Fibergi till föl/åringar?

malumbub

Trådstartare
Nån här som har några erfarenheter av att ge Fibergi till föl/åringar?

Nån som har nån tanke om det?

Nån anledning till att inte ge det (i små mängder)?

Sv: Fibergi till föl/åringar?

Vi provad med en säck till våra. Endel av våra åt det inte ens. Jag tycket att det luktade vidrigt. Dessutom så tycker jag att 8.80/kg är lite dyrt för halmhack. Vi ger våra hippo breed istället.

Med tanke på det kassa proteinvärdet i fibergi så undrar jag om man verkligen kan få tag i ett sånt superhö så det verkligen passar in ?

Jag ger min häst fibergi bas, det enda fodret som jag varit nöjd med. Han fungerar inte på havre, korn, krafft. Han får lite mat eftersom han e rätt lätt född och alltid har varit det. I dagslädet äter han 2 liter fibergi om dan och 5 kg ensilage. Vi har ingen analys på ensilaget men jag har alltid fodrat med ögat och det funkar bra.

Jag ger fibergi ELIT till mitt 5 åriga fullblod.Är svår att hålla i hull och Hon behöver mkt fett och dessutom ser man att hon älskar smaken , konsistensen. Det innhåller också linfrö och gör så att hästarna är väldigt blanka och fina.
Unghästen (åring) och ponny får Fibergi Bas, just för att jag nu verkligen gillar fibergi, och till skillnad mot ovanstående tycker att det luktar GOTT:smirk: Sen att jag gett "allt" som finns i matvag innan till fbl och detta är enda som verkkligen gett resultat bidrar till att jag inte tänker byta. Är inte dyrare än Krafft. Rekommenderas. Läs mer på www.fibergi.se

Vi har gett Fibergi Bas till våra småttingar ihop med lusernhack. Alla våra föl har alltid gillat det och personligen tycker jag bättre om att ge det än pellets till fölen. Det har inte varit några problem att fylla varesig protein-eller energibehovet och de har hållit sig bra i hull.

Vi har inga föl i år och jag vet inte om vi hade gett dem fibergi. Det verkar som de höjt melassdelen i fodret och det känns som det är lite väl mkt...

Jag ger min häst fibergi bas, det enda fodret som jag varit nöjd med. Han fungerar inte på havre, korn, krafft. Han får lite mat eftersom han e rätt lätt född och alltid har varit det. I dagslädet äter han 2 liter fibergi om dan och 5 kg ensilage. Vi har ingen analys på ensilaget men jag har alltid fodrat med ögat och det funkar bra.

Men jösses:eek:Fibergi innehåller ju bara havre, korn o halm ju, ja ja lite annat oxå, men o säga att hästen inte fungerar på havre o korn o sedan ändå fodra med det, det går inte ihop i min hjärna. Vet folk egentligen om deras hästar inte tål havre o korn eller är det nått de har fått för sig då de ändå fodrar med det.

Fibergi har nog för lågt proteinvärde för o kunna få ihop en bra foderstat på för föl/unghästar

När min häst äter havre blir han väldigt upp och ner i humöret. Ena dagen kan vara bra, nästa kan han vara skogstokig och nästa lat som en åsna. På fibergi bas håller han sig konstant arbetsvillig. Visst kan han vara piggare någon dag men inte helt okontrollerbar som när han går på havre. Dessutom behöver jag inte tillsätta varken mineraler eller vitaminer när jag ger fibergi till han.

Min egen häst har redan blivit 16, men jag har haft andra hästar i träning/inridning som jag haft på fibergi.

Fibergi har nog för lågt proteinvärde för o kunna få ihop en bra foderstat på för föl/unghästar

Så, beroende på värdena i grovfodret, så bör man komplettera med t ex lusern hack om man ger fibergi?

Är det nåt annat än just det låga proteinvärdet som inte passar föl/åringar?

Men som jag skrev innan så innehåller fibergi mkt havre. Ingen som fodrar med fibergi kan komma o säga att deras hästar inte tål havre för då tål de inte fibergi heller. Det är bra o hitta rätt balans på havren om man fodrar med enbart det.

Tro mig jag har prövat med havre i sååå många år att det är inte lönt. Efter 10 år känner jag min häst så pass väl att jag vet att han inte är bra på havre. Däremot så funkar han jättebra på fibergi så jag kommer inte att byta foder någonsin.

Jag skulle inte ge Fibergi till mitt föl. Ger foder som mer passar fölets behov av tex protein.
Sök gärna på fölfoder och på lysin så hittar du intressanta trådar.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka