Fick Ängagårdens prislista idag.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
E

ecssory

De har sammanfattningsvis, enligt mig, sveriges intressantaste avelshingstar i dressyr.

MEN, vilka priser - jag svimmade flera gånger och mina förstahandsval var dyrast...såklart!

Tur att jag bestämt mig för en annan med liknande intressanta linjer annars hade det nog inte ens hjälpt med luktsalt för att vakna upp.

Jag har också fått katalogen och bara dreglar. En Dionysosfölis skulle inte sitta fel. Danone är inte heller helt fel. Många fina fanns det. Jag har själv en häst efter Rubignon och vill gärna ha en hingst som har både Rubinstein och Donnerhall med i stammen. Mycket fullblod är inte heller helt fel. Vad har du valt för hingst?

Jag vill åt R-blodet och hade gärna sett en förädlande hingst.
Jag hade tänkt Dionysos eller Baroncelli. Baroncelli har Boleroblod+fullblod och det skall tydligen fungera super med Weltmeyer-blod...som mitt sto har.

Enligt tyskarna som har ett bra underlag skall weltmeyer passa utmärkt med R-B-blod samt fullblod.

Jag är dock 99 på att det blir Blue Hors Romancier e.rosenkavalier.
Tror att han trots sin storlek är kompatibel med min häst.
Har en köpare på fölet redan och hon har fått vara med och säga sitt.

Skulle jag behålla fölet själv så hade jag valt de två förstnämnda för jag gillar den ädlare typen av häst.
Men det är en enorm prisskillnad...dock så är det stammar som ger ett högt värde på hästen och har man tur så blir det ett stoföl!

På deras hingstvisning föll jag för Danzas och Riverside.Danzas e:DeNiro-Weltmeyer-Argentan ,Riverside e:Regazzoni-Donnerhall-PikKöning med samma stostam som Bugatti och Ragasso inte fy skam för det priset. Dock föll valet på Welt HitII för han skall bara stå här i år och han borde passa mitt sto.kanske Danzas nästa år.

3 årshingstarna kostar
1700 kr i språng,1700 kr vid 17 dygn och 4500 kr vid 90 dygn

Men så finns det ju äldre välmeriterade dyringar också...

För att ta något exempel kostar
De Niro 1900 kr vid bokning,7900 kr vid språngavgift samt 6500 vid 90 dygn.Han är den dyraste.

Undantaget några unghingstar som ligger på 800kr+ moms mer.

När man använder de ngt mer meriterade hingstarna så betalar man först
bokningsavg: 1900kr + moms
Språngavgift: 2900kr - 7900kr + moms
90 Dygn: 2900kr - 6500kr + moms

Hingstarna är ungefär lika dyra för har du låg 90dgrs så är språnget dyrare och tvärtom.
Den billigaste kostar 7900kr+moms (Dionysos...antagligen för att han ej godkändes i svenskt bruksprov?).
Därtill kommer ju som vanligt station, skick osv

Sedan är ju frågan vad frakten kostar per skick för en hingst stationerad i Tyskland? Någon som vet ungefär?

Jag tycker att de har rena svin priser. Titta på Flying och Bugatti hilltop där betalar man ingenting förrän vid levande föl och han är ingen dålig hingst. De har ett mycket bra betalnings sätt på flyinge tycker jag.

Jag hörde att ett skick kostar ca 2500 från Tyskland men är inte riktigt säker.

Varför godkändes inte Dionysos på bruksproven? Vad händer då med avkomman, får den inte delta i breeders osv?

Jag har också fungerat på Dionysos (till ett sto jag ännu inte köpt men är intressent på e Burggraf :)) Vad har han för gångartspoäng? Vad händer om inte stoet blir dräktigt första gången? Får man då betala den dyra språngavgiften en gång till? Vilka anlernativ, med liknande stam, finns att tillgå i Sverige till lägre kostnad och ev. bättre villkor när det gäller omseminering?

Hur är t ex Rotspon i Flyingekatalogen (Rubinstein-Argentan) om man jämför kvalitet? Gångartspoäng? Någon annan ni rekommenderar?

Dionysos fick dispens förra året och är nu helt godkänd from i år, så alla småttingar föds med gröna papper om stoet uppfyller villkoren. :D Själva språngavgiften betalas en gång/säsong. Däremot så får du ju betala för varje skick, precis som med andra hingstar.

För tre år sedan har jag för mig att det var 800 kr/skick. Sedan tillkommer transporten från den svenska flygplatsen till seminstationen.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 940
Senast: supercassie
·
T
Ridning Hej alla glada (ja, jag är jätteglad i alla fall =) och hoppas tråden är rätt placerad?!?!) Jag var nämligen på utförsäljningen idag...
Svar
6
· Visningar
2 038
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2