Fibergi mm

1

1Zelda

Jag undrar om man enbart kan ge fibergi som kraftfoder till normalarbetande häst. Vårt grovfoder har bra värden.
Bör man ge extra vitaminer också te x b vitamin vid pälssättning och fällning om man ger fibergi. Vilken sorts b vitamin ska man i så fall ge?:confused:

Sv: Fibergi mm

Beror helt på analysen... Fibergi innehåller vitaminer och mineraler men för att behovet ska bli uppnått måste du ha ett optimalt hö, (tror de räknar med 7-8 MJ och 40 g smbrp) samt ge flera kilo per dag. Personligen skulle jag hellre ge mindre kraft, mer hö och tillsätta vitaminer och mineraler efter behov. När det kommer till extra Bvitaminer vid pälssättning och fällning brukar jag ge Shyfeeder.

Sv: Fibergi mm

Om du bör ge extra vitaminer eller mineraler beror på höt och hästen.

B vitamin kan man ge extra om hästen störs mycket vid pälssättning/fällning. Vet man inte hur hästen är under dom perioderna kan man ge det i förebyggande syfte ändå. Vilken sort är en smaksak (för dig mer än hästen ;) ).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 404
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 173
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 341
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar