Fick antibiotikaögondroppar som inte finns med i fass?

MissFideli

Trådstartare
Sist jag var in med Abbie fick jag med en antibiotikadroppe som heter Refobacin Augentropfen med Merck som tillverkare. När jag nu skulle kolla upp den i fass, så finns den inte med? Fanns en Refobacin injektionsvätska som avregistrerades 1989???

Fullt normalt eller konstigt?
 
Sv: Fick antibiotikaögondroppar som inte finns med i fass?

Skumt.
Har du provat söka på den verksamma substansen i stället?
 
Senast ändrad:
Sv: Fick antibiotikaögondroppar som inte finns med i fass?

Testade det och det verkar bara finnas i en injektionsvätska som heter Garamycin. det står att det är ett bredspektrumantibiotikum och det ska väl stämma. Googlar man så får man tag på nått som heter Refobacin revision och som är bencement med upp till 90% dödlighet av bakterier enligt tillverkarna. Men får veterinärer ge ut mediciner som inte finns i fass?
 
Sv: Fick antibiotikaögondroppar som inte finns med i fass?

Ingen aning... är förpackningen gammal? :crazy: Du kanske kan höra med Jordbruksverket?
 
Sv: Fick antibiotikaögondroppar som inte finns med i fass?

Tydligen kan dom söka licens och då få ge ut medicin som inte är godkänd i Sverige. Så då ska det väl vara okej, gissar jag. Att det var så ovanligt med sådana antibiotikadroppar visste jag dock inte.
 
Sv: Fick antibiotikaögondroppar som inte finns med i fass?

Ja, det får de. Det är förmodligen ett utländskt (tyskt?) preparat, med tanke på namnet.
 
Sv: Fick antibiotikaögondroppar som inte finns med i fass?

Stämmer, bipackssedeln är på tyska. Inget svenskt alls, jag brukar alltid läsa bipackssedeln, men trots 3 års tyskalektioner i högstadiet får jag erkänna mig besegrad.
 
Sv: Fick antibiotikaögondroppar som inte finns med i fass?

Gammal tråd som jag hittade via google, men ville bara berätta att vi använder nu just dom ögondropparna till en fölunge som har fått en jobbig böld i ögat..

AM
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 234
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 072
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 703
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp