Fibergis hemsida

amalia

Trådstartare
Tittade på fibergis hemsida och blev posetivt överraskad!

Det står:

"Analyserat hö/ensilage är en förutsättning för att kunna räkna en korrekt foderstat.

Energi (MJ) ger både hull och ork åt hästen. En fet häst skall alltså ha mindre energi i foderstaten. Alla hästar behöver dock allra minst 1,2 kg hö, ca 2 kg hösilage eller ca 5 kg bete per 100 kg kroppsvikt och dag. Halm kan ersätta delar av grovfodergivan.

Ovanstående hästkategorier skall ses som exempel. Det är alltid hästens verkliga energiförbrukning och inte typ av arbete som skall ligga till grund för foderstatsberäkningen."

Det är nog första gången jag ser detta hos ett foderföretag och inga tabeller med hö respektive kraftfoder.
Känns som ett steg i rätt riktning!
 
Sv: Fibergis hemsida

"Utfodringsexempel för medelhårt arbete (50 % över underhållsbehovet) med ett hö på 7-8 MJ och 40-50 g smältbart råprotein (smb rp) per kg;

Viktklass 500 kg; 8 kg hö: 2,5 kg FIBERGI BAS

Viktklass 600 kg; 9 kg hö: 3 kg FIBERGI BAS

Ovanstående skall ses som ett exempel, individuella variationer finns alltid."

Såhär står det för fibergi bas på hemsidan, vet inte vad det står på säckarna.
 
Sv: Fibergis hemsida

Och det betyder väl att fodret blivit bättre?....Har alltid fodrat mina hästar med Fibergi...Men då åt stoet Fibergi muslin ibörjan med havre. Och shettisen Låg. Nu är mitt sto dräktigt,så jag vill ge henne ett bra foder men det beror mycket på näringsvärden i grovfodret.
Detska jag kolla så småningom för att se om vilket foder som "passar".....
 
Sv: Fibergis hemsida

Och det betyder väl att fodret blivit bättre?....

Nä, det är väl samma foder, bara det att tillverkarna fattat att de inte kan rekommendera vissa mängder till en viss typ av häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 543
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 943
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp