FIBERGI erfarenheter tack!!

C

CissiCissi

Hejsan!

Ngn som fodrar har fodrat med fibergi (sort?låg hög?) och användningsområde på hästen?

Vad är era erfarenheter av detta foder? positivt och negativt vill veta allt!!!:bow: :bow:

Sv: FIBERGI erfarenheter tack!!

min medryttarponny äter fibergi låg , han går ganska lättarbete, med nästan bara uteritter.

jag tycker det är bra, inte det enda han äter. men av min erfarenhet ( som inte är så stor dock, då han är "min" första häst & det är inte jag som bestämmer foderstaten, med endå :smirk: ) så är det bra, och hästen gillar det mkt ;)

Har man inte ett välldigt bra hö, så passar inte Fibergi särskillt bra. Fibergi har ganska lågt med protein villket gör att det sällan passar med ens grovfoder. Och många har ju knappats toppenhö.

Det possetiva är väl smakligheten. Annars ser då inte jag några större fördelar med detta foder.

Tack för svaren!
:bow: :bow:
Vi har ett väldigt bra hösilage med bra värden..har precis börjat med fibergi därför jag är lite nyfiken att höra åsikter .

Glömde en sak...Fibergi kan mycket väl passa..men ibland INTE som enda foder. Trots att det heter fullfoder. Man kan gärna kombinera i hop ett fullfoder med andra fodermedel och få det att passa med sitt grovfoder. Fullfoder betyder inte att det passar alla gånger, men i hop med annat kan det funka.

Hej!
Jobbar hos en hoppryttare i landslaget, och vi ger fibergi till alla unghästar. I princip bara fibergi, förutom diverse vitaminer och mineraler och stråfoder då såklart.

/Lina

Extremt dyr halm med melass. Inte värd priset. Smakligt för hästen. För låg kvot för att fungera för de flesta.

Gratulerar till bra grovfoder.

Jag gav Fibergi till mitt fullblod och ja det passade helt enkelt inte henne då hon är svårfödd, plus att hon blev dålig i magen, kanske berodde på att fibergi har ganska mycket stärkelse i sitt foder?

Extremt dyr halm med melass. Inte värd priset. Smakligt för hästen. För låg kvot för att fungera för de flesta.

Gratulerar till bra grovfoder.

:bow: :bow: :bow:

PRECIS vad jag också anser! SJUKT DYRT för vad säckarna verklgien innehåller! Jag förstår inte vitsen heller med att ge detta. Jag förstår om man vill ha det som ett helfoder och sen bara tillsätta grovfoder men VARFÖR ger folk detta tillsammans med havre och allt annat? Är inte det kaka på kaka? Jag tror folk luras lite av att det innehåller " allt" och tror att om man ger en skopa fibergi till maten så tillgodoser detta hästen behov. TYVÄRR har de allra flesta hästar jag sett som utfodrats på det viset visat på extrem brist på protein. Inget som Fibergi har med att göra egentligen utan på grund av okunskap från hästägarna som tror att de tillgodosett sin hästs behov genom att lägga till fibergin. Vad de istället borde lägga till är mer proteiner.
OBS! Det jag menar är de som tror att en skopa fibergi om dagen gör underverk. Det finns ju självklart de som har en bra balans i sitt foder även fast de ger fibergi.

Gav min islandshäst Fibergi låg efter betet, jag var inte nöjd med fodret.
Dels som någon annan skrev, DYRT för halm och melass och för att det innehöll väldigt mycket havre, vilket jag inte tycker en unghäst på 3 år som endast markarbetas några gånger i veckan behöver.

Efter den säcken gick jag åter över till Krafft.

fibergi låg :) Innehåller allt nödvändigt till mina uteritter! :p

Fick med fibergi elite med d-ponnyn tillsammans med mustangs breedfoder. Det har funkat bra för henne, och hon har även fått kornkross. Nu får hon mustangfoder o fibergi endast till lunch, efter träning, och jag tycker hon funkar bra på det, är pigg och glad. Mustangs breedfoder fick hon då hon skulle muskla sig så mycket (och gör det fortfarande) och jag tror att kombinationen breed+fibergi är rätt bra!
Kornkross o betfor får hon morgon o kväll.

/Sanna

Fibergi låg innehåller knäckt havre, knäckt korn, linfrökaka, melass, vetehalm, kalk, salt, vitaminer (A och E bl.a.), mineraler, järn, kalcium mm mm...

Funkar jättebra till mitt sto :D

Min gubbe (kbltravare, 25 år) får Fibergi Låg. Funkar dunderbra på det. :d
Förutom 1 liter Fibergi Låg får han 1 liter betfor torr mängd, 1 liter vetekli, 2 dl foderjäst, ½ dl Krafft Miner Blå pellets + hans pulver (bioglucomin, biotin, kiselgur, bakteriebalans, linfrön). 5 dl havre efter motion. Får 10 kg hö, 2 kg hösilage om dagen, hösilaget och höet har högt proteinvärde.
Eftersom han har en problem-mage (känslig, får lätt diarré) och behöver MKT fibrer, är det bra att det finns halmhack i fibergi, som oxå dämpar gubben lite. :)
Rids 2-5 gg/veckan, 20-60 min, mest i skogen, men 1-2 gg i ridhuset, mest skritt eftersom han är i gångsättning efter 5 års konvalencent.:(

Hejsan!

Ngn som fodrar har fodrat med fibergi (sort?låg hög?) och användningsområde på hästen?

Vad är era erfarenheter av detta foder? positivt och negativt vill veta allt!!!:bow: :bow:

Gav det till mina halvblod för några år sedan. Dyrt men välsmakande och välfungerande på dem. Ett problem uppstod dock när det ena halvblodet blev äldre. Fibergin innehåller extremt mycket socker och det visade sig att det äldre halvblodet fått ökade problem med sina tänder p g a att jag fodrat honom med Fibergi. Veterinären/tandläkaren rådde mig omedelbart att sluta fodra honom med Fibergi. Värt att tänka på!

Gav fibergi Bas förut och var mycket nöjd!

Har mindre bra hö iår och behöver komplettera lite så nu ska jag införskaffa fibergi igen! De blir riktigt fina av det tycker jag!

Däremot är det ju bra att gå in i ett foderstatsprogram eller liknande och räkna lite, istället för att följa instr, på säckarna.. då blir det dyrt! :eek: Enligt säcken ska min häst ära mellan 2-3kg fibergi....:smirk: Så billigt är det inte. Men... nu är jag nere i 0.6 kg och ger då istället mineraler separat och vetekli istället..
Sen ingår havre i vårt stall så vill jagha mer energi så kan jag ju lägga till lite.. Men hullet brukar bli bra(på min häst i alla fall) :D

Gav det till mina halvblod för några år sedan. Dyrt men välsmakande och välfungerande på dem. Ett problem uppstod dock när det ena halvblodet blev äldre. Fibergin innehåller extremt mycket socker och det visade sig att det äldre halvblodet fått ökade problem med sina tänder p g a att jag fodrat honom med Fibergi. Veterinären/tandläkaren rådde mig omedelbart att sluta fodra honom med Fibergi. Värt att tänka på!

Ja.. det där är värt att tänka på! Hoppas jag inte behöver fortsätta så länge...

Hej!

Har fodrat med Fibergi Elit till två olika hästar. På den första, 13 årig varmblods valack, funkade det kanon, tillsammans med korn & lucern.

Andra hästen, 4 årigt arabsto, funkade det oxå bra på som "muskel och fettuppbyggnad", men givetvis tillsammans med protein foder.
Tyvärr visade det sig efter några månader att denna häst var allergisk mot nånting i Fibergin, fick hårsäcksinflammation och mugg, som kom och gick, men tog ett tag innan jag fattade att det var Fibergin som orsakade det.

I övrigt ett bra foder, men alldeles för dyrt för min smak, och svårt att få ihop en vettig foderstat då det innehåller så mycket MJ.

/Johanna

Jag pratade med en fibergirådgivare, och han sa att vetekli inte var ett bra komplement till fibergin... för jag tänkte ge det till mitt fullblod, men du menar på att det inte är nåt fel? :)

Hej,

Vi ger Fibergi låg till vårat kallblod. Han behöver egentligen inget kraftfoder för att hålla hullet (snarare tvärtom) men vi använder det för att få honom att äta upp Flexijoint pulvret.

Först blandade vi med äppelmos men gissa hur kladdigt det blev!!! Nu äter han det med lite (med betoning på lite) Fibergi och det slinker ner utan problem.

~Ingrid

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka