Fibergi och musli

W

Wizzla

Jag skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av fibergi och olika muslisorter.

Vad finns det för olika sorter/blandningar och vad innehåller det?
Ger man detta foder till någon "speciell" grupp av hästar?
Är det lättskött?
Pris?

Tja, kort och gott - hur ni upplever detta foder till hästar.

MVH/ Lina

Sv: Fibergi och musli

Fibergi tycker jag är bra för att det dammar inte och väldigt smakligt tycker pållan :D Sen har jag upplevt att de blir fin och glansig i pälsen av det(kanske för att det innehåller linfrökaka?)

Har kört med fibergi i mitt gamla stall och tycker att det är helt exelent eftersom att det är lite fett i det och innehåller bra mycket som är bra för hästen åt alla håll åå kanter.
Hästarna älskar det och ser bra ut i hull och päls av det.
Jag kan juförsig inte använda det till min ponny, eftersom att hon håller hullet så bra ändå å det är ju lite synd :(

Jag använder Fibergi till mina.

Låg till promenadhästen och Bas till tävlingshästen.

Dammar ej, ej pelletterat. Smakrikt, hästarna älskar det.

Dyrt dock. Jag betalar runt 120 kr för 25 kg. Men mina äter å andra sidan inte mer kraftfoder än 0,2 kg per dag så det går bra ändå.

Jag gillar fibergi, dammar inte, hästarna verkar tycka det smakar gott samt att det är något att tugga på (eftersom det är lite grovfoder i så tillgodo ses deras tuggbehov mer av fibergi än annat kraftfoder). Använder låg till både ponnyn och hästen och kompletterar med havre och betfor. Ponnyn tävlas upp till msvb hoppning, men hästen sätts igång just nu bara. Eftersom jag inte gillar pelleterat foder är fibergi ett utmärkt alternativ.

Müsli har jag själv inte testat, jag vill hellre blanda själv. Det jag framför allt har emot müsli är att det har reklamförts som något som passar alla hästar oavsett vad det är för häst och vad man ska göra. Och det är ju helt omöjligt ju. Så nej, av de anledningarna så gillar jag inte müsli, men vet såna som är nöjda med det. Men många har valt det av lathet och i viss okunskap(enkelt, färdigblandat och utfodrar det enligt texten på påsen och undrar sen varför hästen ser ut eller beter sig som den gör), i alla fall av de jag känner.

Jag ger Fibergi till min hosthäst och det har fungerat utmärkt. Han blir rund och fin i hullet och blank i pälsen. Rekomenderar det starkt :)!

På er låter fibergi som ett bra foder, har hört det från olika håll förut och blev nyfiken just för att jag är lite skeptisk mot pelleterat foder efter att ha hört en del otroliga historier. Damfritt lät toppen! Går detta foder att blötlägga? Brukar ni göra det/behövs det?

/Lina

Har aldrig provat blötlägga det.Det känns som lite klibbigt,så jag tror inte man behöver blöta det.

Det man ska ha i åtanke när man fodrar med fibergi är att det krävs ett bra hö! I alla fall om man tänker ha fibergi som enda kraftfoder. Fibergi ligger på en kvot strax över 6 vilket är lägre än ex havre... Själv skulle jag inte lägga dyra pengar på ett sådant foder (också med tanke på att det innehåller rätt mycket halm).

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 634
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama