Fibergi & lusern?

majapia

Trådstartare
Har en liten fråga/fundering..?

Min ena häst var sjuk här i höstas och blev rekom. av min vet. att ge honom lucern pellets då han hade tappat så mycket i vikt....Och det hjälpte faktiskt jätte bra även om det tig tid innan det syntes...;)

Han får fortfarande 1 näve (torr som jag blötlägger och blir då ca 2 nävar blött)
till kvällen och sen äter han fibergi och betfor till insläppet.

Men min fråga är nu då om han fortfarande kan äta lusernpelletsen även när han nu får fibergi?
Anledningen är att han började "rata" lucernen så jag gav fibergi i stället. Men jag tycker att han har börjat bygga så fina muskler nu under den här tiden han har ätit sin lucern. Så därför får han fortfarande lite lite lusern...

Kan det vara "skadligt" för honom om han äter allt detta?

Sv: Fibergi & lusern?

Nej verkligen inte skadligt. Om du bara ger några nävar kan jag förstå att det tog tid innan det syntes. Lucern brukar man ge ett par kilo av, eller åtminstone några liter. (torrt uppmätt). Det är ingen fara att de lusern samtidigt som fibergi, men se i första hand till att du ger ordentligt av ett bra hö, gärna runt 2 kg per 100 kg kroppsvikt eller mer. (Mer om du ger hösilage)

Och ändra inte för hastigt i foderstaten, utan öka allt successivt. :)

Sedan när hästen är uppe i hull och kanske börjar gå åt det tjocka hållet kan du börja fundera på att dra ner igen. Vad äter hästen totalt sett per dag nu?

Ratar hästen lusernet (förutom en näve) skulle jag gå över till fibergin helt och hållet. 1 näve lusernpellets är ingenting näringsmässigt så det gör varken till eller från, dvs är det också ofarligt om du fortfarande vill ge det.

Ok vad bra.....

När han var sjuk så åt han 1 1/2 mått (torrt), men nu när han får fibergi som jag håller på och vänjer in honom på så får han fortfarande 1 näve lusern...;)

Detta äter han just nu:

Morgon:

1/2 näve med müsli
1 näve med fibergi
(han får bar müslin just nu med fibergi för att vänja magen...sen ska han få 2 nävar med fibergi)

Anledningen till den lilla givan på morgonen är för att han ska stå still under tiden jag byter täcken på honom och den lilla givan är precis lagom tills jag är klar för att ta ut honom...;)

Ute:

Alltid fri tillgång på hösilage.

Insläpp:

1 näve med müsli (ska snart bort)
1/2 kg fibergi (ska snart upp till 1 kg)
1/2 liter betfor
2 ml biotin
1 msk linfröolja

1 kg hösilage

Till natten:

1 näve lusern
1/2 mått vitlök (för att han ska tycka det är godare ;) han älskar vitlök..)

4 kg hösilage

Har ingen analys på mitt foder då vi har tagit från olika åkrar och olika veckor....Har aldrig tagit ngn analys alls under alla mina 20 år. Jag tittar på hur hästen ser ut i hull och det har funkat för mig...

Håller sig hästen välmusklad, blank och fin på den foderstaten är den säkert bra. Just nu får han ju i princip ½ kg kraftfoder, betfor plus några nävar här och där. Hösilaget äter han väl redan så mkt han orkar, så det är ju i så fall med kraftfodret du kan påverka nu. Så behöver den fortfarande lägga på sig mer kan du nog i lägga på ett kilo till, det är ju ganska små mängder han äter nu. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
8
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka