Fick mig en stjärnsmäll - i huvudet

Sv: Fick mig en stjärnsmäll - i huvudet

Usch, det är så hemskt att bli skadad i ansiktet. Var snäll och fråga ögonläkaren om röntgen! Jag blev skallad av en fuxdam en gång i tiden och hon både knäckte mitt näsben på mitten och lyckades ge mig en hårfin fraktur som löpte genom hela pannbenet ner i kindbenet. Det gjorde främst ont i ögat och inte i själva ansiktet (förutom näsan, naturligtvis - den gjorde så ont att jag inte ens kunde badda mig om nosen med en näsduk), och doktorn trodde därför det var ögat som var skadat tills en sjuksköterska föreslog punktröntgen. Jävligt glad var jag över det... och både näsa och ögon fick jag behålla.

Jag har ingenting att tillägga gällande hästens uppförande till dem mycket kloka saker som redan har sagts här, förutom att jag tycker att ett hormonprov låter som en utmärkt ide.

Låt bli mockningen. Hästarna klarar sig.

Åk in direkt imorgon bitti. Du ska inte leka med en sån här skada. Vi vill ha dig här på Buke - varje dag!

Var det samma häst som hoppade bommen?

Norrland

Jag mockade inte. Hivade ner halm och ströade över.

Japp, det var samma häst som hoppade bommen.

Skall hiva i mig kaffe och macka, kasta mig i en dush och dra. Tänkte skita i att åka men så insåg jag att jag har en liten hinna i synfältet i högerkant nu så, jag åker.

BLÄ! Jag vill RIDA!

Och så pratade jag med syrran igår om hästen. Hon utmanar de andra men inte lika mycket som hon utmanar mig. De andra vet hon ger sig om hon börjar veva med benen men jag ger mig inte så då blir det att han kaxar upp sig. Vi är lika envisa både jag och hästen och vägrar vika. Fast hon var go och snäll i går när jag tog in.

Jag mockade inte. Hivade ner halm och ströade över.

Japp, det var samma häst som hoppade bommen.

Skall hiva i mig kaffe och macka, kasta mig i en dush och dra. Tänkte skita i att åka men så insåg jag att jag har en liten hinna i synfältet i högerkant nu så, jag åker.

BLÄ! Jag vill RIDA!

Och så pratade jag med syrran igår om hästen. Hon utmanar de andra men inte lika mycket som hon utmanar mig. De andra vet hon ger sig om hon börjar veva med benen men jag ger mig inte så då blir det att han kaxar upp sig. Vi är lika envisa både jag och hästen och vägrar vika. Fast hon var go och snäll i går när jag tog in.

Andra gången som samma häst skadar dig plus att det var den som hoppade bommen. Inte för att vara elak men är det inte dax att tänka på en mer permanent lösning. Som börjar på S

Ingen häst är värd så mycket så att man ska behöva riskera men för livet varje dag man är i stallet. Nästa gång är det inte en stöt med tänderna utan ett hugg i ansiktet eller i armen. Det finns dom som har blivit av med en arm på det viset.

Och nä jag tycker inte att det är det första man ska tänka på men man bör tänka på den lösningen när det inte blir bättre och innan det händer något mycket allvarligt.

Och nä jag tycker inte att det är det första man ska tänka på men man bör tänka på den lösningen när det inte blir bättre och innan det händer något mycket allvarligt.

Okej, återigen:

HÄSTEN HAR BLIVIT BÄTTRE!

Jag kan upprepa det en gång till.

Skulle vara intressant att räkna ut hur många gånger jag sagt det i den här tråden.

Okej, återigen:

Jag kan upprepa det en gång till.

Skulle vara intressant att räkna ut hur många gånger jag sagt det i den här tråden.

Men hästen är långt ifrån bra. Då kvittar det att den är bättre, bättre än vad? en mördarmaskin utan stoppknapp? En häst som lemlestar alla som tittar på den?

Sorry men ibland måste man inse att något inte står rätt till och ta sig en funderar på om det någonsin kommer att bli en normal häst av den här i framtiden. Och även funderar på vad man är redo att förlora i kampen. Är man redo att bli svårt skadad i kampen så okej bara att fortsätta :)

Idag tog jag en myspys stund med henne när jag kom in i stallet för att nattfodra. Först var hon sur och grinig. sedan mjuknade hon. När det var dags att fodra började hon sparka i boxdörren igen. *suck* Det har hon inte gjort på länge. Hon var lika sur och grinig som vanligt vid fodringen. Nåja, vi är tillbaka till innan närkontakten med tänderna och det är bra.

Pratade med ögonjour idag. Läkaren var vänlig nog att ringa mg direkt istället för en sköterska. Ingen större ide att jag kom in under helgen för vissa undersökningar hade de ändå inte kunnat göra nu. Blir jag sämre i synen skall jag in direkt. Annars avvakta till måndag. Skärpan i mitten av synfältet på höger öga är suddigt. Hinnan i periferin konstant. Känns lite vattnig i ögat just nu när jag skriver men ingen direkt huvudvärk idag.

Slag i huvudet kan ge tunnelseende men skall då vara dubbelsidigt. Min är bara på ena sidan. Han frågade om jag kände någon svaghete i armar och axlar efter smällen. "ja det har jag haft i över två månader efter en annan olycka med samma j*vla häst". Fick en tung suck som kommentar på det.

Jag lovade mig själv att jag aldrig skulle bidra till olyckstatistiken med hästar. Jomenvisst. En hjärnskakning (den andra brydde jag mig inte om att åka in. Åkte bara hem till föräldrarna och pep att jag trillat av hästen så det visslat om det och bad dom hålla koll på mig närmsta 24 timmarna och kröp ner i soffan under en filt. Och det var bra länge sedan.) Transportolyckan med full ryggröntgen för 2 månader sedan och nu detta.

Nåväl, sa till syrran att någon här hade föreslagit att hästen skulle avlivas. Det förslaget uppskattades inte. Syrran sa att jag gjort ett jätte bra jobb med hästen men förstår också varför hon gör som hon gör. Hästen är van att få som hon vill vilket jag inte accepterar. Jag har förväntat mig sådana här reaktioner. Läste en artikel med Ronny Åhman i Ridsport, där han nämner just precis det. Att hästar som är vana att få som dom vill och plötsligt inte får det, ofta reagerar med aggressioner innan de blir bra.

Ett engelskt uttryck: It's got to get worse before it can get better.

Skönt för mig är att jag var inte rädd före, under eller efter attacken för hästen. Jag tror fortfarande hon kommer bli en kanonbra häst. Även hovis, vet och den stabila kompisen tror det med.

Vi har ju trots allt sett positiva förändringar hos henne. (Känner mig som en hackig skiva)

Jag tar inte det minsta illa upp alls. Speciellt inte med tanke på att du har fel i vissa lägen och helt rätt i andra. Hästen är inte bara sådan här mot mig. Hon är det mot alla. Ena stunden super snäll, så länge hon får uppmärksamhet, och en bitande sparkande furie om hon inte får det. Hon har rest sig över en person, en mycket stabil och hästvan kompis som inte hetsar upp sig, enbart för att hon inte fick trampa runt som hon ville utan skulle stå där hon stod. Då skulle hon klippa kompis med frambenen.
1. Jag trodde inte heller att detta gällde bara dig.
2. Vad menar du med klippa? En häst som reser sig har inte alltid syfte att ha ihjäl sin motpart. Eller skada, eller ens röra.

Jag tror inte alls den här hästen är osäker och rädd. Står jag och gullar med henne så är hon hur snäll som helst. Borsta, kela gosa, vilket jag gärna gör. Men, får hon inte uppmärksamhet när HON kräver det så smäller det. Även hennes matte som hanterat henne mest under uppväxten, har dessa problem och anser att hästen har blivit bättre sedan jag hanterat henne.
Rädd vet jag inte. Osäker blir en häst när den inte har en god flockrelation. Om den inte har en trygg ledare och inte heller kan kontrollera sin egen situation, vilket ganska ofta uppstår med en sådan individ som jag tolkar henne som. Hon vill kontrollera er och ni följer inte. Er relation är osäker och oförutsägbar. Honbehöver en trygg och tydlig ledare att följa, men änsålänge har man inte övertygat henne om att någon annans omdömme är bättre än hennes eget.

Jag håller med. Aggressiva hästar är rädda hästar. Oftast. Aggressiva hästar kan också vara hästar som gullats med för mycket under uppväxten och blivit vana att stå i människans centrum. Föl är söta. Jag har varit nära att göra det misstaget själv. När man inte gullar med dom på samma sätt när de är vuxna kan det utlösa aggression då de är vana att stå i centrum och för att få stå kvar i centrum drar de till med aggressivt beteende. Även negativ uppmärksamhet är uppmärksamhet. (Därför man aldrig ska skrika åt vävare, krubbisar för beteendet förstärks).
Jag instämmer delvis, men jag tolkar det som följer: En häst som gullas med under uppväxten, är van att stå i centrum, och inte får övriga delar, kan missa att förstå att människan leder. Jag har en sådan häst själv just nu tror jag. Som älskar uppmärksamhet men när han inte får det blir han osäker eller frustrerad, och börjar bete sig illa. Han tappar kontrollen över situationen, det hela blir ovant och i regel så bestraffas dessa beteenden som han då visar, vilket gör att bristande uppmärksamhet får en ännu mer negativ innebörd för hästen.

Om vi ser till en naturlig flock med en ledande häst som blir ifrågasatt av en ranglägre individ. Denna ranglägre individ avvisas i regel då av ledaren. Signalerna för en avvisning kan se olika ut. Det kan vara en stegring, bakåtlagda öron eller att hästen visar tänderna, gör en hastig rörelse, hugger i luften etc. Detta är fullt normala, absolut inte aggressiva, beteenden. Om er häst inte är van att domderas av människor för att hon under uppväxten är lärd att människorna är under henne, så är det återigen ett normalt beteende det hon visar.

Jag har aldrig sagt att hon stör eller ifrågasätter i flocken. Hon har bara inte fattat att "flytta på dig" betyder just det vilket gör att hon får snabbt lomma iväg med svansen mellan benen när hon får en ordentlig tillsägelse.
Det absolut vanligaste sättet at störa flocken på är att inte följa signaler från ranghögre hästar eller försöka rangklättra trots att man inte har ngn pondus. Det är precis det du säger att hon gör.

Jag tror hon har påverkats av att inte växa upp med annan jämngammal kompis. Hon var helt ensam fölunge med sin mamma samt två mycket äldre hästar (en 20 en 17 och mamma 6).
Det kan vara så. Jag är inte kapabel att avgra det dock.

Hmmm.... jag vet inte var jag skrivit att jag beter mig aggressivt mot henne. Jag har fostrat min 9 åriga vallack själv och han är klassad som en mycket vänlig själ. Han är idag flockledaren i hagen och den som tagit på sig rollen att fostra unghästen och gör ett fantastiskt jobb med henne. Som jag sagt upprepade gånger - hon har blivit bättre! Han är heller inte den första unghäst jag fostrat.
Jag vet inte om du beter dig aggressivt. Det var min spontana slutsats när du skrev "Jag slet upp boxdörren till unghästen och vräkte mig in som värsta björnattacken och röt från fötterna.". Jag tolkade det som att du blev arg och gav dig på henne, fast utan att fysiskt röra henne. Vad ar syftet med denna reaktion?

Olika individer är lika lätta att skada.

Ok. Hur menar du att jag beter mig ranglågt?
När jag (eller annan person) går förbi hennes box utan att stanna och ge henne den uppmärksamhet hon kräver?
Detta är ett raghögt beteende. Det provocerar henne.

När jag säger ifrån när hon hugger mig?
Det beror helt på hur du säger ifrån. Hästar av all rang säger ifrån.

När jag ber henne flytta huvudet när jag skall in till boxgrannen?
När jag ber henne flytta huvudet när jag skall in till henne?
Ranghögt beteende.

När jag är lugn och konsekvent, inte provocerar, ger henne kel beröm och uppmärksamhet när hon uppför sig?
Utan att ha sett detta kan jag inte avgöra den saken. Det beror på hennes och dina signaler i situationen.

När jag ignorerar dåligt beteende och berömmer bra beteende?
Det tycker jag att du gör helt rätt. :)

När jag enbart reagerar på rena attacker vilket, tro mig, hästarna i hagen också skulle gjort?
Såsom jag uppfattade att du gjorde med björnattacken. Antingen ranglågt beteende eller rovdjurebeteende. Inget av det ngt som är önskvärt när man trävar efter att inge trygghet och stabilitet.

Det är så jag uppfattar att jag hanterar henne. Sedan är jag den som orkar stå emot när hon testar. Jag viker bara inte undan när hon tränger mig utan jag tränger tillbaka (jag har vassa armbågar). Men, som jag sagt tidigare. Jag färväntar mig inte att hon skall missköta sig. Jag färväntar mig att hon skall uppföra sig, precis som de andra hästarna.
Du kan ha rätt. Jag utgår endast från min uppfattning, som baserats på ett kort inlägg, eller två. ;) Varför tar ni henne inte avsides och jobbar med henne en stund i en situation där hon tillåts agera naturligt? I de situationer du pratar om är hon i regel "bunden" på ngt sätt. Hon är på begränsade ytor eller i grimskaft. Du kan tex inte avvisa henne i dessa situationer, vilket gör det hela väldigt mkt svårare.

(nu råkade jag radera detta citat, det var detta som börjar med att jag är ute o cyklar. :D)
Du ska absolut inte berömma ett aggresivt eller ens negativt beteende. Men när jag läser detta känns det bara än mer uppenbart att hon inte litar på din som en trygg och stabil ledarindivid, eller ens ranghögre individ. Mao är hennes beteende inte alls konstigt.

Jag håller med om att unghästar testar. De har samma faser som människobarn och prövar och trotsar och kollar var gränserna går. Denna har inte fått direkt gränser innan jag kom hem (hanterad av 1 80+ sam en kroniskt sjuk och jag skyller inte på någon och säger inte att någon av dem gjort fel). Plötsligt blir hon hanterad av någon som INTE accepterar att hon tränger upp en längs staket, trän, ladugårdar när hon blir ledd. Det första jag fick höra var "akta dig för bakbenen för hon slår" men i all hantering jag har förväntar jag mig att hon INTE kommer att göra något just för att inte ha en provocerande attityd och trigga fram trots. Står hon och vevar med bakbenet och försöker slå sig loss så hänger jag bara kvar tills hon ger sig. Uppsynen på hästen är alltid lika förvånad. "Va? Du släppte inte! Det gör ju alla andra." Skillnaden är att jag orkar hålla emot.
Du orkar trotsa henne men du övertygar ingenstans att du är en individ vars omdömme är bättre än hennes. Du skapar inget förtroende från hennes sida. Vad är då syftet?

Hon springer inte längre över mig i grinden vid insläpp så fort jag öppnar grinden utan står snällt och väntar tills jag säger att nu kan vi gå. Vänder och stannar snällt när jag skall stänga. Mycket i hanteringen HAR blivit bättre (hur många ggr kan jag upprepa det?) men igår var ett bakslag. Jag sitter fortfarande med huvudvärk och överväger att åka in till VC. Höger ögat känns som det inte hänger med. Svullnad har gått ner och inget blåmärke. Men ont har jag.
Uppenbarligen så är dina metoder inte 100%iga efter som att hon fortfarande så starkt misstror dig i vissa situationer. Oavsätt vad ni har uppnått hittils.

Jag håller fullständigt med dig.

Och lägger till:
Mamma, mormor och mormors mor till den här hästen var samtliga mentalt stabila och starka individer. Morfar lämnar starka skallar. Fadern lämnar starka skallar. Mamman skickade systern till sjukhus två ggr innan hon ens reds in. Det har gjort min syster osäker. Hon har lättare för att ge sig och låta hästen vinna än att hålla konsekvensen. Och jag klandrar henne inte för det. Jag hade också blivit osäker om jag fått en spark i huvudet och en spark på benet så olyckligt att jag hamnat på operationsbordet och fått gå med dränslang. Och med den osäkerheten i botten är det lätt för en unghäst att få övertaget.

Syrran är en mycket kompetent hästmänniska men hon är också kroniskt sjuk och fysiskt mycket svagare än oss "normala". Mitt uppdrag är att hjälpa henne få en säker häst att hantera. Och, som jag sagt många ggr nu, hästen har blivit bättre.
Om du anser att du gör allt rätt så fortsätt med det. Med denna tråd har du fått en syn på saken. Du väljer själv om du vill fortsätta som du gjort eller ägna en tanke åt den synvinkeln någon annan givit. :)

Det blir säkert bra i slutändan tror jag.

Mamma, mormor och mormors mor till den här hästen var samtliga mentalt stabila och starka individer. Morfar lämnar starka skallar. Fadern lämnar starka skallar. Mamman skickade systern till sjukhus två ggr innan hon ens reds in. Det har gjort min syster osäker. Hon har lättare för att ge sig och låta hästen vinna än att hålla konsekvensen. Och jag klandrar henne inte för det. Jag hade också blivit osäker om jag fått en spark i huvudet och en spark på benet så olyckligt att jag hamnat på operationsbordet och fått gå med dränslang. Och med den osäkerheten i botten är det lätt för en unghäst att få övertaget.

Har ni fött upp hästen som gav sig på dig själv?

Om du anser att du gör allt rätt så fortsätt med det. Med denna tråd har du fått en syn på saken. Du väljer själv om du vill fortsätta som du gjort eller ägna en tanke åt den synvinkeln någon annan givit. :)

Det blir säkert bra i slutändan tror jag.

Jag anser inte att jag gör helt rätt. Jag är inte utbildad i NH utan praktiserar vad för mig är sunt bonnförnuft. Jag är inte sådan som trillar dit på trender och modenycker speciellt hårt.

Jag har tagit till mig av vad du säger men jag ser mest kritik och inte konkreta råd. Så kritiken är inte speciellt konstruktiv och gör att jag fortfarande inte vet hur jag skall göra.

Jag förstår heller inte vem du menar är ranghög i listan av "jag gör bla bla" och följs av din kommentar "Det är ranghögt beteende".

Om du menar att jag beter mig ranghögt så kan jag ju inte vara så ranglåg som du först sa. Eller?

Jag har ingen mindre yta att jobba hästen på. Jag kan inte jobba henne i hagen för hon sticker.

Vi kan ta ett annat exempel på hur hon kan vara och då var hon ett år. I några dagar var hon tvungen att dela box med en häst så hon och ponnyn ställdes i stallets fölningsbox. Jag gick runt i stallet och gav varje häst en nattamorot. Kommer upp till henne och ponnyn och ponnyn står snällt och tar sin morot medans unghästen attackerar min hand och ser ut som om hon skall slita den av mig. Om jag skulle förmänskliga beteendet så var det ungefär "Du din jävel skulle kommit hit först, gett mig alla morötterna och skitit i de andra hästarna. Bara för att du inte gjorde det så skall jag nu slita av dig handen och stampa in den i betonggolvet, ditt äckliga as" Ungefär så sa hennes kroppsspråk.

Jag vägrar (och det får du och andra säga är tokfel men jag vägrar) belöna sådant beteende så jag tog genast bort handen med moroten och gick därifrån. Då reser sig unghästen rakt upp, vrider huvudet åt sidan, öppnar käften stort och går ner och hugger ponnyn över mankammen stenhårt. Ponnyn ser först helt förtvivlad ut för att sekunden eftråt reagera och tro mig, jag fara in i boxen och ryta var inte i närheten av ponnyns reaktion. Sekunden efter hans tillsägelse var allt lugnt i stallet.

Så tala gärna om för mig hur jag skall ändra min attityd gentemot hästen.

Konstruktiv kritik (med betoning på konstruktiv) tar jag tacksamt emot.

Bara ett litet inlägg från "ägaren" i fråga.
Hästen ni talar om är förvisso en riktigt skarp individ. Hon utmanar oss i rang. I flocken har hon nu fattat läget. Eftersom jag råkat riktigt illa ut tidigare med hennes mamma kan jag i vissa fall bli ngt mesig och ge med mig. Jobbar stenhårt med detta. Shlubberdubb, som förresten gör skäl för namnet, har gjort ett Jättejobb! med min ögonsten. För lika sur och grining som hon beskrivs lika go och charmig är hon när hon inte försöker hugga huvudet av folk.
En kommentar till den som nämnde ordet S....! Bara för att ingen av oss heter Monty Roberts betyder inte det att situationen är ohållbar. Med vanligt Bonnförnuft kan man komma långt och vi är en god bit påväg.

We have done it before and we will do it again!

Jag anser inte att jag gör helt rätt. Jag är inte utbildad i NH utan praktiserar vad för mig är sunt bonnförnuft. Jag är inte sådan som trillar dit på trender och modenycker speciellt hårt.

Jag har tagit till mig av vad du säger men jag ser mest kritik och inte konkreta råd. Så kritiken är inte speciellt konstruktiv och gör att jag fortfarande inte vet hur jag skall göra.
Tyvärr är hästar djur och inga maskiner, varpå man genom en persons berättelse kan reda ut ett problem och skapa metoder som denna man använda sig av. Man måste utgå från individen, situationen och mycket annat. Metoder är till för dem som inte vill lära och förstå själv.

Jag vill också klargöra att jag absolut inte sysslar med NH. Och vill inte förknippas med det begreppet.

Jag förstår heller inte vem du menar är ranghög i listan av "jag gör bla bla" och följs av din kommentar "Det är ranghögt beteende".

Om du menar att jag beter mig ranghögt så kan jag ju inte vara så ranglåg som du först sa. Eller?
I vissa situationer beter du dig ranghögt, i andra ranglågt i andra dominant. Du frågade om du betedde dig ranglågt i följande situationer och jag svarade vad som var min tolkning.

Jag har ingen mindre yta att jobba hästen på. Jag kan inte jobba henne i hagen för hon sticker.
Om hästen sticker vill hon inte följa. Och det är pga att du brister i din hantering. Du kan ju inte hävda din rang förrän hästen är intresserad av ditt umgänge? Eller hur har du tänkt där? I vilken naturlig situation är en häst tvingad att följa en annan?

Vi kan ta ett annat exempel på hur hon kan vara och då var hon ett år. I några dagar var hon tvungen att dela box med en häst så hon och ponnyn ställdes i stallets fölningsbox. Jag gick runt i stallet och gav varje häst en nattamorot. Kommer upp till henne och ponnyn och ponnyn står snällt och tar sin morot medans unghästen attackerar min hand och ser ut som om hon skall slita den av mig. Om jag skulle förmänskliga beteendet så var det ungefär "Du din jävel skulle kommit hit först, gett mig alla morötterna och skitit i de andra hästarna. Bara för att du inte gjorde det så skall jag nu slita av dig handen och stampa in den i betonggolvet, ditt äckliga as" Ungefär så sa hennes kroppsspråk.
Detta är verkligen en mänsklig tolkning. Tror du på allvar att det är naturligt för ett flykt-,bytes- och flockdjur att ha en sådan inställning? Ett djur som överlever genom att tillämpa samarbete?

Om det är så att du inte vill ändå på den inställningen, så tycker jag att du och jag avslutar vår diskussion här. För då är vi inte ens på samma spår när det gäller hästar som djur. :)

Jag vägrar (och det får du och andra säga är tokfel men jag vägrar) belöna sådant beteende så jag tog genast bort handen med moroten och gick därifrån. Då reser sig unghästen rakt upp, vrider huvudet åt sidan, öppnar käften stort och går ner och hugger ponnyn över mankammen stenhårt. Ponnyn ser först helt förtvivlad ut för att sekunden eftråt reagera och tro mig, jag fara in i boxen och ryta var inte i närheten av ponnyns reaktion. Sekunden efter hans tillsägelse var allt lugnt i stallet.
Nu har det kommit upp vid 2 tillfällen att du inte vill belöna negativt beteende. Vill du citera vart jag uppmuntrat dig att göra det?

Bara en liten fundering...om du hade väntat lite med moroten (tillsägelse och föst iväg henne en bit) när hon kommit sin tråkiga attityd, och sedan belönat då hon kommit fram med en trevligare? Alltså först motat iväg henne tills hon gått bort en bit och sedan gett henne moroten, på ditt initiativ? Hypotetisk fråga, men jag hade faktiskt inte betett mig så orättvist med en sån häst. Jag tror inte att hon förstod varför alla andra men inte hon fick en morot.

Men du känner ju henne och ser henne dagligen. Min fråga är mest, tror du något sådant kunde fungera, eller hade det bara triggat igång en än värre reaktion?

Tyvärr är hästar djur och inga maskiner, varpå man genom en persons berättelse kan reda ut ett problem och skapa metoder som denna man använda sig av. Man måste utgå från individen, situationen och mycket annat. Metoder är till för dem som inte vill lära och förstå själv.

I brist på att bra svenskt ord så känns det där väldigt "patronising". Hästar är självklart individer med individuella behov och uppföranden. Ingen är den andra lik. Det har 40 år med hästar lärt mig och, hoppas jag, fortsätter lära mig.
I vissa situationer beter du dig ranghögt, i andra ranglågt i andra dominant. Du frågade om du betedde dig ranglågt i följande situationer och jag svarade vad som var min tolkning.

För mig är ranghögt och dominant samma sak. Man kan inte få folk att lyda ett dominerande beteende om man inte är ranghög. Det är min personliga tolkning. Detta är en häst som inte är ranghög i flocken men försöker vara ranghög och dominant mot människor och med vissa lyckas hon ibland, med andra lyckas hon inte. Hon fortsätter dock försöka vara ranghög och dominant.

I vilka skeden är det jag beter mig ranglågt? Som jag sa tidigare är jag ute efter KONSTRUKTIV kritik. Det betyder, kritik som inte enbart pekar ut det som är fel men som även ger råd på hur man gör rätt.
Om hästen sticker vill hon inte följa. Och det är pga att du brister i din hantering. Du kan ju inte hävda din rang förrän hästen är intresserad av ditt umgänge? Eller hur har du tänkt där? I vilken naturlig situation är en häst tvingad att följa en annan?

Hästen följer alldeles utmärkt, tack. Lite för bra. Om du läser andra inlägg så har jag upprepade gånger beskrivit hur hon skall vara så nära att hon står på människan - bokstavligen. Går man ut i hagen kommer hon glatt galopperande för att kolla vad man gör. Står hästarna i grupp så tränger och knuffar hon sig igenom gruppen för att vara närmast människan. Hon står alltid först vid grinden och står ivägen när man skall ta in en annan häst.

Det är i DOM lägena när man INTE vill ha henne på sina tår och motar bort henne som hon vänder runt för att slå. Hon accepterar inte att man puttar undan henne. Står man då ett läge där man inte kan ta sig någonstans så kommer hon få in en träff, så vida inte hon har stuckit. Med "sticka" menar jag att hon dragit sig undan några meter, står där och snurrar, bockandes och sparkandes för att sekunden senare återvända till människan och ställa sig på ens tår.

Och, ovanstående är jag inte ensam om att hon gör.

Detta är verkligen en mänsklig tolkning. Tror du på allvar att det är naturligt för ett flykt-,bytes- och flockdjur att ha en sådan inställning? Ett djur som överlever genom att tillämpa samarbete?

Men snälla rara. Nu får du ge dig. Jag skrev själv "Om jag skulle förmänskliga beteendet". Tror du verkligen jag är så korkad att jag tror att det var vad hästen tänkte?

Om det är så att du inte vill ändå på den inställningen, så tycker jag att du och jag avslutar vår diskussion här. För då är vi inte ens på samma spår när det gäller hästar som djur. :)

Med tanke på att du inte en enda gång har kommit med något konstruktivt mer än en massa kritik och påpekat mina fel så undrar jag varför du över huvudtaget har gett dig in i diskussionen. Är det så att du känner dig så ranglåg och utanför gruppen att du måste hävda dig på ett negativt och otrevligt sätt? Ditt beteende påminner mig, märkligt nog, om unghästens.

Jag har bett om konstruktiv kritik. Jag har bett dig tala om för mig hur jag skall göra för att det skall bli rätt. Du påpekar konstant mina fel. Det accepterar jag. Men hur skall jag göra för att göra rätt?

Kan du alls förklara det eller är du bara duktig på att påpeka fel?

Ja, jag är arg, för du är inte speciellt pedagogisk i dina svar utan enbart negativ och klankande.

Bara en liten fundering...om du hade väntat lite med moroten (tillsägelse och föst iväg henne en bit) när hon kommit sin tråkiga attityd, och sedan belönat då hon kommit fram med en trevligare? Alltså först motat iväg henne tills hon gått bort en bit och sedan gett henne moroten, på ditt initiativ? Hypotetisk fråga, men jag hade faktiskt inte betett mig så orättvist med en sån häst. Jag tror inte att hon förstod varför alla andra men inte hon fick en morot.

Men du känner ju henne och ser henne dagligen. Min fråga är mest, tror du något sådant kunde fungera, eller hade det bara triggat igång en än värre reaktion?

Jo, jag hoppades på detta och har försökt flera gånger. Tyvärr har hon inte någon gång kommit fram med en positiv attityd. Vi har helt enkelt valt att för vår egen säkerhetsskull får den hästen aldrig godis från handen. Har man grejat med henne i gången får hon godiset i krubban istället. Vi är rädda om våra fingrar.

Bara ett litet inlägg från "ägaren" i fråga.
Hästen ni talar om är förvisso en riktigt skarp individ. Hon utmanar oss i rang. I flocken har hon nu fattat läget. Eftersom jag råkat riktigt illa ut tidigare med hennes mamma kan jag i vissa fall bli ngt mesig och ge med mig. Jobbar stenhårt med detta. Shlubberdubb, som förresten gör skäl för namnet, har gjort ett Jättejobb! med min ögonsten. För lika sur och grining som hon beskrivs lika go och charmig är hon när hon inte försöker hugga huvudet av folk.
En kommentar till den som nämnde ordet S....! Bara för att ingen av oss heter Monty Roberts betyder inte det att situationen är ohållbar. Med vanligt Bonnförnuft kan man komma långt och vi är en god bit påväg.

We have done it before and we will do it again!

Det var jag som pratade om ordet S och det står jag för. Ni har på 3 år kommit så långt med hästen att den smäller tänderna i skallen på er när det inte passar, ni ger den aldrig godis från handen för att inte riskera att förlora några fingrar m.m. Enligt er har ni kommit en bit på väg med hästen och det tvivlar jag inte på.

Men man måste under vägen även sätta upp vissa gränser och när hästen går över dessa gränser så är det stopp. Jag bara undrade var er gräns ligger?

Jag har aldrig pratat om MR eller NH så varför du drar in det i det hela förstår jag inte.

Men så länge ni själv behåller hästen är det ju ingen fara = drabbar ingen annan.

Nu funderar jag bara fritt, har ju inte mött er häst och det är ju helt omöjligt at ha teorier då, egentligen - alls.

Men jag känner till en häst som är mycket speciell i psyket, jag har aldrig under alla år träffat en liknande häst och de andra med lika lång erfarenhet av hästar säger samma sak. Väldigt svår att begripa sej på. Vi har haft många teorier, han hade en skada då han kom men den är utläkt sen länge och det har knappast någon betydelse idag, dessutom lär han ha varit likadan även innan den skadan..

Den hästen är väldigt svårbedömd rangmässigt. Den tycks mest vänta sig onda avsikter (och har inte blivit illa behandlad, det vet vi) den reagerar direkt med försvar på tillsägelser, går liksom nästan till attack vid allt han uppfattar som "kränkningar" från människor eller hästar, samma sak.

Han hugger som försvar eller "motattack", han slår om han kommer åt. MEN
Han reagerar otroligt positivt på allt beröm. Sättet man kan jobba honom på är att berömma hela tiden. Absolut till överdrift:D Helt omotiverat mycket beröm..........
Han kan växla blixtsnabbt från att ha varit på väg att attackera för att han TROR att man tänker tillrättavisa honom, till att slappna av, om man säger "duktig pojke..." tex.

En extremt osäker häst, skulle jag säga, som av någon anledning har enormt starka försvarsinstinkter och en vilja att dominera, trots att han inte ens ekund tycks tro att det ska lyckas.:cool:

(Naturligtvis kommer halva NH-gänget nu att dra fram allt dom brukar men det är inte aktuellt, tack, så spara besväret)

En mycket svårt misshandlad häst kunde bete sej så, men det är inte frågan om det. OCh ja det vet jag.

Kanske inte har något alls gemensamt med din. Men jag kom att tänka på det i alla fall, när det gäller så kraftiga attacker. Den är går inte att "sätta på plats", det leder till att blir farlig. Men man kan envist lära honom saker genom att upprepa och berömma. Han lär sig fort och verkar närmast stolt och det han lärt sej sitter sen. Ett exempel är att han slängde sej på maten när man kom med den, aggressivt. Jag krävde av honom (först var det bara jag, sen även de andra) att han skulle ställa sej och vänta på att jag la upp maten i krubban.
Det gjorde jag genom att vara envis och inte låta honom få maten innan han ställt sej på ett visst ställe. (stod och väntade och berömde när han gick dit)
Jag stod utanför boxen då kan jag tillägga.

Han lärde sej blixtsnabbt att först på kommando, nuemra automatiskt:idea: gå upp till det hörnet och vänta, som en självklarthet.

Ungefär så får man jobba med honom. Han blir lätt riktgit farliga om man skulle bossa runt med honom tex.

Bara svammel från mej ang vad jag kom att tänka på här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka