Fibromyalgi

Arwyn

Trådstartare
Kan hästar få det? Hästen i fråga är normalt ganska stressad och så, då hon inte haft en jättestabil uppväxt, och dessutom gått med trasig kropp större delen av livet. Periodvis är hon dock jättefin. Stressar lätt upp sig, men går iaf att rida i alla gångarter i skogen, och går att jobbas. I somras, tex var hon kanonfin! Men nu har det hänt något i hennes huvud. Hon bara stressar, taktar och får utbrott, det går knappt att rida henne alls. Efter mycket funderande, kom vi fram till att hon varit så här tidigare, och det har nog varit vintertid då också. Fast nu är det ju inte så vintrigt, vi har haft plusgrader hela "vintern", i princip, och hon är oklippt och välklädd.

Men så nämnde en massör fibromyangil, och sa att det har liknande symptom på en människa. Hästen är ganska trött, och ligger ner i boxen när tillfälle ges. Vi vet dock inte om hästar kan få det, det är ju jättesvårt att diagnostisera på en människa, måste vara mer eller mindre omöjligt på en häst?! Dessutom går det ju inte att bota, bara i bästa fall lindra smärtan.

Tyvärr är alternativet att åka iväg med henne till någon typ av klinik inte jättelångt upp på listan, då det är i princip omöjligt att lasta henne. Massör ska komma ut i veckan, och det finns seriösa funderingar på att ta upp en duktig ET. Vi ska börja försöka utreda på hemmaplan, men vi har provat förr, och inte gett något jätteresultat. Vi gör ett nytt försök i år igen, men jag är mest nyfiken på om det finns några dokumentationer på att hästar kan lida av fibromyangil? :confused:

Sv: Fibromyalgi

Om hästen mår så dåligt och ni misstänker att det är för att den har ont så tycker jag att ni ska ta ut en veterinär som kan ställa en seriös diagnos. Det har inte en massör utbildning för att göra. Om inte annat så tycker jag att ni ska ta ut veterinären för att se om hästen behöver en B-vitaminspruta för att pigga på sig lite. Det kan ju faktiskt vara så enkelt som att det bara är det som behövs.

Nej. Vet du vad fibromyalgi egt ÄR?? Det är nämligen ingen sjukdom, det är ett namn på en viss symptombild. När det finns vissa problem och man inte hittar någon annan förklaring så kallar man det fibro. Lever själv med den sk. diagnosen.....

Fast jag har pratat med flera stycken som fått det diagnostiserat? Dom jag har pratat med får ont i lederna när det blir kallt, och är allmänt trötta, det blir bättre på sommaren. Men jag kan ärligt säga att jag inte vet riktigt vad det är, utom från de jag pratat med. Har även googlat och läst några bloggar på nätet av människor med diagnos, alla har samma symptom.

Fast vad är det för diagnos en veterinär kan ställa? Nej, massören kan kanske inte göra så mycket, men kanske se om det är hennes gamla problem med bäckenet som spökar?

Tro mig, vi har varit många vändor till klinik med den här hästen (på den tiden det gick att lasta henne), och ingen har kunnat hittat några direkta fel. Förutom den gången hon hade kotledinflammation och blev sprutad, då...

Vi bor i sundsvall, och ärligt talat finns det bergränsat antal veterinärer som är riktigt bra här. ATG-kliniken har vi ganska dålig erfarenhet av, då de är väldigt inriktade på travhästar, och bemötandet vi fått har tyvärr många gånger varit att halvblod går sönder. Så enkelt är det, inget att göra åt. :(

Hej!

Ja, fibro har alla samma symtom, man får diagnosen på att man har vissa symtom på vissa ställen (nu minns jag inte direkt vilka det var)..

Kan hästar ha fibro?? Ja, bra fråga.. Tror inte så mycket forskning på det finns.

Om jag var du skulle jag se till att packa in hästen och åka till klinik, speciellt som den tydligen "utretts" hemma tidigare och inte blivit bättre.
En seriös ET behandlar inte hästen om den inte är kollad av vet.

/ Lavinia, vars häst med "ryggont" hade knäledsinflammation båda bak och hon hade ont i alla möjliga muskler och var allmänt "rör-mej-ej"

Vi skulle gladeligen packa in hästen och ställa den på klinik. "Här, ta hästen, ring mig när ni hittat felet!!!" Men som sagt, så enkelt är det inte. I somras skulle vi betäcka henne, tänkte vi. Stog flera timmar om dagen flera dagar, kom inte längre än med framtassarna på luckan. Så helst vill vi slippa åka, vi försöker hitta problemet hemma först. Hittar vi inget får vi ju lösa transportfrågan på nåt sätt.

Jo men det är ingen "sjukdom" - man kan inte säga vart det kommer ifrån, det syns inte på några tester, det finns ingen behandling...

Så att säga att en häst har fibro skulle i princip vara samma som att säga, jaha den här hästen är det inget att göra med, den har ont och är trött men det är pga fibron... Förstår du?

Gör en ordentlig utredning!

Ja, jo, jag förstår. Det skulle bara vara så sköt att VETA att det inte är något att göra åt! Eller, det där lät ju dumt, det skulle vara skönt att slippa leta mer efter fel, om du förstår hur jag menar. Så länge vi inte vet vad det är för fel, måste vi ju fortsätta leta, men om vi inte hittar något då? :confused: Hon är ju så himla fin på sommaren och så, och ute i hagen springer hon ju och har skoj, ser inte ut att ha direkt ont då...
Ja, det är så svårt, jag vet inte i vilken ände vi ska börja... Det bästa skulle verkligen vara att ställa henne på en klinik och låta henne bo där tills dom vet varför hon har det så jobbigt...

Nej. Vet du vad fibromyalgi egt ÄR?? Det är nämligen ingen sjukdom, det är ett namn på en viss symptombild. När det finns vissa problem och man inte hittar någon annan förklaring så kallar man det fibro. Lever själv med den sk. diagnosen.....

Nä vet du va, när fick du din diagnos? På 1800-talet? Man har kommit långt mycket längre än så vad gäller fibromyalgi, men vill du diskutera det så gör jag gärna det i en annan tråd och forum.

Till TS, ta hästen till klinik. Om massören menar att din häst lider av fibromyalgi så är en orsak bl a kroniska inflammationer i leder och muskler. Sådant ska defentivt underökas av veterinär.

Uppsök veterinär. Diffusa symptom på smärta går i de allra flesta fall att härleda från en rörelsestörning/hälta. Hältan ger i sin tur upphov till spänningar som ofta förvärras vintertid, precis som hos människor med kronisk värk. Du nämner gamla besvär med bäckenet - en snedhet här ger smärta? Om det alls rör sig om smärta - hur ser hästen ut i munnen - hon kanske får skitont när ni tar i bettet och stressar av den anledningen? Märkligt att inte åka till ATG, skulle de inte kunna undersöka en ridhäst bara för att de mestadels behandlar travhästar? Häst som häst.

Det finns mig veterligen ingen forskning på fibromyalgi hos häst. Och är stress verkligen ett symptom på fibromyalgi? Är hästens problem att hon är trött eller stressad och inte ridbar? Inte direkt samma sak?

Problemet är att hon blir så stressad att hon inte blir ridbar. Att hon var trött skulle enligt massören kunna vara ett symptom på fibro - OM nu hästar skulle kunna lida av det.

Hon är kollad i munnen, men vi ska försöka få det gjort igen, just in case. Vi har ridit henne på hackamore en period, och det gick hyffsat, men hon blev så svullen på nosryggen av det, och nej, vi slet inte i henne, det går inte på den hästen. :smirk:

Att hon blir stressad skulle alltså kunna vara ett symptom på att hon har ont.

ja, vad ska jag säga om ATG? Inte mitt fel att veterinärerna tycker att det är trams med ridhästar och halvblod. Tyvärr är min enda erfarenhet av just den här kliniken att de mest klagar på halvblod, och sprutar benen, det är i princip allt de gör. Tycker att det är väldigt svårt att få dem att göra en utredning.
Nej, förresten, har faktiskt fått ha en vet som var bra. :) Helst skulle man ju vilja åka med henne till strömsholm som jag har mycket goda erfarenheter av, men som sagt, det ÄR verkligen inte bara att lasta henne och åka, som många verkar tro. Jag har vid upprepade tillfällen sagt att vi gärna vill få henne till klinik, och det var egentligen inte det tråden handlade om. Jag ville veta om det finns någon forskning på fibro.

Att hon blir stressad skulle alltså kunna vara ett symptom på att hon har ont.

Stress är ett tecken på att något inte står rätt till, om det sen är smärta kan ju ingen veta mer än hästen. Just därför en orsak till att åka för att få hästen undersökt, för att utesluta fysiska problem. Tröttheten kan bl a härröra från stress, men behöver inte ha med själva sjukdomsbilden att göra ändå.
Stress är oerhört påfrestande för både kropp och skäl, oavsett om man är häst eller människa.

Fast vad är det för diagnos en veterinär kan ställa?

En veterinär kan i alla fall ställa diagnoser betydligt bättre än en massör. Och även om veterinären inte kan ställa en precis diagnos, så kan han eller hon bedöma om hästen verkar ha ont, och i så fall skriva ut smärtlindrande medicin för att minska lidandet. Samt som sagt ge en B-vitaminspruta om han eller hon tror att det kan hjälpa mot hästens hängighet.

Om ni nu tror att hästens problem beror på smärta så borde det väl vara högsta prioritet att åtminstone lindra smärtan, för hästens skull? Att förlänga plågan genom att låta alternativbehandlare spekulera i saken är ju bara taskigt mot hästen.

Det kan ju vara så att din häst har haft ont i samband med alla skador och spänner sig (vilket gör mer ont) och även om skadan läkt ut fortsätter hästen spänna sig och har ont av det istället och förknippar rörelse med smärta.

först o främst tycker jag du ska ta ut en veterinär och gå igenom hästen ordentligt. Ganska övertygad om att den inte har fibromyalgi. Fibrolmaylgi är nämligen så mkt mer än värk i leder när det är kallt..

Svarar alla

Det har varit en massör ute nu som har hittat ett gäng låsningar i nacken, men det känns inte som om det är det som är det verkliga problemet. Vi ska försöka få ut henne till veterinär, det får lösa sig på något sätt.

Jag vet inte varför folk inte tror att vi har några som helst funderingar på att ta henne till klinik, har aldrig sagt att vi inte vill det. Syftet med tråden var som sagt att få höra om det hästar KAN ha fibro. Vilket jag nu hört att dom kan, fast jag vet inte hur de kan få det diagnostiserat. Massören hade tryckt på de punkter de ska reagera på vid fibro, men inte hittat någon direkt reaktion, så hon trodde inte heller på det.

Verkar som om jag har missat att säga det, men det är alltså inte min häst, fast ibland känns det som om är min till hälften, iaf. :D Det är min bästa väns häst, men jag har varit delaktig i mer eller mindre alla beslut som görs i smaband med henne, tror jag. Hon är även min lilla ärta!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har vrickat min fot 5ggr och även blivit trampad av en häst på samma fot. Nervskada är konstaterad efter jag blev trampad. Jag har...
Svar
7
· Visningar
924
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar