fibergi???

mag

Trådstartare
Jag ger min häst ca 0,5 liter fibergi om dagen uppdelat på morgon och kväll. Hon får ca 9 kilo hö som är analyserat och i en sån bra kvalitet att hon enbart skulle klara sig på hö,och mineraler. Men jag vill ge henne nått när alla de andra i stallet får nått att mumsa på när de kommer in på kvällen och hon gillar det. Det är en arab som går ca 5-6 dagar i veckan ganska ordentligt. Hon är lagom ihullet och välmusklad. Däremot är hon väldigt "tittig" att rida hoppar för mycket som är farligt, funderar på om jag skulle ge henne nått annat för kanske det är för mycker "energi" i fibergi ??? Jag är så dålig på detta så jag är tacksam för hjälp.

Sv: fibergi???

Varför inte ge morötter som krubbskrammel istället? Fibergi innehåller inte överdrivet mkt energi om jag minns rätt, så att ge 0,5 l gör nog iofs ingen större skillnad energimässigt.

0,5 liter Fibergi väger inte 2 hg ens så den lilla mängden energi, ca 2 Mj, som din häst får från Fibergin är försumbart i sammanhanget...
//marti

nu är det fibergi elit hon får bor på liten ort och det enda de tar hem här...och nått måste jag ge henne för annars pillar hon ut mineralerna. Men det kanske inte spelar någon roll när det är så lite hon får eller ?

Hej ! Vilken fibergi ger du? du kan ju öka mängden o ge tex Fibergi låg, men som andra sagt 0,5 liter är inte mkt så du kan öka ordentligt utan att det blir för mkt energi.. Jag ger mina "arabkorsningar" 2-3 liter/dag + betfor o krafft
mvh
prillan

Skillnaden PER KILO mellan Bas och Elit är 1,5 Mj och 13 gr smbrp. Räknat på ELIT så får din pålle 12,5 mj*0,2=2,5 Mj och 80 smbrp*0,2=16 gr smbrp. Men väg givan så får du det riktiga facit på hur mycket hon får i sig via Fibergin.

Värden på Fibergin:
Låg: 10 Mj, 63 smbrp, 6 Ca, 4 P, 3 Mg och 0,4 mg selen
Bas: 11 Mj, 67 smbrp, 6 Ca, 4 P, 3 Mg och 0,3 mg selen
Elit: 12,5 Mj, 80 smbrp, 5 Ca, 4 P, 3 Mg och 0,4 mg selen.

Som du ser av värdena så spelar det ingen större roll vilken du ger när det handlar om så små givor.
//marti

Senast ändrad:

tusen tack för hjälpen. Då fortsätter jag som innan, hennes energi kan alltså knappast komma från fodret :)

Min arabtös på 3 år får ca 3 dl fibergi om dagen de dagar hon inte arbetar. Och ca 5 dl de dagar hon arbetar.
Ska hon ha längre vila slutar jag upp med fibergin elelr ger bara 1 dl för krubbgott.

Jag utfodrar då med fibergi LÅG

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 368
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 336
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama