snällt efter att vi jobbat med detta.

Lite nyfiken på hur ni jobbat med detta?
Behöver lite tips:angel:

Börja om från början med din häst så ni kan hitta tillbaka till varandra, det skulle jag göra.Jag har fått gå tillbaka några steg med min häst och nu funkar det någorlunda,men han testar mig varje dag!!Jag gör alltid några markövningar innan jag sitter upp typ backa,flytta fram o bakdel,cirkel ut från mig m.m.Han har alltid varit svår med frambenen speciellt när han ska verkas men det blir bättre lycka till:laugh:

lillarut: Svarar dig mer imorgon. Ett tips är att hålla i och inte släppa. Det är just det att man släpper som är belöningen till deras viftande.

Till de som följt tråden:
Kobran har varit mycket mindre kobra senaste dagarna. Jag tar min attitydförändring som anledning till detta. (Tack en gång till!) Idag satte syrran och jag sadel på henne. Jag tog ut henne på stallplan och lät henne traska runt mig med sadeln på. Det var första gången hon var ute och gick med sadel men inte första gången hon haft den på. Några travsteg bad jag om för att se hur hon skulle reagera med slängande stigbyglar. Inte något. Hon var lugn som en filbunke och väldigt lyhörd.

I det läget önskade jag att jag hade en rundkorall med mjukt underlag. Jag hade inte tvekat att sitta upp. Nu blev det så att vi istället tog in henne i stallet till den avdelningen som har högt i tak och bra vändytor. Syrran gick fram och tillbaka ett par gånger där med henne, sedan satt jag upp, med hjälp av stigbygel. Hon stod som ett ljus. Nosade på bägge fötterna, blev klappad och sedan ledde syrran runt mig på hästen i stallgången. Hon verkade helt oberörd att gå runt med westernsadel och en heffaklump på ryggen. Två vändor fram och tillbaka och sedan satt jag av.

Bröt hejdlöst mot regeln att inte ge godis ur handen. Hon stod med spetsade öron och tog snällt och försiktigt emot morotsbitar.

Passade på att raspa hennes ena bak som sticker iväg lite i yttersida och tå. Helt enligt hovis order. Lite tjaffs om att lyfta foten var det men det kom vi också över fort och fint.

Överlag är jag otroligt glad över framstegen och tackar återigen er, speciellt flashlight och tintilar, för att ni öppnat ögonen på mig (och syrran skall ha tack också får hon är delaktig i att få mig att tänka till). Nu skall vi fortsätta jobba med inridningen. På programmet står promenader som handhäst, tömkörning och uppsittning i stallet (ett par gånger till innan vi tar det ute på stallplan).

Så hästen som borde få en kula i pannan kommer nog bli vettig vad det lider. Hon kändes väldigt stabil att sitta på idag. (Jag har suttit på henne tidigare och då var det inte lika stabilt och trevligt. Mer som att sitta på en dynamitgubbe med kort stubin.)

Börja om från början med din häst så ni kan hitta tillbaka till varandra, det skulle jag göra.Jag har fått gå tillbaka några steg med min häst och nu funkar det någorlunda,men han testar mig varje dag!!Jag gör alltid några markövningar innan jag sitter upp typ backa,flytta fram o bakdel,cirkel ut från mig m.m.Han har alltid varit svår med frambenen speciellt när han ska verkas men det blir bättre lycka till:laugh:

Ja, det är precis vad jag gjort de senaste dagarna. Backat tillbaka och installerat en bättre ödmjukhet hos mig. Den här tråden har varit väldigt nyttig för mig att skriva och läsa. Syrran och jag har diskuterat en hel del också och även hon har sagt som flera här och hållt med mig i det att jag ställer högre krav på lydnad än vad hon gör. Nu noterade jag idag att även syrran börjar ställa högre krav, vilket ger mer konsekvent hantering. Kobran köpte det rakt av. Skulle man förmänskliga reaktionen så var det ungefär som: "Aha, det är allvar. Det är inte bara en människa som tycker att jag skall uppföra mig bättre än vad jag gjort. Ja men Okej då. Då gör jag det. Nä men kolla! Jag får massa klappar och glada tillrop!"

Så stort tack till alla.

Va kul att det går så mkt bättre! Du har bara dig själv att tacka. :bow:

Jättehärligt:banana: Grattis till dej och syrran och hästen det är ni som gör hela jobbet:bow:

Jag tror det är väldigt bra när ni är två också, det tror jag gör henne lugnare och er också, hon ser ju även att ni begär samma! :idea:

Lycka till och kom ihåg att uppdatera:idea:

Syrran tog utsläppet i morse. Hon sa att kobran var så väldigt positiv och samarbetade hela tiden. Jag vet nu var jag kan tömköra då ridbanan ser ut som en puckelpist. Kan nog tänka mig att rida lite där också men först skall styrningen sättas. Det var jätte roligt att hon var så lyhörd och sammarbetsvillig igår. Känns som ett enormt stort steg framåt i rätt riktning. Även om det är syrran häst och jag som gör jobbet så har den här tråden hjälpt mig (och även syrran) att tänka till och båda har vi ändrat på oss. Hon ställer mer krav på hästen och jag har taggat ner attityden.

Lite nyfiken på hur ni jobbat med detta?
Behöver lite tips:angel:

Okej, få se om jag får med svaret den här gången. Skrev ett långt igår som försvann.

Så hr har jag gjort. Och då pratar jag i huvudsak om bak eftersom det är där de slår mest.

Hovslagarlyft. Skall jag lyfta vänster bak lägger jag vänster hand på ryggen, tar höger och stryker från korset och arbetar mig ner till kotan. Lyfter framåt uppåt. Snabbt utan att vara ryckig i rörelsen in under hästen och greppa med vänster hand också. Står bredbent med hoven nära, framför mig och mellan mina ben. Börjar de veva så har jag dels möjlighet att balansera, använda min tyngdpunkt och då mina ben är böjda kan jag hänga med i rörelsen åt olika håll. Det gäller att hålla i utan att hålla fast och fixera. Till slut slutar de veva när de upptäcker att man inte släpper.

Eftersom vi kommit till punkten då hon inte vevar blev jag igår överraskad och tappade greppet. Så jag tog grimskaftet, lirkade ner det runt karleden och lyfte framåt/uppåt, matade mig fram längs med grimskaftet och tog händerna. STod som ett ljus.

Fram är lite samma sak. Hålla i för kung och fosterland, dansa med i ryckandet (panikar inte om de inte känner sig låsta) och bara vara alldeles kolugn. Inte brusa upp, bli arg, tappa tålamodet. Envis, lugn och bestämd.

När jag tycker de kommit så långt att de kan stå balanserat (för det är ju det det handlar om. De måste hitta balansen att stå på tre ben) och vevar eller rycker på pin kiv så kan jag knacka med en knoge, eller runda delen på handtaget på hovkratsen, i magen på dom. Som en liten varning och påminnelse om att skärpa sig. Hästarna här har också lärt sig att när jag klämmer ur mig ett tyket "ah-ah" så skärper de till sig, vilket genast medför beröm.

Svammligt blev det men jag hoppas du fattar. Andra har säkert andra sätt. Knepet är bara att inte släppa. Med ett långt grimskaft kan man lyfta och de kan veva bäst de vill medans man står på behörigt avstånd vid armbågen och bara hänga med i rörelsen.

De ger sig till slut när de inser att det inte är någon ide.

Grattis!

Tror det är jätteviktigt att du och syster, som ni nu kommit på, har en dialog om det hela och synkar er hantering runt henne hela tiden. Uppenbarligen verkar det ge snabba resultat, jätteroligt att höra! varmt lycka till och fortsätt som sagt gärna att uppdatera!

Även om det är syrran häst och jag som gör jobbet så har den här tråden hjälpt mig (och även syrran) att tänka till och båda har vi ändrat på oss. Hon ställer mer krav på hästen och jag har taggat ner attityden.

Jag är otroligt imponerad av dej, och hur ödmjuk du är i tråden:bow:

Jag har följt den här tråden med stort intresse och tycker det är jättehärligt att höra att ni gör framsteg.

Jag tackar för ditt utförliga svar!

Vi har en dam med "attityd" i stallet och denna tråden har varit mycket intressant att följa.;)

Pollen jag tänker på står i vårt stall och funkar numera fint "till vardags", men inte när hovis kommer och ska sko. Då vevar hon igång, ja hon slåss faktiskt:eek:

AHA!

Ha en gummiklubba i ryktlådan. Eller en räjäl rotviska med ordentlig trärygg. Varje gång du kratsar ur så knacka. Knacka med klubban eller ryggen på borsten. Varje dag, konsekvent. Håll också i benet på samma sätt som hovis gör men inte de första gångerna du knackar med klubban/borsten.

Jag har en borste som hängt med i 30 år. Borststråna är hela än men ryggen är lite naggad i kanten: jag är rädd om borsten då jag köpte den till min första häst så nu har jag gummiklubba. Oslagbart att ha på vintern att knacka ur styltor med. Den stackars borsten har fått träna ett antal unghästar att stå för hovis.

:idea: Borste med rejäl trärygg ska vi nog kunna hitta i stallet. Sedan är det hårdträning, med damen i fast grepp som gäller:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka